Handleiding voor de beginner in espresso

Gebruikersavatar
Stoney
Berichten: 5
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 06:18

Berichtdoor Stoney » di 24 mar 2015, 20:33

Vandaag het schoonmaak programma gedraaid. Onderin de filter moet n soort afsluit dop van rubber. Dan in de filter n schoonmaak tablet en t schoonmaak programma draaien. Resulteerde in n lekbak vol lichtbruin water. Was dus wel nodig

Is dit dan de chemische flush ?

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Spironski » wo 25 mar 2015, 11:12

Dat lijkt er wel op. Ik doe zoiets zonder zeep elke keer na het zetten, en eens per drie weken met zeep.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Bluecold » za 12 dec 2015, 14:38

Even twee suggesties
-Expliciet vermelden dat een .1gr weegschaaltje erg handig is, vooral bij de eerste espressos.

En iets meer uitweiden over verdeling. Tegenwoordig is 'stockfleths' niet meer hip omdat dat alleen werkt als je je basket overdosed.
Kloppen tegen de zijkant: http://www.baristahustle.com/how-to-dis ... y-tapping/" onclick="window.open(this.href);return false;
WDT: https://www.home-barista.com/weiss-dist ... nique.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zijn voor zover ik weet nu de bekendste redistributietechnieken.
Natuurlijk kun je ook gewoon aanduwen en hopen, maar daarvoor moet je vaak een fancy koffiemaler hebben.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor @3aan » za 12 dec 2015, 15:05

Fancy grinder? http://youtu.be/lMj4VGODuUY?t=4s" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor SteefM » za 12 dec 2015, 20:00

Dank voor de suggesties, ik heb het aangepast! (Er stond al bij dat het handig is als de weegschaal tot 0,1 gram nauwkeurig is, maar misschien een beetje verstopt?)

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor pichichi » vr 06 mei 2016, 23:30

Staat deze al ergens??

http://www.frcndigital.com/coffee/HowToEspresso.html" onclick="window.open(this.href);return false;

:idea: :!:
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Spironski » za 07 mei 2016, 00:04

Leuke link! Enneh... hij staat er nu?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor pichichi » za 07 mei 2016, 00:23

Waarvan akte! :)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

BrittaneyTru
Berichten: 1
Lid geworden op: do 12 mei 2016, 11:58

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor BrittaneyTru » do 12 mei 2016, 12:44

Dankjewel voor deze informatie.
Dit is echt heel goede info die ik zeker ga meenemen voor het maken van een lekkere espresso.

Groetjes!

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Dirk Jan » zo 21 aug 2016, 11:11

Dank voor de informatie.
Na drie jaar gelden de info voor het eerst gelezen te hebben vandaag weer een keer.
Ik zie dat ik een tussenvorm heb: 11 gram koffie op 70 ml koffie inclusief creme. En de doorlooptijd van het water is bij korter. Daar ga ik als eerste maar eens mee variëren.
Die 25-30 seconden, vanaf welk moment tel ik? Vanaf het moment dat ik de hendel overzet waardoor het water gaat lopen? Nu tel ik vanaf het moment dat de eerste koffiedruppel in het kopje drupt, maar dat is eigenlijk niet logisch denk ik.
Nogmaals bedankt, het werkt inspirerend!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron