Even Voorstellen

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor RoosW » do 14 jan 2021, 16:26

Ok, dat scheelt weer een aankoop, Tupperware hebben we al liggen, ik dacht dat vacuüm verpakt beter zou zijn.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor fransg » do 14 jan 2021, 17:15

ik dacht dat vacuüm verpakt beter zou zijn.
Sommigen denken dat ook. Maar als je je realiseert dat de boontjes heel kalm nog wat CO2 'uitademen' na de branding, dan begrijp je dat je, indien je lucht uit de doos trekt en het bijna-vacuum maakt, je ook die boontjes sneller 'leegtrekt'.

Een voordeel van een doos vol bonen met weinig zuurstof is dat er niet zoveel zuurstof is waarmee de bonen ouder worden, maar je kunt net zo goed de bonen gewoon voldoende zuurstof geven om ze aldus te laten 'rijpen'. Koffiemakker Jan vertelde mij van een Italiaanse koffiebar hier in Amsterdam waar de uitbater de bonen expres in bakken met gaten heeft en die bonen dagelijks omwoelt zodat ze allemaal ruim voldoende lucht krijgen.

Wel fijn: niet teveel temperatuurschommelingen, en absoluut geen zonlicht.

Ik nam eens bonen mee naar Australië die bij aankomst 2 jaar oud leken, overleden, vermoedelijk tengevolge van ijskoude in het vrachtenruim en lage bedrukking van de atmosfeer op grote hoogte.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor RoosW » do 14 jan 2021, 18:56

Kijk, zo leer je elke dag weer wat nieuws, dank je voor de informatie!

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor manduca » do 14 jan 2021, 20:19

Weet je wat ook top is voor bonen? De zak waarin je ze koopt :). Daar zit een eenweg ventiel in voor de Co2, laten geen licht door en zijn hersluitbaar of hersluitbaar te maken met een zo’n zak sluiter.

https://tistoe.be/product/12-zaksluiters/
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor fransg » do 14 jan 2021, 20:24

Die zakkensluiters zijn geniaal, ik heb via die site al twee pakken ervan aan mijn vriendin gegeven. In Azië zijn ze heel gewoon, hier op maar weinig plekken te vinden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor manduca » do 14 jan 2021, 20:27

Ik krijg ze gratis van mijn brander (als ik hem weer eens vergeten ben; heb er nu 3). Ze promoot hergebruik van de koffiezakken. Krijg je ook 20 cent korting, maar daar doe ik het niet voor.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk: Aeropress * Commandante C40

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor fransg » do 14 jan 2021, 20:32

Ik doe de bonen in een tupperware-achtige doos van de Hema. Past precies een kilo in. Ik heb er veel van en de 'klanten' brengen die terug, soms een poosje niet en dan weer een stapel tegelijk. Het bespaart me de kosten van zakken, opdruk en verzending. Wel print ik de gegevens van de branding en voeg die erbij.
Schermafbeelding 2021-01-14 om 20.31.49.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor RoosW » do 14 jan 2021, 22:12

Mijn plaatselijke brander gebruikt 250gr hersluitbare (zwarte) zakjes met opdruk, erg fijn, en sluiten ook weer goed. Maar die zakken afsluiters lijken mij ook briljant voor andere zakken van koffie branders aangezien niet een ieder hersluitbare zakken gebruikt.

Mijn Compak K3 Elite is gearriveerd, moet nog wel grondig gereinigd worden, maar goed, geen (food grade) siliconen vet in voorraad dus daar moet het maar even op wachten, aangezien het HELE spul uit elkaar moet en er nieuwe maalschijven in moeten.
Word ik zo brommerig van, kan die rommel (food grade) voor 2,nog wat kopen, maar met 6, nogwat verzendkosten, maar bij de leverancier van de maalschijven kost een soortgelijk tubetje 14 euro, dus dat schiet ook al niet op, zo $*)(⁾ dat gewone winkels dicht zijn :roll:
Maar ja als ik daar op wacht zit ik nog wel even zonder koffiemolen ;)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor fransg » vr 15 jan 2021, 21:52

Weet je wat ook top is voor bonen? De zak waarin je ze koopt :). Daar zit een eenweg ventiel in voor de Co2, laten geen licht door en zijn hersluitbaar of hersluitbaar te maken met een zo’n zak sluiter.

https://tistoe.be/product/12-zaksluiters/
IMG_9891.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor RoosW » ma 18 jan 2021, 09:44

Ondertussen de Compak K3 Elite voor de 3e keer uit elkaar gehaald, ik kreeg houtsnippers, na veel gepiel filter koffie, na veel kracht zetten om die verhipte schroef dieper te krijgen, iets dat op espresso maling lijkt, maar nu heb ik dan eindelijk het lek boven water, het gat waar de schroef in zat toen ik hem binnen kreeg is het verkeerde gat :shock:
Ik heb de video op YouTube waar de schoonmaak van een Compak K3 getoond wordt vanochtend nog eens goed bekeken en meerdere keren stilgezet, na een vermoeden van mij, aangezien ik de kop met de boven maalschijf nog steeds niet zo ver kan indraaien als ik vermoed dat ie moest, en het enige dat zinnig leek was dat het 'palletje'/ schroef ding, nog steeds te hoog zat (maar niet verder aan te draaien was).
En ja hoor, het middelste gat dat gebruikt word is niet het juiste, GRRRR, ook een manier om de boel te mollen zeg!
Dus voor de 4e keer uit elkaar, en indraaien in het juiste gat tot de kop pal op de plaat staat (staat ie nu een mm of twee boven), zucht, je leert je machine wel kennen zo..
Meteen maar weer de stofzuiger erbij om het gruis en de laatste 'houtsnippers' te verwijderen, het is wat je noemt een hindernissenbaan.
Ik blijf de 'kier' tussen stelschijf en behuizing wat groot vinden, maar het lijkt er op dat ik nu een enigszins functionerende maler heb.

Ik hoop wel dat ie nu functioneert naar behoren, voorlopig ben ik platzak, onze voortuin (12m2) opknappen gaat 3000,-- pietermannen kosten (slik) tja, zo gaat dat als je zelf niet meer zoveel kunt doen.
Laatst gewijzigd door RoosW op ma 18 jan 2021, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron