Voor de nieuwelingen...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Voor de nieuwelingen...

Berichtdoor bobbee » di 13 nov 2012, 21:30

...een leuk in elkaar gezet filmpje met uitleg hoe je moet doseren, malen, maalgraad aanpassen etc....er zijn wat kanttekeningen en aanmerkingen maar in grote lijnen klopt het.

https://www.youtube.com/watch?v=hHhxTiY ... ata_player
Laatst gewijzigd door bobbee op za 28 sep 2013, 11:50, 5 keer totaal gewijzigd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Voor de nieuwelingen...

Berichtdoor @3aan » wo 14 nov 2012, 00:17

Mooi dat hij er 35 minuten over gedaan heeft om de totale afstelling te doen,
zie de klok op de achtergrond ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: Voor de nieuwelingen...

Berichtdoor Joep » wo 14 nov 2012, 00:40

Als ik dit doe bij mijn Duetto zit ik zeker met de puck tegen het douchezeefje aan hoor.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Voor de nieuwelingen...

Berichtdoor bobbee » wo 14 nov 2012, 07:48

.
Laatst gewijzigd door bobbee op wo 14 nov 2012, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Voor de nieuwelingen...

Berichtdoor Bluecold » wo 14 nov 2012, 10:45

Hierbij wordt ook de dosis vastgezet als variabele die je voor iedere koffie vast kan zetten. Als je dit doet dan limiteer je jezelf tot een paar koffies die wel lekker smaken omdat die wel passen bij je gekozen dosering.
Voor de rest ben ik het wel met hem eens. Op het 'tamper van RVS' na. Dat hoeft niet. Zolang die maar ongeveer past
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Voor de nieuwelingen...

Berichtdoor Spironski » wo 14 nov 2012, 14:31

Ik zal er een sticky van maken. Wel wat aantekeningen:

-Hij maakt geen vermelding van verse bonen. Als je die niet gebruikt is het hele filmpje overbodig, het zal je niet meer helpen.
-Als ik zo doseer overvul ik behoorlijk. Na het inklinken van het maalsel zit ik meestal al wel goed. In plaats van in het maalsel drukken zou ik liever een muntje op de puck leggen en kijken of die een indruk achterlaat. Zo ja: iets minder doseren.
-Die rvs tamper. Ik vermoed dat hij bedoelt dat je geen tamper van €200 nodig hebt, maar gewoon eentje die fijn werkt en goed past. Niet te moeilijk over doen dus.
- Ik vind dat hij veel maalsel verspilt. Je kan ook al malend de doserhendel over halen, dan kan je stoppen wanneer de portafilter bijna vol is, en hoef je het surplus niet weg te mikken.
-Hij vergeet te zeggen dat je vaak elke dag je maling bij moet stellen. Nu lijkt het alsof je dat maar 1x in het begin hoeft te doen, en daarna nooit meer. En dat klopt niet.
-De Giotto is goed, maar zeker niet de enige (eventjes de reclame relativeren).

De meeste waarde vind ik dus liggen in hoe een uitloop er uit hoort te zien en hoe je die bereikt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: Voor de nieuwelingen...

Berichtdoor Joep » wo 14 nov 2012, 14:56

Hij stelt hem overigens meer in voor ristretto dan espresso lijkt het. Die doorloop is vrij langzaam en levert bij lange na geen 60 gram op in 25 seconden... Eerder 30-40 zou ik zeggen.
Als je ook ziet dat hij espressokopjes heeft (meestal 70-80ml) en die zelfs maar een bodempje espresso erin hebben...
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Voor de nieuwelingen...

Berichtdoor bobbee » wo 14 nov 2012, 15:14

Het filmpje is niet zaligmakend, ben ik me van bewust, maar als je nog helemaal niks weet en wel nieuwsgierig bent is het toch wel leuk om te zien.
Ik zal de aantekeningen van jullie erbij "pasten". Dan wordt het duidelijk dat je er niet bent met dit filmpje. Misschien kan er in de toekomst een goed filmpje gemaakt worden door één van de forumleden? Ik (nog) niet, moet nog steeds het e.e.a. leren en ik ben bang dat ik dan afgebrand wordt. Haha...:grin:
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Voor de nieuwelingen...

Berichtdoor Spironski » wo 14 nov 2012, 15:22

Dit hele draadje wordt een sticky, de opmerkingen kunnen dus gewoon gelezen worden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voor de nieuwelingen...

Berichtdoor fransg » za 08 dec 2012, 17:57

Ik zit 'm nu net te bekijken, best leuk gemaakt en instructief. Natuurlijk schieten er meteen mensen toe die er kritiek op hebben en het vast en zeker beter zouden kunnen, maar ik ken van onze NL fora eigenlijk niet een voorbeeld van iemand die zelf met flair instructieve video's met beeld en tekst kan presenteren / opnemen / uploaden. Of zie ik nu iemand over het hoofd?



Ik las net iets op H-B dat me opviel:
Following Jim Schulman's lead on the lesser need to adjust grind size in big conical grinders, and that the grind size should be the same as for any other pump machine, compensating by dosing,
je zou dus je dosering kunnen aanpassen naarmate de bonen wat ouder worden, en zodoende niet steeds fijner malen. Ga ik eens mee experimenteren. Hebben anderen daar al ervaring mee?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten

cron