Ik ben nieuw, dus zal mij even voorstellen!

Rosanne
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Ik ben nieuw, dus zal mij even voorstellen!

Berichtdoor Rosanne » do 26 nov 2020, 19:29

Hoi allemaal!

Ik ben Rosanne en ben 24 jaar. Sinds een half jaar ben ik mij aan het verdiepen in de wereld van espresso. Ook lees ik al een tijdje mee op dit forum. Erg leuk om mensen met zoveel passie te horen praten!

Momenteel heb ik een volautomaat (een siemens EQ9 serie) en sinds de zomervakantie ben ik daarnaast in het bezit gekomen van een ROK espresso maker die ik op de kop heb kunnen tikken voor €25, dus dat kon ik niet laten liggen. Leuk om daarmee te experimenteren.

Echter, met voorgaande 2 genoemde is natuurlijk geen écht lekkere espresso te maken. Ik haal regelmatig een heerlijke cappuccino to go in een lokale horecazaak bij mij in de buurt. Mijn doel is om zo'n heerlijke cappuccino ook thuis te kunnen maken Vandaar dat ik mij aan het oriënteren ben op een goede halfautomaat machine en een maler. De maler wordt de niche zero, daar ben ik nav de goede recensies op dit forum al uit. Helaas is momenteel alles uitverkocht, dus dat is even wachten tot de volgende batch weer beschikbaar is. De machine, tja daar ben ik nog niet uit. Wellicht de Lelit Mara X ?
Ik drink alleen cappuccino's en espresso's. Budget voor de machine is ongeveer 1000 - 1250. Wellicht dat jullie mij daarbij nog kunnen adviseren (of anders een goede speciaalzaak in de buurt van Apeldoorn kennen waar ik advies in kan winnen)?

Ook moet ik veel leren over de onderdelen die in de machines zitten en het daarbij behorende onderhoud. Hier weet ik nog niet veel vanaf en sommige topics zijn echt nog chinees voor mij haha ... maar dat komt vanzelf!

Ik hoop veel van jullie te mogen leren, en zal mijn weg naar mijn toekomstige koffie setup uiteraard met jullie delen.

Oja! Leuk weetje. Vandaag ben ik voor het eerst bij een koffiebranderij langs geweest, vlakbij mijn woonplaats: Koffiebranderij ongebrand in Lieren (bij Apeldoorn). Hier heb ik koffiebonen gekocht die vanochtend gebrand zijn. Heerlijk wat voor een geur daar vanaf komt zeg! Meer mensen ervaring met deze koffiebrander en tips heeft voor een lekkere koffiesoort?

Hartelijke groetjes,
Rosanne
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Ik ben nieuw, dus zal mij even voorstellen!

Berichtdoor Keyser » do 26 nov 2020, 20:10

Welkom Rossanne!
Wat een leuke start van de hobby. Zelf ook een ROK die staat te verstoffen, omdat die heerlijke espresso zet Afbeelding

Zelf begon ik hier denk ik zo'n 1,5 jaar geleden en kan mij de overvloed aan informatie nog goed herinneren. Daarom zal ik je aanraden rustig de tijd te nemen. Raak bekent met de termen en ga machines in het echt bekijken. Lees eerst goed over een machine voordat je hem koopt en val ons tot vervelends aan toe last met al je vragen. Afbeelding
Het scheelt uiteindelijk in dat je spijt krijgt, omdat de machine je gaat tegen staan.

Betreft de machine: moet hij nieuw zijn of mag het ook een goede tweedehands zijn?

De Lelit MaraX kan je hier in het echt bekijken:
https://www.vintage-espresso-machines.nl/
Weet niet zeker of dit op afspraak moet. Is ook wel even rijden voor je.

Een leuk en ook goed adres bij jou in de buurt (Velp) is Het koffie belevingscentrum, daar zit een Casa Barista in, maar ook een koffiebrander. Toen ik er was had hij verschillende machines staan. Vond het best indrukwekkend. Goed om even wat in het echt te zien.
Ik heb daar zelf ook mijn machine gekocht. Ik vond de eigenaar een fijne man. Soms heeft hij ook iets tweedehands staan.
https://www.kbc-arnhem.nl/

Voor cappuccino's wil je het liefst tegelijk kunnen opschuimen en espresso zetten.
Daardoor is het handig dat je een HX of een dubbele boiler koopt. Een enkele boiler zonder HX is niet prettig werken. Die moet voor het stomen opwarmen en na het stomen afkoelen om weer espresso te kunnen zetten. Wordt irritant, niet doen.
Dubbele boiler is alleen een stuk duurder, dat gaat bij jou alleen tweedehands lukken.
Een levermachine als de Bezzera Strega kan ook leuk zijn. Maar ook die is nieuw boven het budget. Tweedehands tussen de 900-1250 euro.
De MaraX heeft lovende recensies, compacte machine ook. Wat ik uit de recensies lees is hij capabel voor wat jij wil. PTI kan hier meer over vertellen, hij is van de link die ik hierboven noem.

Betreft de bonen: iedere brander kan een zelfde boon net wat anders branden. Ga veel proeven en koop verse bonen.
Je ontdekt vanzelf wat je lekker aan koffie vind. Ik durf te er niet in te adviseren Afbeelding

Succes met je zoektocht! AfbeeldingAfbeelding

Laatst gewijzigd door Keyser op do 26 nov 2020, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Ik ben nieuw, dus zal mij even voorstellen!

Berichtdoor GuidovW » vr 27 nov 2020, 13:48

Welkom Rosanne, leuk je hier op het forum te hebben.
Je gaat voor een mooie setup!
Dan ben je voorlopig ook ff klaar met je machines en kun je lekker experimenteren.

En alsnog vast af en toe je ROK misbruiken, om weer te voelen hoe het ook kan. :lol:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
swimmer
Berichten: 298
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 00:11
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ik ben nieuw, dus zal mij even voorstellen!

Berichtdoor swimmer » za 28 nov 2020, 10:17

Welkom op het forum :)
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Ik ben nieuw, dus zal mij even voorstellen!

Berichtdoor Marcje » za 28 nov 2020, 11:32

Welkom!
dus...

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Ik ben nieuw, dus zal mij even voorstellen!

Berichtdoor Dirk Jan » za 28 nov 2020, 12:00

Inderdaad, welkom hier en plezier.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Ik ben nieuw, dus zal mij even voorstellen!

Berichtdoor gilleko B. » za 28 nov 2020, 21:06

Succes en wat leuk dat je op ontdekkingstocht bent gegaan. Niks leuker als er straks een goede machine en gelijkwaardige maler op het aanrechtblad staat. Wordt genieten en superleuk om te doen!!




Rosanne
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Ik ben nieuw, dus zal mij even voorstellen!

Berichtdoor Rosanne » zo 29 nov 2020, 16:50

Welkom Rossanne!
Wat een leuke start van de hobby. Zelf ook een ROK die staat te verstoffen, omdat die heerlijke espresso zet Afbeelding

Zelf begon ik hier denk ik zo'n 1,5 jaar geleden en kan mij de overvloed aan informatie nog goed herinneren. Daarom zal ik je aanraden rustig de tijd te nemen. Raak bekent met de termen en ga machines in het echt bekijken. Lees eerst goed over een machine voordat je hem koopt en val ons tot vervelends aan toe last met al je vragen. Afbeelding
Het scheelt uiteindelijk in dat je spijt krijgt, omdat de machine je gaat tegen staan.

Betreft de machine: moet hij nieuw zijn of mag het ook een goede tweedehands zijn?

De Lelit MaraX kan je hier in het echt bekijken:
https://www.vintage-espresso-machines.nl/
Weet niet zeker of dit op afspraak moet. Is ook wel even rijden voor je.

Een leuk en ook goed adres bij jou in de buurt (Velp) is Het koffie belevingscentrum, daar zit een Casa Barista in, maar ook een koffiebrander. Toen ik er was had hij verschillende machines staan. Vond het best indrukwekkend. Goed om even wat in het echt te zien.
Ik heb daar zelf ook mijn machine gekocht. Ik vond de eigenaar een fijne man. Soms heeft hij ook iets tweedehands staan.
https://www.kbc-arnhem.nl/

Voor cappuccino's wil je het liefst tegelijk kunnen opschuimen en espresso zetten.
Daardoor is het handig dat je een HX of een dubbele boiler koopt. Een enkele boiler zonder HX is niet prettig werken. Die moet voor het stomen opwarmen en na het stomen afkoelen om weer espresso te kunnen zetten. Wordt irritant, niet doen.
Dubbele boiler is alleen een stuk duurder, dat gaat bij jou alleen tweedehands lukken.
Een levermachine als de Bezzera Strega kan ook leuk zijn. Maar ook die is nieuw boven het budget. Tweedehands tussen de 900-1250 euro.
De MaraX heeft lovende recensies, compacte machine ook. Wat ik uit de recensies lees is hij capabel voor wat jij wil. PTI kan hier meer over vertellen, hij is van de link die ik hierboven noem.

Betreft de bonen: iedere brander kan een zelfde boon net wat anders branden. Ga veel proeven en koop verse bonen. Liever niet bij Simon Levelt. Mag wel hoor, maar het kan echt beter.
Je ontdekt vanzelf wat je lekker aan koffie vind. Ik durf te er niet in te adviseren Afbeelding

Succes met je zoektocht! AfbeeldingAfbeelding

Zeker, een tweedehands machine is ook een optie. Alleen zou ik hem dan wel bij een winkel willen kopen die dat soort machines reviseert, zodat als er iets is ik terug kan gaan naar de winkel voor hulp / reparatie.
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Rosanne
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Ik ben nieuw, dus zal mij even voorstellen!

Berichtdoor Rosanne » do 08 apr 2021, 14:47

Update:

Ik ben eindelijk in het bezit gekomen van een Niche Zero.

Nu is de zoektocht gestart naar een goede machine. Ik heb contact gehad met meerdere espressomachine leveranciers (oa hoofdkwartier, casa barista en van pommeren). Toch best lastig om een goede keuze voor een machine te maken hoor.. Ieder bedrijf heeft zo zijn eigen visie en voorkeur voor wat betreft apparatuur. De ene zegt dat de Mara X een degelijk apparaat is, terwijl een ander er weer minder positief is. Lastig lastig..

Welke apparaten zitten er nog meer in dezelfde prijsklasse als de mara X?
Ik lees dat bezerra ook goede machines zijn (zoals de Bezerra magica pid)Wat zijn de voor en nadelen daarvan?
En heeft iemand ervaring met de nieuwe Rancilio silvia pro?

Het liefst heb ik een apparaat wat redelijk waardevast is, zodat als ik besluit te upgraden, ik een redelijk bedrag terug kan krijgen met de verkoop van de oude machine.

Ik weet echt niet wat ik moet gaan kiezen, haha.. hulp is welkom!
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ik ben nieuw, dus zal mij even voorstellen!

Berichtdoor HanR » do 08 apr 2021, 15:52

Geen ervaring met de Pro.
Wel met een vergelijkbare machine.
De Profitec 300
Maar omdat bij de Profitec 300 zetgroep en ketel één geheel vormen, is deze laatste nog een slag beter (temperatuur stabieler) dan de Silvia Pro.
Ik heb hem eventueel naast de MaraX.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron