Voorstellen

BramSK
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 19 feb 2021, 13:07

Voorstellen

Berichtdoor BramSK » ma 05 apr 2021, 17:56

Goedenavond allemaal,

Graag wil ik mijzelf voorstellen zodat jullie een idee krijgen wie ik ben.
Mijn naam is Bram, 32 jaar, getrouwd (helaas geen koffieliefhebber) en inmiddels een drietal mooie kleine kinderen (0-3 jaar).
Noord Brabant, daar wonen wij in het prachtige Bladel.

In het verleden een volautomaat gehad, weer terug naar Senseo gezien de volautomaat helaas niet deed wat ik wilde. Een paar weken geleden inmiddels begon de Senseo tekenen te laten zien van einde levensduur. Toen besloot ik om mij te gaan verdiepen in een halfautomaat. In de tussentijd een 2e hands volautomaat aangeschaft en na twee dagen weer verkocht (smaak was verschrikkelijk) en tijdelijk een Senseo genomen.

Inmiddels veel gelezen op diverse sites, zowel commerciële sites als degene die meer gericht zijn op informatie vanuit ervaring zoals deze site en de Engelse/Amerikaanse varianten.
Daarbij natuurlijk ondersteund door YouTube om visueel te krijgen hoe de praktijk er uit ziet.

Dit alles komt vanuit het feit dat ik koffie al ruim 20 jaar enorm kan waarderen. En vooral de afgelopen jaren ben ik regelmatig naar een koffiezaak geweest in Oostenrijk waar de beste man de koffie zelf brandde en mij van alles heeft voorgeschoteld waarbij ik versteld stond van de smaaksensatie. De espresso daar is iets waar ik nog altijd naar uit kijk, echter is deze zaak vorig jaar gesloten.

Inmiddels heb ik een Vibiemme Domobar standard aangeschaft (opengemaakt, dat zag er nog prima uit. Daarna nog wat rubbertjes vervangen aangezien dit nodig was).
Als molen heb ik een Mazzer Super Jolly Electronic aangeschaft. Tot op heden tevreden over, enkel de mate van clumping is wat vervelend. Dit zou ook kunnen zijn dat ik te fijn maal nog.

Afbeelding

De afgelopen weken inmiddels een 3kg bonen gebruikt (besteld bij Fascino) en gemikt voor 14gr in, 28 out in 25-30 sec. Evenals 20gr in en 40gr out in deze tijd. Echter blijf ik shots krijgen die soms te traag gaan en bitter worden en dan weer met dezelfde gegevens snel gaan en juist zurig/waterig worden. Ik heb een bottemless/naked portafilter om te zien wat er gebeurd en zie soms channeling (een waterstraaltje die op het aanrecht beland) en soms juist mooi dik in het begin en dan ineens stroomt het 5x zo snel en is het resultaat jammer genoeg teleurstellend.
Gelukkig is het beter dan Senseo en kan ik er altijd een cappuccino van maken om de smaak wat dragelijker te maken.

Helaas is het momenteel zover ik zie niet mogelijk om ergens naar toe te gaan om eens te kijken hoe een goede espresso smaakt en gemaakt wordt (maling zien en voelen is anders dan YouTube natuurlijk) evenals proeven.

Indien er iemand is die mij hier mee kan helpen zou dat geweldig zijn, ik ben ook bereid om de spullen in te laden en een stuk te rijden als iemand mij kan helpen met een betere afstelling. Natuurlijk ben je ook van harte welkom om dit bij ons thuis te doen. Gelukkig ben ik niet snel gefrustreerd en blijf ik iedere avond proberen tot een goede basis te komen.

Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik dat graag, dan kan ik daar altijd mee aan de gang.

Alvast bedankt alle informatie en ook iedereen die deze website al deze jaren heeft voorzien van goede informatie.

Bram

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Voorstellen

Berichtdoor HanR » ma 05 apr 2021, 18:57

Leuke intro en welkom.

De eerste tip is: koop een groter filterbakje.
Bijvoorbeeld een IMS bakje.
Als je nu mikt op 17/34, zul je zien dat je waarschijnlijk van je klonters af bent.

BramSK
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 19 feb 2021, 13:07

Re: Voorstellen

Berichtdoor BramSK » ma 05 apr 2021, 19:18

Dank Han voor je reactie.

Ik heb een E61 Filterbakje 21 gram aangeschaft. Daar zal ik wat meer mee gaan experimenteren.
Wellicht worden de resultaten daarmee beter dan ze nu zijn.

Mvg Bram

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Voorstellen

Berichtdoor GuidovW » di 06 apr 2021, 21:59

Ha Bram, welkom!
De grootste stap heb je al genomen; van senseo naar espresso!
Nu finetunen. :lol:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Voorstellen

Berichtdoor Keyser » di 06 apr 2021, 22:31

Welkom Bram!

Heel herkenbaar verhaal. Enige wat ik kan zeggen is: blijf volhouden. Gegeven moment heb je steeds vaker succes.

Zelf heb ik het meeste succes met 17/18 gram. Zoals HanR al aangaf heb je daar ook specifieke IMS bakjes voor.

Verder handige informatie:
https://www.baristahustle.com/blog/espr ... -together/

https://www.baristahustle.com/blog/the- ... o-compass/


BramSK
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 19 feb 2021, 13:07

Re: Voorstellen

Berichtdoor BramSK » wo 07 apr 2021, 21:33

Dank voor de leuke reacties.

Mooi nog wat extra informatie die ik nog niet had gevonden. Kan daar de komende tijd fijn mee aan de gang gaan.
Eerst weer eens bonen bestellen dat ik een wat meer van één soort heb ipv allemaal kleine zakjes. Denk dat ik dan ook beter kan controleren of de smaak beter wordt en meer variabelen kan uitsluiten.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1487
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Voorstellen

Berichtdoor Dirk Jan » do 08 apr 2021, 08:57

Welkom Bram,
Veel uitproberen en de lol er in blijven houden.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Voorstellen

Berichtdoor Marcje » za 10 apr 2021, 12:19

Hey Bram, ik woon in Waalre. Je bent altijd welkom om een keer te komen buurten en koffie te drinken, met of zonder spulletjes!
dus...


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron