Voorstellen Lelit Mara X en de Rocket Fausto V2 (65mm)

MarijnPeter
Berichten: 8
Lid geworden op: di 12 okt 2021, 13:42

Re: Voorstellen Lelit Mara X en de Rocket Fausto V2 (65mm)

Berichtdoor MarijnPeter » wo 13 okt 2021, 20:51

Interessant 🤔, wat zijn voor jou de voordelen van zelf branden? Mijn conclusie uit de bovenstaande berichten: ik koop in het vervolg m’n nieuwe bonen (vers) als ik +- op de helft zit van m’n bonen.

De B. Cormorant
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Voorstellen Lelit Mara X en de Rocket Fausto V2 (65mm)

Berichtdoor De B. Cormorant » wo 13 okt 2021, 21:20

Hoi,

Het is gewoon een deel vd hobby. En omdat het een deel vd hobby is verkoop ik ook niet of brand ik niet voor anderen als vriendendienst. Geen stress, geen verplichtingen, ik heb dat al genoeg met mijn echt werk.

Proberen een boon te begrijpen, de brander te begrijpen, de grafiek vh brandproces proberen juist te manipuleren of te begrijpen wat je waar verkeerd gedaan hebt of niet goed gecorrigeerd hebt. De geuren tijdens de branding, het zien verkleuren vd boon, het geluid. Eens wat dat donkerder of net lichter branden, een ander brandprofiel,.. soms gaat dat goed soms wat minder. En dat merk je na een paar weken als je boon gerust heeft. Ik leer en probeer wat te tweaken.

Het gaat dus niet puur over betere koffie, een professionele gepassioneerde brander die weet wat hij doet en gebruik maakt van goede bonen vs een amateur die wat experimenteert en leert maar die zeker niet op dat niveau zit. Als ik eens wat tijd heb ga ik zeker eens wat cursussen volgen uit interesse.

En of zelf branden goedkoper is weet ik ook niet. De brander, slechte of mindere brandingen,.... Ik heb niet de rekening gemaakt want dat doet er voor mij niet toe, het is een hobby die wat mocht kosten om op te starten. En ik amuseer me er mee, daar gaat het om. Maar voor anderen is dat wss absoluut niet het geval en dat is ook meer dan ok

Groeten

MarijnPeter
Berichten: 8
Lid geworden op: di 12 okt 2021, 13:42

Re: Voorstellen Lelit Mara X en de Rocket Fausto V2 (65mm)

Berichtdoor MarijnPeter » do 14 okt 2021, 07:24

Leuk beschreven! De zoektocht naar de juiste afstemming tussen maler/espressomachine en boon. Die zoektocht en fun herken ik wel. Voorlopig ben ik nog wel effe zoet met m’n maler en espressomachine. Maar je hebt m’n nieuwsgierigheid naar zelfbranden gewekt.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron