In naam der espresso ♥️

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Dirk Jan » vr 25 aug 2023, 22:08

Mooi dat je zo hier zegt.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor gilleko B. » vr 25 aug 2023, 22:10

Je doelt op de clumpcrusher? Ja dat is een veel besproken onderdeel. Hij doet wel wat maar niet waarvoor het gemaakt is. Houdt ook een hoop koffie tegen. In ieder geval bij de Olympus.




Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Hk87 » vr 25 aug 2023, 22:33

Je doelt op de clumpcrusher? Ja dat is een veel besproken onderdeel. Hij doet wel wat maar niet waarvoor het gemaakt is. Houdt ook een hoop koffie tegen. In ieder geval bij de Olympus.

Afbeelding
Ja, bij de mignon lijn ziet dat er zo uit.

Ik heb hem er af gehaald en zonder geprobeerd in de veronderstelling dat wdt tool het zou goedmaken maar het maalsel kwam er echt abnormaal uit. Hij doet idd zeker wel wat maar je moet nog steeds zeker even wdt gebruiken.
Bijlagen
IMG20230824233031.jpg
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Hk87 » vr 25 aug 2023, 22:40

En bij de eerste maling na schoonmaak was er van de 15 gram nog 13 gram over.
2 gram koffie is blijven hangen en ik weet zeker dat dat rond dat dingetje is.

2 gram schrok ik wel van vooral als je een blowup hopper gebruikt zou het technisch gezien veel minder moeten zijn.
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: In naam der espresso [emoji3531]

Berichtdoor gilleko B. » vr 25 aug 2023, 23:25

En bij de eerste maling na schoonmaak was er van de 15 gram nog 13 gram over.
2 gram koffie is blijven hangen en ik weet zeker dat dat rond dat dingetje is.

2 gram schrok ik wel van vooral als je een blowup hopper gebruikt zou het technisch gezien veel minder moeten zijn.
Bij de Olympus. Het kanaliseert de koffiestroom meer dan dat het als een clumpcrusher fungeert. Bij fijne maling toch clumps, niet bij minder fijne maling. Op zich geen probleem, vergt alleen wat meer tijd voor je puckprep. Achter hoopt koffiemaalsel een beetje op. Maar eind van de dag even doorblazen of met de stofzuiger erop.


Afbeelding



Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Swirlyespresso » di 29 aug 2023, 18:43

Welkom en leuk om te lezen dat je zoveel plezier hebt aan de hobby ondanks wat frustratie.

Voor zover ik het allemaal goed gelezen heb klinkt het alsof je gewoon van traditionele koffie houd dus dan zou ik bij Manhattan wegblijven. Die staat bekend als een super light roast brander met behoorlijk experimentele bonen. Sinds een tijd zelfs "verdacht" van bonen die geinfused zijn om de bijzondere smaak profielen te creëren. Belangrijker is dat je naar mijn ervaring Manhattan zeker wel 3-4 weken moet laten staan. Ze branden ook op bestelling dus wat je krijgt kun je nooit meteen gebruiken.

Je hebt het veel over "verse bonen" dus ik wou dat toch maar even benadrukken dat je bonen voor de beste resultaten wel wat moet laten rusten. Gelukkig heb je hier in Nederland een fantastisch aanbod aan branders maar ik zou gezien je voorkeur bij donkere roast blijven en washed process. Weg blijven van light roast en natural process of hele complexe processed bonen (thermal shock/fermented/etc) tenzij je meer wil experimenteren.

Ik vind een wat donkere boon op zijn tijd ook wel lekker en de volgende branders hebben voor mij wel eens een goed aanbod gehad.

Giraffe
Dak (al meer medium/light dan donker)
Lot61
Single Estate Coffee
Tim Wendelboe (Noorse brander, recentelijk gehad en dat was echt fantastisch)

Veel branders doen ook abonnementen en dan kun je aangeven wat je voorkeur heeft qua smaak en branding. Altijd goed op de zak kijken want soms word er niet heel duidelijk gezegd wat het is en dan zit je opeens met filter roast wat net weer lichter is dan espresso.

Heel veel succes!
Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Hk87 » di 29 aug 2023, 21:30

Welkom en leuk om te lezen dat je zoveel plezier hebt aan de hobby ondanks wat frustratie.

Voor zover ik het allemaal goed gelezen heb klinkt het alsof je gewoon van traditionele koffie houd dus dan zou ik bij Manhattan wegblijven. Die staat bekend als een super light roast brander met behoorlijk experimentele bonen. Sinds een tijd zelfs "verdacht" van bonen die geinfused zijn om de bijzondere smaak profielen te creëren. Belangrijker is dat je naar mijn ervaring Manhattan zeker wel 3-4 weken moet laten staan. Ze branden ook op bestelling dus wat je krijgt kun je nooit meteen gebruiken.

Je hebt het veel over "verse bonen" dus ik wou dat toch maar even benadrukken dat je bonen voor de beste resultaten wel wat moet laten rusten. Gelukkig heb je hier in Nederland een fantastisch aanbod aan branders maar ik zou gezien je voorkeur bij donkere roast blijven en washed process. Weg blijven van light roast en natural process of hele complexe processed bonen (thermal shock/fermented/etc) tenzij je meer wil experimenteren.

Ik vind een wat donkere boon op zijn tijd ook wel lekker en de volgende branders hebben voor mij wel eens een goed aanbod gehad.

Giraffe
Dak (al meer medium/light dan donker)
Lot61
Single Estate Coffee
Tim Wendelboe (Noorse brander, recentelijk gehad en dat was echt fantastisch)

Veel branders doen ook abonnementen en dan kun je aangeven wat je voorkeur heeft qua smaak en branding. Altijd goed op de zak kijken want soms word er niet heel duidelijk gezegd wat het is en dan zit je opeens met filter roast wat net weer lichter is dan espresso.

Heel veel succes!
Bedankt voor de tips,

Ik kan mijn zelf niet weerhouden van experimenteren maar de bonen van Manhattan nooit meer. Voortaan haal ik ook niet meer als 250 gram zakjes als ik weer wat nieuws wil proberen. De bonen van Manhattan zijn de prullenbak in gegaan en dat vond ik echt zonde.
Ik denk dat het langzaam aan wel steeds beter gaat. Ik had gisteren een nieuwe erin van rumbaba, bonen uit Honduras maar pas nadat ik een stuk fijner ging malen, druk ietsje omlaag temperatuur iets omhoog 1 op 2,5 ratio kreeg ik de omschreven smaakprofiel eruit en was ik tevreden met de smaak.

Ik heb hierbij de richtlijnen gevolgd van dit stukje

https://www.home-barista.com/espresso-guide.html

Dit is voor mij persoonlijk een heel leerzame uitleg geweest met hoe je kan in spelen op zoveel verschillende variabelen.

Toen ik begon met inlezen over de verschillende processen in koffie dacht ik ook dat ik waarschijnlijk een washed beter zal waarderen. Maar ik twijfel daar nu toch wel in. Natuurlijk is de ene boon de andere niet maar de classic Brazil van rumbaba gaat richting de derde kilo en vind ik fenomenaal lekker. Wel een natural. Daar experimenteer ik nu ook vooral mee. Het is echt mijn favoriet die ik altijd in huis wil hebben.
Ik merk wel iets bijzonders nu ik een beetje andere dingen probeer met deze bonen. Ik gebruik sinds kort een ims bakje. Ik krijg daarmee 15 gram in en 30-31 uit, een goddelijk lekker zoet romig shotje. Ik kan er echt geen genoeg van krijgen, zo lekker. :oops:
Maar als ik naar de 18 grams vst bakje ga en ik haal er 36 gram koffie uit smaakt het in verre na niet hetzelfde. Koffie uit de ims bakje is veel zoeter.
Opmerkelijk dus hoe sterk dat kan veranderen terwijl je gewoon hetzelfde bonen erin hebt.
Of dat nou door de grammage verschil komt of door de verschillende bakjes durf ik niet met zekerheid te zeggen maar mijn gevoel zegt dat de verschil voornamelijk komt vanwege de filterbakjes. Misschien dat Frans daarin meer kan vertellen als hij de bakje van IMS binnen heeft, levertijd was 4 weken bij mij. :D

Ik probeer eigenlijk (te) donker gebrande bonen te vermijden. Die hebben soms een bepaalde pittige nasmaak wat ik niet echt lekker vind.
Ik ben wel heel benieuwd naar de bonen van dak. Tot tweemaal toe bijna besteld maar toch afgehaakt. Het zijn vrij dure bonen en ze gaan ook net als Manhattan naar bepaalde gekke smaakprofielen.
Heb jij ervaring met hun bonen? En welke zou je dan adviseren?
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Swirlyespresso » di 29 aug 2023, 22:21

Ja je hebt groot gelijk in blijven experimenteren en zoveel mogelijk leren. Druk verlagen is heel populair en ik geloof dat erg veel mensen nu rond de 6bar zitten ipv 9bar.

Manhattan zou ik inderdaad even laten voor nu en die kun je altijd later nogeens een kans geven. Je hebt ook wel wat cafes die Manhattan schenken dus die zou je eventueel eens kunnen proberen als je in de buurt bent. Manhattan krijgt heel veel lof en terecht maar ik heb ook weleens missers gehad. Het is ook niet echt een starter vriendelijk assortiment. Ze zijn recentelijk verhuist en wellicht heeft dit negatief effect gehad op de kwaliteit. Ik heb zelf 3 zakken staan maar die moeten nog een paar weken rusten voor ik eraan begin.

Ik weet zelf nog niet alles over processen maar een Brazilië natural is anders dan een Kenya natural is gezegd. Dus de regio heeft meer invloed dan het proces denk ik. Bij Brazilië verwacht je eerder chocolade/caramel en bij Kenya fruitig. Het proces beïnvloed dan denk ik eerder de bepaalde smaken/eigenschappen die er al zijn.

Van Dak is Milky cake denk ik het meest populair maar niet iedereen is er fan van. Ik vond het een erg lekkere en toegankelijke boon.


Sent from my SM-S906B using Tapatalk

Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Hk87 » wo 30 aug 2023, 13:24

Ik zal de bonen van dak later toch wel een kans geven. Voor nu ga ik even terug naar de bonen van het hoofdkwartier. Daar had ik 4 verschillende bonen geprobeerd en alle 4 waren succesvol. Dat was ook mijn allereerste espresso met nul ervaring en dat ik er toch lekkere koffie uit heb gehaald wil toch zeker wel veel zeggen over hun. Nu ik iets meer weet en kan wil ik de hele assortiment opnieuw doorlopen.

Ik heb na mijn ontmoeting met Frans ook een liefde ontwikkeld voor de wat fruitige tonen koffie. Hij had mij toen geadviseerd bij trakteren langs te gaan een kleine cafe in Amsterdam. Ze hadden er één uit Ethiopië toen erin, de typische fruitige bonen. Ik zei in eerste instantie, shit daar hou ik helemaal niet van. Maar de eigenaar "trakteert :lol:" er een en wou gewoon dat ik het toch ging proeven. Ik was echt verrast hoe anders lekker dat was en toen zelfs voor thuis wat meegenomen. Ook hun machine stond afgesteld op 6/7 bar.

Al met al veel vooruitgang en een geheel nieuwe kijk.
Koffie met fruitige tonen kunnen ook heel lekker zijn.
Je kan met 1 boon vele verschillende kanten op. Dat zal trouwens met jouw decent al helemaal een geweldig ervaring zijn. :D
Profitec go - Eureka mignon Turbo


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten