Even Voorstellen

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Even Voorstellen

Berichtdoor RoosW » do 07 jan 2021, 15:05

Hallo,

Na vele jaren vele soorten koffie 'genoten' te hebben, van senseo (huiver) tot filter en volautomaat, waag ik het er eens op, na (te weinig) te hebben gelezen de eerste spullen aangeschaft, met natuurlijk de nodige fouten..
Onze huidige volautomaat (na een Siemens EQ6) valt mij vies tegen, en dan ga je kijken naar andere opties.
Dus snel aangeschaft, Nu:
Gaggia Classic (2015 model, zucht)
Graef CM 820 maler (tja)
een weegschaaltje tot .1 gram nauwkeurig
een Britta filter (wit)
Zooi onderweg uit China (bloos)
iets met pennetjes om de koffie in de houder los te maken en de distributie te verbeteren.
Een rvs distributie tool
een Tamping Station
een RVS Tamp
:o :shock:

De Gaggia 2e hands aangeschaft, ben nu halverwege een volledige schoonmaak en onderhoudsbeurt, er zat ten slotte een hele set bij met alle onderdelen voor zo een beurt, en hoe beter je nieuwe machine leren kennen?
En dan duurt het best even voor je er achter bent dat het losse buisje dat erbij zit om de overdruk af te voeren naar de lekbak, dus NIET thuishoort op het 2015-2019 model :geek:
En nog leuker, de groepsring die er bij zat ter vervanging van het groezelige exemplaar in de machine bleek dus van een < 2015 exemplaar te zijn, op deze hoort een andere ring, maar ja ik had met een prim al de oude 'aan geprikt' om hem te kunnen verwijderen (juk, 5 jaar gebruik laat wel sporen na, zullen we maar zeggen..!!) :ugeek:
Tja, de < 2015 ring past dus niet, en tante post besluit om de bestelde ring pas vrijdag af te leveren (maandag besteld) nadat de bezorgdag eerst dinsdag was :oops:
Wat je noemt een start met hindernissen, en nog geen drup koffie gedronken natuurlijk :lol:

Na vele pagina's verder te hebben gelezen, maar eens een bod op een andere maler gedaan, een Compak K3, een andere espresso machine gaat er ook nog wel komen, ik gok een gebruikte Vibiemme Domobar of een Rancilio Silvia, van de laatste al één op het oog.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor gilleko B. » do 07 jan 2021, 16:14

Ondanks de tegenvallers, wel een mooi verhaal. Zou het forum goed doorspitten. Worden ook betrouwbare adressen genoemd waar je goede tweede hands machines kan kopen. Ik kan niet in je portemonnai kijken, maar bezuinig niet op je maler. Een goede maler kan een paar centen kosten, maar je hebt dan wel een toekomstbestendig masjien in huis. En zo te lezen weet je er al aardig wat van af. Die Rancilio is een mooi machine. Succes op je speurtocht.




Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor GuidovW » do 07 jan 2021, 16:50

Ha Roos, welkom.

Weer een knutselaar er bij, je klinkt als een aanwinst. :lol:
Succes met je apparaten en er zijn hier zat leden die je willen overtuigen van hun beste advies. :mrgreen:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor manduca » do 07 jan 2021, 16:52

Welkom! En bezuinig ook niet op goed koffie :)
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor RoosW » do 07 jan 2021, 17:49

Welkom! En bezuinig ook niet op goed koffie :)
Dat zeer zeker niet 👍🏻
Ik heb net ontdekt dat er een micro-brander op loopafstand van mij zit, 3 zakjes besteld word gebrand vlak voor je ze kan ophalen, hoe cool is dat!


Bedankt allemaal, ik ga druk aan het lezen :lol:

Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor Marc O. » do 07 jan 2021, 18:01

Welkom! En bezuinig ook niet op goed koffie :)
Dat zeer zeker niet 👍🏻
Ik heb net ontdekt dat er een micro-brander op loopafstand van mij zit, 3 zakjes besteld word gebrand vlak voor je ze kan ophalen, hoe cool is dat!


Bedankt allemaal, ik ga druk aan het lezen :lol:
Houd er wel rekening mee dat vers gebrande bonen een aantal dagen (tot een week of meer) nodig hebben om op hun best te zijn. Je kunt ze beter niet meteen na branding gebruiken.
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor RoosW » do 07 jan 2021, 18:13

Is mij bekend, heb een blikje Illy staan om mee te oefenen.. Als het goed gaat komen de verse bonen aan de beurt.

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor Keyser » do 07 jan 2021, 19:05

Welkom! Leuk je erbij te hebben

Welke micro branderij heb je wat besteld? Altijd leuk om wat nieuws te ontdekken.

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor RoosW » do 07 jan 2021, 19:24

Welkom! Leuk je erbij te hebben Afbeelding

Welke micro branderij heb je wat besteld? Altijd leuk om wat nieuws te ontdekken.
https://onemilecoffeeroasters.com/

Ik was me er niet eens van bewust dat er zoiets zo dicht in de buurt zat, was laatst nog aan het mopperen dat Almere een Coffee-desert (pun intended) was tegen mijn zoon :lol:

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor RoosW » za 09 jan 2021, 11:21

De missende ring kwam gisteren vroeg in de middag in de brievenbus, dus kon ik mijn Gaggia opnieuw assembleren en aan het experimenteren.
De eerste resultaten waren errr matig zullen we maar zeggen.
Drinkbaar, maar na senseo en (vroeger bij de PTT) automaten koffie, is alles met meer inborst als een slappe bak thee al snel 'koffie' :lol:
Vlak van smaak, en wow, veel te snelle doorloop, dat tampen en levelen is nog best tricky!
Eerst maar eens na wat pogingen gekeken wat ik er allemaal bij had, omdat 17gr koffie (gewogen op een normale keuken weegschaal, dus ergens tussen de 16,5 en 17,5 gram) er dus niet in past, alhoewel na kloppen, en tampen het net onder de rand van mijn bakje bleef, was mijn eerste prioriteit kijken naar een iets groter bakje, en jawel er was er één.
Vanochtend maar eens op de beter weegschaal exact 16 gram afgewogen, zorgvuldig doorgeroerd met een sateprikker, getamponeerd (is dat het correcte woord??), damn vergeten de houder door te spoelen en verwarmen [grommel], en een echt espresso kopje onder de uitlaat geplaatst.
Verhip, zowaar, trage uitstroom, en na rond de 30 seconden een iets meer dan half vol kopje!! Dat is een stuk beter als eerst! En toen proeven (ja nog steeds de Illy bonen, die zijn wat goedkoper om mee te oefenen) en zowaar naast de bitters ook wat zuurtjes te vinden! Helemaal niet onaangenaam zelfs, en ohhhhh ook een (dun, dat dan wel) crema laagje met mooie kleurnuances, helemaal trots!!

Tot ik er achter kwam dat het grotere bakje dus een cheaters bakje is met dubbele bodem (bij het schoonmaken na het maken van de spresso viel mijn oog pas op de onderkant) Flut.
Zucht, nu dus geen groter bakje zonder cheat optie, twijfel twijfel, deze blijven gebruiken ivm de inhoud, of terug naar de 14gr (gokje?) versie zonder cheat optie?
Ik vond de 16gr koffie een stuk beter te pruimen, keuzes keuzes :D

Ook nog twee zakken van 500 gr vers gebrande koffie aangekomen met een Yellow Bourbon en een Indonesische koffie, dus ik kijk uit naar verdere experimenten, al zal goed malen een dingetje zijn, maar goed alle begin is moeilijk :)


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron