Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor ErikvW » di 14 nov 2023, 23:02

Draadje is eventjes actief: tijd voor een update:
Toegevoegd:
DF64 gen2
DF64V
Lagom P64
Lagom-01
Eureka Specialita
Niche Duo
Zerno Z1

Nurri Leva

Prijs van Vectis geupdate
Winkelprijs Timemore 78(S) geupdate
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor bobbee » di 14 nov 2023, 23:18

Draadje is eventjes actief: tijd voor een update:
Toegevoegd:
DF64 gen2
DF64V
Lagom P64
Lagom-01
Eureka Specialita
Niche Duo
Zerno Z1

Nurri Leva

Prijs van Vectis geupdate
Winkelprijs Timemore 78(S) geupdate
Dank je! Erg fijn dat je dit doet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

koffiebert
Berichten: 29
Lid geworden op: di 14 nov 2023, 10:35

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor koffiebert » wo 15 nov 2023, 11:15

De vraag is wat je wilt bereiken. Wil je een PID en goede pre-infusie reken dan op een grotere machine en 1500-2000 euro nieuw. Wil je gewoon een goede machine voor veel minder dan is een Go perfect. Het is een beetje de instap tot echte espresso, mits je er een degelijke maler naast hebt.
Dank voor alle info. Het stelt me wel gerust en is denk ik inderdaad een mooie keuze. Ik heb alleen nog niet heel scherp in hoeverre de pre-infusie van belang is. Ik kan me goed voorstellen dat dat verschil maakt in extractie, maar een PID ook. Gisteren nog naar het warmteverloop van de Gaggia Pro gekeken. Hoewel dat allemaal wel net binnen de bandbreedte is stel ik me voor dat een regelmatige temperatuur net zo belangrijk is. Inderdaad een kwestie van budget en keuzes. Is het logisch om te veronderstellen dat een (regelbare) PID waardevoller is dan een pre-infusie?

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor Erik82 » wo 15 nov 2023, 20:59

Elke machine heeft enige vorm van pre-infusie en een E61 al helemaal. Alleen wil je met lichtere brandingen het liefste een langere variabele pre-infusie. Voor alle overige soorten koffie zou ik me er niet te druk om maken en is temperatuurstabiliteit veel belangrijker. Als je eenmaal die kant wil wilt gaan met lichte brandingen en heel serieus wordt dan hebben we het over heel ander spul. Dit is een goed begin.

Een vergeet de maler niet want zonder degelijke maler heeft je machine hoe duur ook weinig nut.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

koffiebert
Berichten: 29
Lid geworden op: di 14 nov 2023, 10:35

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor koffiebert » di 28 nov 2023, 12:31

Dank ook weer voor deze info. We hebben meestal wel lichter gebrande bonen omdat deze volgens de smaakbeschrijving wat milder is. Misschien goed om ook wat donkerder geroosterde bonen te proberen en te vergelijken. Wel lastig om goed beeld te krijgen van wanneer iets dusdanig licht geroosterd is dat het een andere zetmethode vraagt. Het is wel interessant allemaal :-)

NB, ik heb een Sage Smart Grinder Pro. Ik zag het helaas niet in het lijstje staan. Ik kan me zomaar voorstellen dat dit ook geen duurzame aanschaf is. Maar helaas t lijstje te laat ontdekt. Het malen lijkt wel redelijk consistent in ieder geval.

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor HanR » di 28 nov 2023, 13:09

Vergis je niet!
Een branding is niet snel "licht".
Al helemaal niet bij de mainstream branders.

Het is niet zozeer dat jouw maller een Solis is. Maar het zal niet voor niets dat de molen er om bekend staat hij het espresso bereik maar nèt aan kan. Daar bedoel ik mee, dat een maalgraad waarmee je in 25 a 27 seconden een espresso met een ratio van 1:2 maar net mogelijk is.

koffiebert
Berichten: 29
Lid geworden op: di 14 nov 2023, 10:35

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor koffiebert » di 28 nov 2023, 15:31

Het is niet zozeer dat jouw maller een Solis is. Maar het zal niet voor niets dat de molen er om bekend staat hij het espresso bereik maar nèt aan kan. Daar bedoel ik mee, dat een maalgraad waarmee je in 25 a 27 seconden een espresso met een ratio van 1:2 maar net mogelijk is.
Dat is een mooie voor een test. Want als ik de maalgraad instel op 5 of 6 (waarbij 1 de fijnste maalgraad is), ik met 20 gram bonen ongeveer 50 gr espresso krijg in ong 30 sec. Ik gebruik daarbij een non-presurerised basket (weet even Nederlandse term niet). Ik zal eens op de allerfijnste maalgraad malen, maar ik begreep dat dat voor het beste resultaat helemaal niet een té fijne maling moet zijn.
Maar ik heb dat eigenlijk nog nooit geprobeerd. Met de voetnoot dat dit nog gemaakt wordt op mijn huidige DeLonghi EC235.BK Stilosa want sinterklaas moet nog komen :-)

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor Erik82 » di 28 nov 2023, 21:09

Als je in 30s uit 20gr maalsel en bakkie van 50gr krijgt dan zit je al goed. Vooral niet nog veel fijner malen en dan zeker niet met lichte brandingen. Je kunt zelfs richting de 1:3 (dus 20gr in en 60gr uit) proberen in ongeveer dezelfde tijd dus iets grover malen. Maar probeer ook vooral iets fijner te malen en dan in 40s een 1:2 te doen, gewoon om te testen. Heel veel fijner dan dat heeft weinig nut.

Vooral lekker testen en kijken wat werkt. Als je echt serieus espresso wilt gaan maken dan is ander materiaal vereist maar je kan hier nog best redelijk wat op leren.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

koffiebert
Berichten: 29
Lid geworden op: di 14 nov 2023, 10:35

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor koffiebert » wo 29 nov 2023, 10:47

Hartelijk dank nogmaals voor de info. Dat testen zal ik zeker blijven doen. Die test met 1:3 heb ik vandaag gedaan en was niet zo'n succes. Behoorlijk zuur. De bonen zijn van Cafedujour (Guatamala) en heb daarvan al wel eens echt lekkere koffie gekregen. Het moet dus wel lukken maar indd nog wel een hele zoektocht want resultaten zijn vaak verschillend en i.t.t. de verwachting ook. Maar ik zal een update doen zodra de Profitec Go er is :-)

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor Erik82 » wo 29 nov 2023, 15:31

Een matige machine met slechte temperatuurstabiliteit, matige maler in combinatie met mindere kwaliteit bonen dan loop je tegen beperkingen aan. Dat was dus even een mooie test om te laten zien dat je spul niet top is. Er is op dit moment maar zoveel wat je kunt doen. De Profitec gaat je wel betere resultaten geven mits je ook de maler gaat upgraden aangezien de maler vele malen belangrijker is dan de machine. Het heeft tot dat moment ook weinig nut om betere bonen te kopen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten