Even Voorstellen

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor RoosW » do 21 jan 2021, 18:36

Je moet de molen gewoon leegmalen (single dosen).

18 gr bonen afwegen.
Die erin gooien (voor dat doel heb ik de hopper vervangen door een vitaminepillenpotje (pastte precies).
Alles doormalen.
Shute schoon schrapen (eventueel nog even kort de maler aan om de kamer goed leeg te malen, en weer schrapen)
Doser leeg "tjakken" in je PF.

18gr in = 18gr uit (bij mij tenminste).

Die instelling van zo'n doser werkt alleen als de doser vol is; dus nutteloos voor thuisgebruik.

Nadeel van zo'n shute ipv een doser is dat je het gangetje naar de maalkamer niet meer goed schoon kan vegen. En daar heb je dan flink wat retentie dat je dan elke keer moet wegmalen en weggooien.
Hoe hebben ze dat dan bij de K3 Touch opgelost?
Die werkt toch met zo een shute/spout?
Hoe vers zijn die bonen? En had je al nieuwe maalschijven?
Een week geleden gebrand.

Jawel, en bij het inzetten ontdekt dat de stop pal scheef zat ingedraaid, in het verkeerde gat zat, en al met al als fijnste setting 'houtsnippers' had
Is nu gefixed, nieuwe schijven zitten er nu sinds err zaterdag geloof ik in, en na 5 keer slopen en opnieuw opbouwen kan ik nu eindelijk espresso fijn malen (stop pal weggehaald) al kan ik nu doordraaien tot de maalschijven elkaar raken.

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor manduca » vr 22 jan 2021, 09:23

Hoe hebben ze dat dan bij de K3 Touch opgelost?
Euhh, niet :)
Probleem heb je eigenlijk met alle ontwerpen die niet echt voor GOD zijn gebouwd. Ze hebben een horizontale maalkamer en ook nog een horizontale uitloop.
Bij machines die wel echt als GOD zijn ontworpen is de maalkamer schuin (of zelf helemaal verticaal) geplaatst met een zeer schuine shute, zodat er niks blijft liggen. En hierbij is conisch een beetje in het voordeel omdat daar het maalsel onderuit komt in plaats van aan de zijkant zoals bij platte schijven.

Sorry, was even kwijt of je die nieuwe schijven nu wel of niet binnen had :).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor RoosW » vr 22 jan 2021, 09:34

Hoe hebben ze dat dan bij de K3 Touch opgelost?
Euhh, niet :)
Probleem heb je eigenlijk met alle ontwerpen die niet echt voor GOD zijn gebouwd. Ze hebben een horizontale maalkamer en ook nog een horizontale uitloop.
Bij machines die wel echt als GOD zijn ontworpen is de maalkamer schuin (of zelf helemaal verticaal) geplaatst met een zeer schuine shute, zodat er niks blijft liggen. En hierbij is conisch een beetje in het voordeel omdat daar het maalsel onderuit komt in plaats van aan de zijkant zoals bij platte schijven.

Sorry, was even kwijt of je die nieuwe schijven nu wel of niet binnen had :).
Ah, verhelderend en duidelijk, ik denk dat ik misschien over een tijd kijk naar een 2e hands K8 (grotere schijven) als vervanger, maar het tot die tijd wel red met deze, ik neig een aanpassing ala de gelinkte post te doen, maar dan niet met een chute/spout, maar met een doorgesneden plastic flesje als chute, de grote boven opening (aan 1 kant aan de machine vast schroeven) laat toegang met een borsteltje toe om de restanten ook in de chute te vegen.
En dan inderdaad malen per gewicht, alleen is die grote hopper daar dan weer niet handig voor.
Ik zag ergens iemand die een blaasbalg ding ondersteboven in zijn maler had staan, eruit, bonen er in, malen, klaar, pof op de balg, en hoppa restanten ook weg uit de maalschijven en resterende chute, alleen waar vind je zoiets? Vooral de maat van de opening is een dingetje.
Het ziet er natuurlijk niet uit, behoorlijk MacGyver zelfs, maar goed..

Ik heb overigens de video van de schoonmaak van een K3 Touch nog eens bekeken, en geconstateerd dat de instel ring bij mij niet goed kan zitten, met een inbus los gemaakt en 1/3 slag gedraaid en als ik nu vastdraai en terug ga kom ik op dezelfde stand uit als in de video, iemand heeft deze helemaal(!) uit elkaar gehad maar verkeerd in elkaar gezet, mede daardoor al mijn vreemde problemen, je verwacht niet dat je de juiste maal stand pas helemaal met de handel gedraaid tot achter de machine moet instellen als de gradaties vooraan staan, maar nu klopt alles weer, ik zou zelfs de stop pal en schroef weer terug kunnen zetten.
Nu heb ik dit alles zonder enige voorkennis van malers voor elkaar gekregen en geen enkele documentatie, enkel 1 video bekijken, dus echt moeilijk zou ik het niet willen noemen, je kunt een machine wel enorm verklooien zo zeg.
Maar goed, 100 euro, nu ik hem weer in orde heb ben ik er blij mee ;)

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor RoosW » ma 01 feb 2021, 15:09

Ik zag (op PostNL, en daarna in mijn Postvak) dat mijn lekbakje gerepareerd onderweg is, Joepie!
De Compak is nu in prima staat, werkt als een zonnetje, en ik heb hem zowaar nu prima ingeregeld staan voor mijn huidige koffieboon, een licht geroosterde "Indonesië Java washed Kayumas" van Het Hoofdkwartier, want waarom zou je met iets makkelijks beginnen ;)
Uiteindelijk was het zo simpel als telkens wat verder door draaien tot er bijna geen water door de koffie kwam en een tikje terug voor een wonderlijk aangenaam eindresultaat!
Nu ik weet waar dit zo ongeveer voor deze bonen zit, zal het inregelen voor de volgende lading ook makkelijker worden, scheelt een hoop gekke bekken van de (eerste) zure resultaten :lol:

Wat betreft de maler, ik heb met https://www.amazon.de/-/en/ASPECTEK-Han ... 563&sr=8-3 een prima 'single dose' oplossing, ik mik er 17gr bonen in, zet deze blaasbalg (waarin ik een halve WC rol heb gewrikt) met het uitstekende stuk van die wc rol in de opening boven de bonen, en na het malen een paar patsen op de balg en alle restanten verdwijnen in de doser, een paar keer aan de dose handel en hoppa 17 gr prima gemalen koffie :D
Mooi is anders, effectief (en goedkoop) is het wel! Je schroeft die rode dop met slang eraf, rol er in frummelen en gaan met die banaan.

De Silvia is nu geheel in gebruik, weliswaar minus het lekbakje, maar daar smaakt de koffie niet minder om.
Ik heb nu een prima maling om met 17gr (meer veroorzaakt problemen met lekkages) in 30 sec. rond de 39gr espresso te brouwen, en die smaakt eindelijk (na heeeeeeeel zure start resultaten) uitstekend.
Meteen ontdekt dat ik Lungo ook heel lekker vind, en mijn routine word al steeds beter, ik heb in ieder geval (met mijn huidige bonen) een consistent zeer goed drinkbaar resultaat.

Er is nu een Naked E-61 portafilterhouder onderweg (hopelijk met bijbehorend 21gr bakje) maar PostNL heeft de zending van levering op zaterdag, naar levering op maandag, naar nu levering binnen 4 dagen(??) gezet, daar rust schijnbaar geen zegen op..

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor manduca » ma 01 feb 2021, 15:33

Dat 21gr bakje dat meegeleverd wordt kan wel meteen in de la. Geen land mee te bezeilen :). VST of IMS bakje meebesteld?
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk: Aeropress * Commandante C40

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor Pti » ma 01 feb 2021, 15:48

PostNL is op dit moment een puinhoop. Ze werken niet eens meer FirstIn-FirstOut en ook de telefoon wordt niet meer opgenomen :cry:

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor RoosW » ma 01 feb 2021, 15:49

Dat 21gr bakje dat meegeleverd wordt kan wel meteen in de la. Geen land mee te bezeilen :). VST of IMS bakje meebesteld?
Nope, had zelfs geen idee of er één bij zat, maar kan gewoon het huidige bakje gebruiken tot ik een beter exemplaar kan bestellen toch?
Ik denk de IMS te gaan bestellen, die is best redelijk geprijsd ook nog..

@Pti Ja PostNL is een zooitje, dit is nu al het zoveelste pakje dat ergens in de twilightzone lijkt te zijn verdwenen :(

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor RoosW » wo 03 feb 2021, 17:05

Het Naked Portafilterhouder gebeuren is nog steeds in de PostNL Twilight Zone, net gebeld met DR Trading, en die melde verdrietig dat er over een groot aantal zendingen al klachten waren binnengekomen, of ik het nog even kon aankijken, en mij bij niet ontvangen na het weekend even opnieuw melden.
Ik baal ervan dat we niet even in het IJzeren Ros gestegen zijn om dat ritje van 25 minuten te maken en het ding op te halen, schijnbaar heeft PostNL de zaken echt niet op orde.
Er is nu ook een IMS filterbakje onderweg, .... ook met PostNL .....
Mijn routine met de Silvia levert nu consequent lekkere Lungo en Espresso op, meten is weten blijkt maar weer ;)

Iemand tip over hoe een lekkere Americano te brouwen? Hoeveel koffie, en heet water en zo voorts?

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor manduca » do 04 feb 2021, 09:28

Mijn koffie is ook al bijna een week onderweg...... Maar soms is het er ook in één dag.
Ach, snap het ook wel een beetje. Het is ook wel een enorm drukte met pakketten.

Americano doe ik meestal een gewone espresso, en dan 1 op 1 aangelengd met water.
Zet de espresso overigens 'op' het water.
Maar ik drink het zelf eigenlijk nooit. Als ik een 'gewone' koffie wil, pak ik de aeropress of het filterapparaat.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk: Aeropress * Commandante C40

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor RoosW » do 04 feb 2021, 10:22

Mijn koffie is ook al bijna een week onderweg...... Maar soms is het er ook in één dag.
Ach, snap het ook wel een beetje. Het is ook wel een enorm drukte met pakketten.

Americano doe ik meestal een gewone espresso, en dan 1 op 1 aangelengd met water.
Zet de espresso overigens 'op' het water.
Maar ik drink het zelf eigenlijk nooit. Als ik een 'gewone' koffie wil, pak ik de aeropress of het filterapparaat.
Ja, een Aeropress staat ook nog op mijn 'aan te kopen' lijstje, eerst even kijken wat er met de bieding op een Compak K6 gebeurt, en wat het gaat kosten om die weer up & running te brengen als ik hem aankoop.
Het verklaard overigens ook mijn bedroevende Americana resultaten, ik drink dat soort koffie in een grote mok, en dan is 1 Espresso duidelijk niet genoeg om de watermassa richting 'koffie' te bewegen ;-)


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron