Aangenaam & upgraderites

FlyFens
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 07 jun 2020, 20:22

Aangenaam & upgraderites

Berichtdoor FlyFens » wo 30 dec 2020, 23:45

Hallo allemaal,

Ik ben man, 39 jaar jong, getrouwd, vader van twee zoons (21 maanden en 6 weken oud).
Een kleine vier jaar geleden heb ik een Quickmill 820 gekregen en ben ik begonnen met espresso.
Eesrt bakte ik er echt helemaal niets van, maar na een korte toelichting en praktijkcursus van de verkoper (gratis, hulde aan tiramisu Harderwijk) lukte het me vrij snel om een acceptabel shot te produceren.
Sinds Corona heb ik ook een molen gekocht (niche zero) en is er helemaal een wereld voor me open gegaan.

Maar nu begin ik me te irriteren aan de tijd die het me kost om een Cortado te maken (95% van mijn drankjes zijn Cortado's). Begrijp me niet vereerd, als ik er in het weekend tijd voor heb, dan vind ik het heerlijk om te experimenteren, maar door de week wil ik snelheid en consistentie. Geen gepruts met weegschalen en gelijktijdig espresso kunnen maken en kunnen stomen.
Daarom ben ik aan het kijken naar een nieuw apparaat waar ik de waterhoeveelheid kan programmeren (niet steeds een weegschaal nodig) en waar ik gelijktijdig kan stomen en espresso zetten. Verder lijkt me het leuk te kunnen experimenteren met pre-infusion en temperatuur.

Ik heb de volgende shortlist gemaakt:
Quickmill 3140 (ziet er gaaf uit, maar wel weer thermoblock, heb een beetje "fear of missing out" als ik weer voor thermoblock ga.
Sage dual boiler
Nuova Simonelli musica
Isomac Tea Elettronica Cool Touch
La Spaziale S1 Rossini Dosata

Iemand ervaring met deze machines, werkt het programmeren van de waterhoeveelheid goed?
Zie ik nog interessante opties over het hoofd?

Bij voorbaat dank!

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Aangenaam & upgraderites

Berichtdoor bvds » do 31 dec 2020, 07:41

Dit zijn allemaal geen erg courante machines.

De genoemde QM kan veel meer dan jou 820 maar of dat een slimme koop is?

De Sage dual boiler staat bekend als Breville dual boiler en is erg populair op home-barista. Deze machine is top qua functionaliteit. Alleen service en onderhoud?

De Isomac is een basic E61 HX die in niks uitblinkt. Die zou ik nooit nieuw kopen en heeft ivm bijv een Rocket een lagere restwaarde. De Musica heeft vooral een hele grote boiler, maar heeft zo mogelijk een nog lagere restwaarde dan de Isomac.

Als je een HX wilt kijken dan eens maar de Lelit MaraX of anders de Rocket Appartamento. De Lelit heeft een aantal voordelen, waaronder een betere temperatuurcontrole.

Ook de Lelit Elizabeth en Profitec 300 zijn goede keuzes. Dit zijn compacte dual boilers. De Lelit heeft meer mogelijkheden voor wat betreft de preinfusie.

Waarom nieuw? Kijk eens hier op het forum of er wat te koop staat. Of anders een occasion bij een betrouwbars verkoper zoals HanR of Peter de Goede?

En wat dacht je van een kleine lever? Met een Pavoni en wat mods of een Ponte Vecchio kun je alles en meer wat die eerder genoemde machines kunnen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Aangenaam & upgraderites

Berichtdoor HanR » do 31 dec 2020, 09:54

Het toppunt van gemak is is een 1-groeps horeca machine met doseerknoppen. Natuurlijk wel met vaste wateraansluiting en afvoer.
Dat de La Spaziale op je lijst staat doet mij vermoeden dat je een machine met waterbak zoekt.
Over die consistentie en gemak: die bereik je met een molen met grote schijven en de afstelling van je molen. Niet met doseerknoppen. Die die zijn, net als een autosteamer, bedoeld om een biertje te tappen terwijl je koffie zet.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Aangenaam & upgraderites

Berichtdoor Marcje » do 31 dec 2020, 11:08

Ik vraag me af of je er veel gemak mee gaat winnen. Je ontwikkeld al vrij snel een gevoel wat de juiste hoeveelheid is. Paar keer wegen en je weet op welke plaats in je kopje op de gewenste hoeveelheid zit. Ik weeg hoogst zelden in ieder geval.
En je moet je ook niet blind ophangen aan vastgestelde hoeveelheden, maar ook op je smaak en gevoel af gaan.
Just my 2 cts!
dus...

FlyFens
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 07 jun 2020, 20:22

Re: Aangenaam & upgraderites

Berichtdoor FlyFens » do 31 dec 2020, 11:13

Wat leuk dat er zo snel reacties komen. Dank.

@bvds:
Ik weet ook niet of die QM3140 wel een goede keuze is. Maar dat is bij mij vooral gevoelsmatig, ik kan er "rationeel" niet echt een vinger achter krijgen, behalve dat het thermoblock is en dat is -gevoelsmatig, dus alweer niet rationeel- minder goed dan hx of boiler. Blijkbaar deel jij die opvatting, maar misschien kun je me helpen met wat rationele argumenten om hem definitief af te strepen?

Hoeft niet per sé nieuw te zijn. Als die musica zo'n lage restwaarde heeft, dan is dat voor mij juist een argument om die 2e hands te kopen, bedankt voor die info. Maar dan moet je er natuurlijk wel net even eentje vinden.

Die Elizabeth lijkt mij wel echt een top alternatief, alleen is die programmeerbare waterhoeveelheid op basis van tijd (als ik dat zo even nazoek op google). Dat lijkt mij een beetje onlogisch, ik ben op zoek naar volume, zodat ik in ieder geval de juiste brew ratio krijg. Of zie ik wat over het hoofd? Ik kan trouwens niet vinden hoe dat bij de QM en de Sage/Breville dual boiler zit. Iemand die dat weet?

@ HanR
Ik begrijp dat jij verkoper bent en ook 2e hands doet? Heb je nog wat in de aanbieding?
In ieder geval klopt je aanname dat ik een waterbak machine zoek. Horeca heb ik wel even overwogen, maar dat is door de maat en het ontbreken van een waterbak al snel afgevallen. Plus ook nog eens lange opwarmtijd en het lijkt me een beetje een overkill voor vier bakjes op een normale dag.
Maar ik wil inderdaad een biertje kunnen tappen, dan wel melk kunnen stomen, dan wel een kind uit de kerstboom kunnen halen terwijl ik koffie zet inderdaad.

FlyFens
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 07 jun 2020, 20:22

Re: Aangenaam & upgraderites

Berichtdoor FlyFens » do 31 dec 2020, 11:15

Ik vraag me af of je er veel gemak mee gaat winnen. Je ontwikkeld al vrij snel een gevoel wat de juiste hoeveelheid is. Paar keer wegen en je weet op welke plaats in je kopje op de gewenste hoeveelheid zit. Ik weeg hoogst zelden in ieder geval.
En je moet je ook niet blind ophangen aan vastgestelde hoeveelheden, maar ook op je smaak en gevoel af gaan.
Just my 2 cts!
Ik zou willen dat ik jou gevoeld daarvoor had. Mijn gevoel is wat dat betreft niet best. Daarom weeg ik nu dus ieder shot, dat helpt mij enorm.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Aangenaam & upgraderites

Berichtdoor bvds » do 31 dec 2020, 12:08

Voorgeprogrammeerde dosering moet je niet willen. In de praktijk werkt dat m.u.v. hele dure machines niet heel nauwkeurig. Gewoon extraheren op brew ratio of desnoods tot blondingspunt. Met een weegschaaltje of shotglaasje zo geregeld.

Een thermoblock is niet slechter en kent voordelen: snel warm. Zeker met de PID er op is de temperatuur behoorlijk consistent.

Ik zou alleen wel liever een Elizabeth of Profitec 300 willen.

Ik zou eerst dat idee van voorgeprogrammeerde volumes uit je hoofd zetten ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

FlyFens
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 07 jun 2020, 20:22

Re: Aangenaam & upgraderites

Berichtdoor FlyFens » do 31 dec 2020, 15:47

Ik zou eerst dat idee van voorgeprogrammeerde volumes uit je hoofd zetten ;)
En ik maar denken dat 2020 niet slechter kon ;)

B4s
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 20 nov 2020, 13:51

Re: Aangenaam & upgraderites

Berichtdoor B4s » ma 04 jan 2021, 20:15

Ik ben een paar weken geleden overgestapt van een QM 820 naar een Lelit Elizabeth. Qua stabiliteit echt een wereld van verschil. De QM is een geweldig klein apparaat, en ik kon er heerlijke espresso’s mee maken, maar het bleef altijd een combinatie van heel nauwkeurig werken en geluk.
Na 1-2 weekjes uitproberen haal ik nu in no time heerlijke shots uit de Elizabeth. In combinatie met een eureka mignon specialita, hoef ik zelfs niet perse meer te wegen, de timer van de maler is vrij nauwkeurig en de Elizabeth is vergevensgezinder dan de QM. Maar het is door de vele opties ook een leuk apparaat om mee te experimenteren, dus ik gebruik meestal wel een weegschaaltje.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron