Voorstellen

RigolleM
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 10 jan 2021, 17:05

Voorstellen

Berichtdoor RigolleM » za 13 feb 2021, 12:13

Hier ook mij even voorstellen, ik ben Ronny, bijna 50 (eind deze maand) en woonachtig te Oost-Vlaanderen in België. Nog maar pas begonnen met thuis’ lekkere’ koffie te drinken. Tot voor kort een gewone filter-koffiemachine met gemalen koffie uit het grootwarenhuis.

Lang lang geleden toen de Horeca nog open waren, dronken wij vaak latté’s of cappuccino’s, en dit beginnen we toch stilletjes aan te missen. Geen fan van Nespresso koffie of andere aanverwanten, dus beginnen uitkijken naar een ‘echte’ espressomachine.

Eerst kom je de volautomaten tegen, maar na veel lezen op dit forum, toch begonnen met interesse te krijgen in een semi-automatische espressomachine.

Eerste stap ligt al achter mij: mijn oude filter-koffiemachine vervangen door een Moccamaster en de gemalen koffie van het grootwarenhuis vervangen door verse koffiebonen van een koffiebranderij hier in de buurt. Een bonenmaler Baratza Encore erbij gehaald, en ondertussen onze gewone keukenweegschaal vervangen door een Acaia Lunar (met de aanschaf van de expressomachine in het achterhoofd).

Volgende stap de espressomachine en -maler om die cappuccino’s en latté’s te kunnen maken. Verschillende fora bezocht en massa’s youtube filmpjes bekeken en zoals wellicht velen eerst gekeken naar single boiler, dan HX en uiteindelijk dual boiler, dus prijzen van € 500 tot € 2 500 exclusief maler. Uiteindelijk wil ik wel een Lelit Bianca, Profitec Pro 700 of Rocket R58 in huis halen, maar we zijn nog niet zeker of dit wel ons ding gaat zijn, dus terug voetjes op de grond en naar de basis terug gekeerd. Als beginner wordt wellicht onze eerste espressomachine een Rancilio Silvia met Eureka Mignon Specialité als maler. Ik ben mij bewust van het temperatuursurfen voor het maken van cappuccino’s maar dat wil ik er graag bijnemen want het gaat om 1 of 2 cappuccino’s en dit 1 of 2 maal per dag. Later als ik alle kneepjes onder de knie heb en tegen de limieten zou lopen van de Silvia dan eens uitkijken naar een dual boiler zoals een Lelit Bianca.

Eens zoeken naar een verdeler in België, want ik wil wel graag de mogelijkheid hebben om bij problemen met de Silvia terug te vallen op een verdeler met ervaring. Al is Van Pommeren in Utrecht nu ook niet onoverkomelijk qua afstand, of hebben jullie andere tips voor een Belg?
Lelit Bianca V2 - Niche Zero - Moccamaster KBGT - Acaia Lunar - Fellow Stagg EKG - Timemore Sculptor 064

Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: Voorstellen

Berichtdoor Marc O. » za 13 feb 2021, 12:21

Welkom! Je ontdekkingstocht is enigszins herkenbaar. Ik begon zelf ook met het overwegen van een Rancillio en denk nu serieus over een Profitec Pro 700.

Mocht je daadwerkelijk voor die eerste willen gaan, dan zou je https://www.ranciliosilvia.info/ eens kunnen overwegen. Zit in Tilburg, wat wellicht beter bereisbaar is vanuit Oost Vlaanderen dan Utrecht.
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

RigolleM
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 10 jan 2021, 17:05

Re: Voorstellen

Berichtdoor RigolleM » za 13 feb 2021, 12:39

Welkom! Je ontdekkingstocht is enigszins herkenbaar. Ik begon zelf ook met het overwegen van een Rancillio en denk nu serieus over een Profitec Pro 700.
Eerst vond ik de Rocket Expresso Appartamento wel iets, vooral puur esthetisch... alleen de prijs vond ik nogal hoog! Die E61 machines vind ik allemaal veel mooier dan een Silvia, maar vooraleer ik meer dan € 1 000 uitgeef voor een expressomachine, wil ik wel weten of ik dit ga blijven volhouden (ken uzelf). Uiteindelijk kwam ik ook uit op een Profitec Pro 700, maar toen dacht ik wat als ik na een paar maanden of jaar, er geen zin meer in heb, dan is die € 2 500 minder pijnlijk dan € 6 à 700 voor de Silvia.
Mocht je daadwerkelijk voor die eerste willen gaan, dan zou je https://www.ranciliosilvia.info/ eens kunnen overwegen. Zit in Tilburg, wat wellicht beter bereisbaar is vanuit Oost Vlaanderen dan Utrecht.
Bedankt voor de info, zal ik zeker eens bekijken.
Lelit Bianca V2 - Niche Zero - Moccamaster KBGT - Acaia Lunar - Fellow Stagg EKG - Timemore Sculptor 064

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Voorstellen

Berichtdoor gilleko B. » za 13 feb 2021, 13:18

Amai, dat wordt afwegen. Ik heb nooit getwijfeld, spijt is nooit een issue geweest, maar ben dankbaar voor de levensverrijking in smaak en genieten met goede koffie. Zo wordt het Hier en Nu meer zintuiglijk tastbaar. Dit forum heeft hieraan aan bijgedragen. De kans om Het Leven een nivootje verder te brengen weegt ruimschoots op tegen alsdan relatief kleine financiële risico wat je zou kunnen ervaren. En zo is dat, amen.






Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: Voorstellen

Berichtdoor Marc O. » za 13 feb 2021, 13:26

als ik na een paar maanden of jaar, er geen zin meer in heb, dan is die € 2 500 minder pijnlijk dan € 6 à 700 voor de Silvia.
Die kans is natuurlijk héél klein ;) Maar als ik de prijzen zie die men vraagt voor gebruikte halfautomaten, en dan met name die van Profitec en ECM (maar ook Rocket, Bezzera en Lelit, om maar een paar gangbare merken te noemen, en dan vergeet ik er vast nog heel veel), dan denk ik dat de afschrijving na een jaar relatief gering is. Mijn persoonlijke insteek is dat ik liever meteen een machine heb die ook in de toekomst aan mijn wensen zou blijven voldoen zonder de noodzaak te moeten upgraden. Maar, zoals altijd, dat is vooral een persoonlijke keuze, dus je moet vooral doen wat jij denkt dat verstandig is.
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

RigolleM
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 10 jan 2021, 17:05

Re: Voorstellen

Berichtdoor RigolleM » ma 15 feb 2021, 13:36

Aan Rancilio gevraagd voor een verdeler in België en ze hebben mij 'Van Pommeren' doorgegeven als verdeler :lol:

Als ik een toestel kies als de Profitec Pro 700 moet ik dan ook de maler opwaarderen of is een Eureka Specialita nog steeds voldoende?
Lelit Bianca V2 - Niche Zero - Moccamaster KBGT - Acaia Lunar - Fellow Stagg EKG - Timemore Sculptor 064

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Voorstellen

Berichtdoor Keyser » ma 15 feb 2021, 15:11

Die is nog steeds voldoende.

RigolleM
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 10 jan 2021, 17:05

Re: Voorstellen

Berichtdoor RigolleM » di 18 mei 2021, 20:15

Niche Zero besteld en is voorzien voor juli 2021!

Nu eens beslissen welke espressomachine het gaat worden... Twijfel nog tussen de Lelit Bianca en Profitec 600 Pro, beiden zitten in dezelfde prijscategorie. Estetisch vind ik de Profitec mooier, en heb hier al vaker gelezen om gewoon te kiezen wat je het mooist vind, dus keuze is bijna gemaakt!
Lelit Bianca V2 - Niche Zero - Moccamaster KBGT - Acaia Lunar - Fellow Stagg EKG - Timemore Sculptor 064

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Voorstellen

Berichtdoor HanR » di 18 mei 2021, 22:52

U zou een contact kunnen opnemen met Fixpresso in Gent.
Die is voor beide importeur en heeft de machines naast elkaar staan.

RigolleM
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 10 jan 2021, 17:05

Re: Voorstellen

Berichtdoor RigolleM » wo 19 mei 2021, 09:07

U zou een contact kunnen opnemen met Fixpresso in Gent.
Die is voor beide importeur en heeft de machines naast elkaar staan.
Dag HanR, dat was ik van plan.. zitten 25km van mijn woonplaats, bedankt om mee te denken ;)
Lelit Bianca V2 - Niche Zero - Moccamaster KBGT - Acaia Lunar - Fellow Stagg EKG - Timemore Sculptor 064


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron