In naam der espresso ♥️

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor fransg » wo 09 aug 2023, 16:55

Ja, ik denk dat het allemaal niks is en weer een leuk probeersel voor weinig geld.

Maar goed ook als de espresso ineens tijdelijk 'nog beter' smaakt omdat ik 'iets nieuws' heb dan is het grappig.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Douwetje
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 21 sep 2022, 16:12

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Douwetje » wo 09 aug 2023, 17:11

Ik heb er voor de lol ook een besteld, de IMS - Big Bang filter - B702TFH23.5BB - 18/20 gr - Ø 58 mm
ben benieuwd...ziet er leuk uit. Met focus op meer extractie uit het midden. Wat wel gek klinkt is dat de gaatjes richting het midden kleiner worden.
Volgens mij worden de gaatjes in het midden niet kleiner, maar de afstand tussen de gaten in het midden wordt kleiner. Dus in het midden heb je een hogere dichtheid van gaatjes en dus meer flow.

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Hk87 » wo 09 aug 2023, 17:24

En hoe kom jij eraan dan? Of woon jij niet in NL?
hier denk ik

https://www.crossroast.be/big-bang-ims/
Klopt, vanuit België wel met €10 verzendkosten maar dat valt algeheel gezien best wel mee.

Heb net wat shotjes gemaakt en ik heb het ook mijn vrouw laten proeven en even niks gezegd over een nieuwe filter of iets dergelijk. :lol:
Ze zegt meteen bij de eerste slokje van wauw wat is hier gebeurd, zoet en romig :shock:

Ik vond het zelf namelijk echt geweldig, holy moly veruit de lekkerste koffie die ik uit mijn machine heb gekregen.
Maar er zijn helaas teveel factoren tegelijkertijd verandert om nu nog echt te zeggen wat de toevoeging is van de filter.
Ik heb andere koffiebonen en normaliter doseer ik 18 gram in een vst bakje en dit is een 15 gram basket.

In iedere geval zijn de eerste resultaten wel uiterst positief maar ik moet er nog zeker een paar dagen mee werken voor ik echt overtuigd ben.
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Hk87 » wo 09 aug 2023, 23:44

Bonen van rumbaba brazil classic.

Als ik de espresso die ik heb gedronken bij Frans een 10 zou geven dan is dit een 9,5 :D

Zoet, romig en een medium body met duidelijk hinten van cashewnoten. 👌

Ik heb het eindelijk gevonden 😍
Bijlagen
IMG20230809174128.jpg
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: In naam der espresso [emoji3531]

Berichtdoor Rosanne » do 10 aug 2023, 00:32

Bonen van rumbaba brazil classic.

Als ik de espresso die ik heb gedronken bij Frans een 10 zou geven dan is dit een 9,5 :D

Zoet, romig en een medium body met duidelijk hinten van cashewnoten. Afbeelding

Ik heb het eindelijk gevonden Afbeelding
Ik ben zo blij voor je!! Daarnaast vind ik dit toch wel een van de mooiste succesverhalen van het koffieforum Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor fransg » do 10 aug 2023, 07:49


Ik heb het eindelijk gevonden 😍
SUPER!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor manduca » do 10 aug 2023, 09:10

Ja, ik denk dat het allemaal niks is en weer een leuk probeersel voor weinig geld.

Maar goed ook als de espresso ineens tijdelijk 'nog beter' smaakt omdat ik 'iets nieuws' heb dan is het grappig.
Interessant bakje. Ben benieuwd naar je ervaringen.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor bobbee » do 10 aug 2023, 09:27

Ja, ik denk dat het allemaal niks is en weer een leuk probeersel voor weinig geld.

Maar goed ook als de espresso ineens tijdelijk 'nog beter' smaakt omdat ik 'iets nieuws' heb dan is het grappig.
Dat werkt altijd! Daarom heb ik een la vol bakjes, zo wissel van bakje als de smaak niet voldoet. Afbeelding Ik ben benieuwd ook naar deze! Lijkt mij wel wat voor erbij naar ik wacht even jouw avontuur af ermee.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor fransg » do 10 aug 2023, 09:28

Ding was niet voorradig

Komt dus over enige tijd, wat later
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Hk87 » do 17 aug 2023, 22:10

Nu ik met volle overtuiging weet dat ik hele lekkere espresso kan maken met mijn machine is het net zo belangrijk om hierin consistent te zijn.


Is het volgende herkenbaar voor iemand?

Je hebt bonen die je lekker vind en zodanig ingesteld dat je haast niet kan stoppen met drinken. Alles is zo lekker in balans gewoon perfectie in je kopje. Het is 1 uur snachts maar toch nog even eentje gewoon omdat het zo lekker is. Uiteindelijk helemaal verzadigd laat naar bed en eerste wat je doet als je wakker wordt jawel even lekker een kop koffie. :lol:

Je trekt je eerste shotje en hey de uitloop is in ene anders terwijl je niks hebt aangepast. Geen 34 seconde maar veel sneller iets van 28 seconde smaakt dan meteen ook heel anders.
Misschien nog wat koffie in de maler blijven hangen. Ik heb zelf trouwens een single dose met blow up dus de retentie is eigenlijk al minimaal maar goed nog een tweede poging en weer klopt het niet en bovenal smaakt het niet meer hetzelfde als de dag ervoor.
Huh, wat is er nou gebeurt.
Iets fijner maler dan maar en je zoekt weer naar die, ik noem het "Goldilocks zone" en komt weer in de buurt van wat je herkent in getallen.
In mijn geval was dat 33-35 seconde uitloop met 30-31 gram koffie eruit maar het smaakt toch niet meer hetzelfde.
Wat raar en je zoekt weer verder naar wat je herkent in smaak.
Uiteindelijk gevonden in ongeveer 30 seconde uitloop met een andere maalgraad.
Vreemd maar je hebt in iedere geval weer de smaak te pakken om het later vervolgens weer kwijt te raken en je bent weer bij begin af te zoeken naar die ene smaakprofiel.

Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt? En waar zou dit aan kunnen liggen?
Profitec go - Eureka mignon Turbo


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron