Van voyeur naar forum lid

Gebruikersavatar
Eckspresso
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 16:14

Van voyeur naar forum lid

Berichtdoor Eckspresso » do 14 jan 2021, 19:17

Hallo iedereen ik ben Stephan, 36 jaar vanuit de stad der bevrijding. Na een aantal maanden als voyeur hier op het forum te hebben rond gedwaald, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een account aangemaakt.

Kort mijn ervaring met koffie:
Ik heb vanaf mijn tienerjaren tot op een aantal jaar geleden in de horeca met vele diverse commerciële espresso machines en malers mogen werken en tevens op de hotelschool enige kennis over koffie opgedaan. Helaas heeft het koffie virus me toen nooit echt te pakken gekregen dus het was meer vanuit werk dan vanuit passie/hobby.

Al snel ben ik thuis overgestapt van de sociaal geaccepteerde Douwe Egberts met een schep Buisman naar de vers gemalen koffie van de plaatselijke bonen dealer die ik in de filtermachine liet pruttelen. In de loop van de jaren wat verschillende Bialetti moka expressen en cafetieres aangeschaft waarvan sommige meer als decoratie in de keuken fungeren en alleen worden gebruikt als er visite in huis is. Eigenlijk gebruik ik vooral de 2kops voor een straffe bak en de cafetiere voor een wat meer vollere en complexere kop koffie (tevens ook handig om melk op te schuimen voor een cappuccino). En hiermee experimenteer ik wat met verschillende soorten bonen. Die ik tegenwoordig met een handmaler maal. Maar ik begin wat luier te worden om iedere keer +/- 100 x aan die hendel te jengelen om een paar gram gemalen koffie te verschaffen. Laat staan om dagelijks weer de juiste maalgraad te vinden voor de verschillende bonen en bereidingswijze. Dus de hoogste tijd om de stap te maken om wat leuke speeltjes aan te schaffen zodat ik me helemaal kan storten in de koffie rabbit hole 😊

Over naar mijn huidige status:

Espresso machine:
In eerste instantie was mijn oog gevallen op de La Pavoni Europiccola. Al redelijk vlot had ik mezelf de Esperto aangepraat. Maar kon nergens een winkel vinden om te ervaren hoe deze lever machines werken. En door de vele reviews, filmpjes en gebruikers ervaringen te hebben bestudeerd heb ik besloten om deze fase achter mij te laten.
Kort daarna kwam ik de Lelit Marax tegen. Een prachtige machine om mee te beginnen leek mij. Tot dat ik haar grotere zusje Bianca ontmoeten die met haar mooie walnoot kleurende ogen naar me lonkten. Of het me ooit gaat lukken om haar volledig te hanteren dat blijft de vraag. Maar het is ieder geval een mooi project waar ik de komende jaren mijn tijd en passie in kan investeren. Ik moet binnenkort weer eens contact op nemen met de mannen van het Hoofdkwartier om te informeren wat de levertijd is.

Maler:
Ik start de dag meestal met een melange van donker gebrande Arabicabonen in de moka expres. De exacte samenstelling heeft de lokale koffiewinkel nog niet prijs gegeven. Maar dit is ieder geval al jaren mijn vaste recept en ben erg benieuwd of ik deze in de Bianca kan perfectioneren. Daarnaast hou ik ervan om wat te experimenteren met bonen. Dit varieert van licht tot donker en alle winstreken van de wereld. Deze aankopen zijn vooral impulsief. Trail en error zeg maar. Gelukkig kan ik bij de lokale dealer ook in onsjes afnemen. Dus het is altijd een eerste indruk die bepaald of ik later een groter batch koop om het smaakpallet verder te gaan verkennen.

2 molens vind ik momenteel nog een luxe probleem dus ik was op zoek naar een alleskunner waarmee ik makkelijk single doses kan malen. Dan kom je al snel bij de Niche Zero uit. Die heb ik dan ook afgelopen november “aangeschaft” met de levering in Februari. Voor de mensen die de soap serie rondom Brexit een beetje hebben gevolgd…. Spoiler alert! Ja ook ik heb een mail ontvangen dat ik dubbele BTW mag gaan betalen. Ik zal er hier niet te veel op ingaan. Maar het lijkt erop dat ik 41% BTW mag gaan betalen en dat vind ik ook wat te gortig. Ik wacht nog even de ontwikkelingen af maar het ziet er naar uit dat ook ik mijn bestelling eerdaags ga annuleren. (principe kwestie)

Mijn back-up plan is de Eureka magnon XL. Als ik mij goed heb laten informeren kan deze ook prima overweg met single doses en geeft een uitstekende maling. Waar ik me nog een zorgen over maak is het gemak van de afstelling in de maalgraad. Bij de Niche zit er een mooie draaischijf die snel van groot naar klein te verstellen is. Maar ik heb geen idee of dat met de Eureka ook zo gemakkelijk is?? Iemand die daar ervaring mee heeft?? Het dagelijks schakelen tussen espresso en french press maling?

Er zijn nog wel wat andere single doses malers in een hoger segment en ik las iets over een G-IOTA die binnenkort door Home Barista Belgium word geleverd.

Ok zoals je hebt gemerkt ben ik een man van vele woorden.
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over mijn keuzes. En kijk uit naar alle adviezen en tips van jullie.

Groet Stephan.

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Van voyeur naar forum lid

Berichtdoor turboyeast » do 14 jan 2021, 19:33

Stephan,
Leuk verhaal! De stad der Bevrijding....het Wageningse, prachtig en sweet memories. Of bedoel je vanwege je ontworsteling van Douwe Egberts naar de Lelit Bianca? Dat mag ook een bevrijding genoemd worden. Ik heb begrepen dat er een charmant koffietentje om de hoek zit (Columbus) waar je wellicht je voordeel mee kunt doen.
Veel plezier in de leuke koffiewereld.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
Eckspresso
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 16:14

Re: Van voyeur naar forum lid

Berichtdoor Eckspresso » do 14 jan 2021, 20:16

Hoi turboyeast bedankt voor je reactie :)

Die bevrijding van Douwe Egberts is alweer wat jaartjes geleden en Columbus heeft daar zeker een rol in gespeelt. Ik maak zo nu en dan wel eens een uitstapje naar andere koffiewinkels. En door de ervaringen van leden hiero ben ik nu ook wat meer naar micro branders aan het kijken waar ik dag verse bonen kan bestellen.

BucharestBlues
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 16:57

Re: Van voyeur naar forum lid

Berichtdoor BucharestBlues » do 14 jan 2021, 20:59

Ik zou de mignon niet steeds verstellen. De afstelling is zo precies/gevoelig dat je onmogelijk tussen twee steeds identieke standen kan wisselen.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Van voyeur naar forum lid

Berichtdoor GuidovW » vr 15 jan 2021, 16:21

Welkom op het forum, Stephan.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
Eckspresso
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 16:14

Re: Van voyeur naar forum lid

Berichtdoor Eckspresso » za 16 jan 2021, 12:12

Ik zou de mignon niet steeds verstellen. De afstelling is zo precies/gevoelig dat je onmogelijk tussen twee steeds identieke standen kan wisselen.
Ok dan zou ik kunnen overwegen om voor een french press de hand maler te blijven gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Eckspresso
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 16:14

Re: Van voyeur naar forum lid

Berichtdoor Eckspresso » za 16 jan 2021, 12:13

Welkom op het forum, Stephan.
Dank je wel GuidovW

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk


Gebruikersavatar
swimmer
Berichten: 298
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 00:11
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Van voyeur naar forum lid

Berichtdoor swimmer » di 19 jan 2021, 10:52

Welkom op het forum Stephan. Mooi verhaal is het ;)
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Van voyeur naar forum lid

Berichtdoor bobbee » di 26 jan 2021, 16:24

Ik heb je bericht gemist. Maar, welkom op ons forum!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Eckspresso
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 16:14

Re: Van voyeur naar forum lid

Berichtdoor Eckspresso » di 26 jan 2021, 18:05

Dank jullie :)

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk



Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron