Eerste aankoop!

Gebruikersavatar
eleonardo
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 00:03

Eerste aankoop!

Berichtdoor eleonardo » wo 09 jan 2013, 01:16

Goeiedag!

Zoals de titel doet voorspellen ben ik toe aan m'n eerste aankoop in de wereld van de goeie koffie.
Ik heb tot nu toe m'n bialetti gebruikt, en daarvoor een nespresso, maar ik ben ze ontgroeid. De reden van m'n bialetti is dat ik wilde sparen totdat ik genoeg had voor een goeie aankoop, en niet steeds doormodderde. Welnu, die tijd is aangekomen.

Ik heb inmiddels zoveel gelezen, dat het wel een tweede studie lijkt en de initiële shock van de hoeveelheid informatie ben ik wat te boven. Uit alles (faq's, beginnerstopics, soortgelijke vragen) heb ik nu gedestilleerd (pun!) dat ik op zoek moet naar een E61 apparaat. Of is een aankoop als een Silvia/QM 820/Gaggia ook goed? Scheelt wel in kosten natuurlijk.

Wat informatie over wat ik zoek: Ik drink elke dag cappuccino's en espresso's. Hierdoor vallen de single boilers al af. Heb al gekeken en gelezen over de Quickmills en Rancilia's, maar beter was toch een HX, naar ik begreep. Decisions, decisions.

Mijn budget is ong. 500 euro.

Enfin, mijn vraag: Welke machine(s) raden jullie aan? Waar moet ik op letten? En, beter nog, en misschien is het wat makkelijk, maar hebben jullie directe tips? Wellicht iemand op 't forum die iets verkoopt?

Een maler heb ik inmiddels! Ja, heb goed geluisterd naar de adviezen. Het is geworden een Super Jolly, ook gekocht van iemand op t forum (toevallig), dus die stap is reeds gezet.

De post is wat lang geworden, maar ik las dat duidelijkheid en toespitsing van vragen gewaardeerd wordt.
I.i.g. bedankt alvast!
Groetjes.
Carpe diem, bitx!

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Eerste aankoop!

Berichtdoor Spironski » wo 09 jan 2013, 03:55

Prima openingspost hoor! Als je veel cappu's drinkt is een singleboiler inderdaad minder handig, maar ik denk eerlijk gezegd ook dat een QM 820 dan net wat te weinig stoomkracht heeft. Feitelijk blijf je met een Silvia of een Gaggia toch weer doormodderen. Een HX met flinke boiler werkt dan gewoon een stuk lekkerder.

Voor €500 moet je op MP een goede 2-de hands HX E61 kunnen vinden. Misschien heb je wat geduld nodig, maar het kan. Je zal waarschijnlijk ook nog wel wat moeten investeren in een fijne tamper, opschuimkannetjes, schoonmaakspul etc., houd daar rekening mee.

Een uitstekende maler heb je al, heel goed. Welk HX espresso apparaat je neemt komt wat minder kritisch. Elke dag MP in de gaten houden en als je een vraag hebt stel je die gewoon hier op het forum.

Misschien kan je nog wat vertellen over de ruimte die het apparaat in mag nemen. Moet het klein zijn (relatief dan), of heb je ook plek voor een groter geval. Ik neem even aan dat een vastwateraansluiting voor een student wat onhandig is?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
eleonardo
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 00:03

Re: Eerste aankoop!

Berichtdoor eleonardo » wo 09 jan 2013, 05:40

Hoi Spironski,
Dank je voor de respons.
Goed, enige twijfel over de Silvia enz is nu dan wel echt weggenomen, da's mooi.

De ruimte; ik wil sowieso geen 2-pisol groot horeca machine, maar eentje van manageable size. En, inderdaad, eentje met een waterreservoir. Ik denk niet dat het gewaardeerd wordt als ik de hele keuken verbouw :lol:
Op MP kijken zal het worden, alleen weet ik niet zo goed waar ik naar op zoek moet. De goeie 'deals' kan ik er niet uit halen, daar ik gewoon geen kennis heb van de verschillende beschikbare modellen. Ik weet zelfs niet welke modellen geschikt zijn voor me.

Deze zien er iig mooi uit:

http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en- ... ousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en- ... ousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en- ... ousPage=lr


Is dat wat? Qua prijs? Hoe zou ik kunnen weten of ze in goede staat zijn? etc. :)
Dat is een beetje wat mijn vraagstelling is.
Gracias!
Carpe diem, bitx!

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Eerste aankoop!

Berichtdoor bvds » wo 09 jan 2013, 07:47

De VBM domobar is een enkele boiler machine geen HX!
Staat vlgs mij nog een Unico Splendor op MP die door Peter van Kafko onderhouden zou zijn.
Kijk daar eens naar.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
beekschooten
Berichten: 58
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 08:19

Re: Eerste aankoop!

Berichtdoor beekschooten » wo 09 jan 2013, 08:08

Ik verbaas mij er telkens over welke prijzen er voor die domobars gevraagd wordt. Terwijl het een single boiler met een heel klein boilertje is van net 0,75 ltr. Dat scheelt echt in de temperatuurstabiliteit. Dat er op de advertenties waar je naar verwijst bedragen avn rond de 500 worden geboden zegt voor mij ook iets over de kennis van de bieders. Paar honderd euro meer heb je een nieuwe met garantie, maar belangrijker: Met een beetje zoeken kun je voor dezelfde prijs een jonge HX kopen. Zoek eens op Giotto, Cellini, Expobar, laScala, Izzo. Vanaf 400 euro moet je al goed kunnen slagen. Met je budget is dus niks mis.
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8

Gebruikersavatar
eleonardo
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 00:03

Re: Eerste aankoop!

Berichtdoor eleonardo » wo 09 jan 2013, 08:09

Oeps.. :oops:

Ik zie m, prachtig! Helaas gereserveerd. :( Bedankt voor het meedenken!
Ik vraag me alleen af, bij nader inzien, of ik deze post niet in het gezocht topic had moeten plaatsen...
Carpe diem, bitx!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Eerste aankoop!

Berichtdoor bobbee » wo 09 jan 2013, 08:10

Hoi

Leuk dat je al een goede molen hebt gekocht. En inderdaad, koop meteen een hx. Ik had een single boiler en die was ik al snel zat omdat ik heel veel cappuccino maak.

De machine's die je hebt gevonden zijn alleen geen hx. Een handigheidje hoe je kunt zien wat een hx is, is dat deze praktisch altijd een stoomkraan en een heetwater kraan hebben. Die je nu hebt gevonden hebben alleen heetwater.

Als ik wat tegenkom zal ik het je laten weten. Maar neem de tijd met je zoektocht, die machine komt. Geduld is het magische woord. Als het niet snel genoeg gaat kun je voor de tijd ook nog een aeropress kopen of een simpel braun filter koffieapparaat oid. Samen met verse bonen zul je er al heel veel genot uit kunnen halen en komt je koffie molen prima van pas!

Douwe Egberts koffiezetapparaat in originele doos
Bieden
http://link.marktplaats.nl/632371370

Keurige Braun koffiezetapparaat
€ 5,00
http://link.marktplaats.nl/632267002

Bobbee
Laatst gewijzigd door bobbee op wo 09 jan 2013, 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
eleonardo
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 00:03

Re: Eerste aankoop!

Berichtdoor eleonardo » wo 09 jan 2013, 08:11

Beekschoten, bedankt voor je lijstje. Ik zal ze gebruiken voor m'n zoekopdrachten, dan weet ik iig dat 't een HX is en waar ik naar moet zoeken.
Carpe diem, bitx!

Gebruikersavatar
eleonardo
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 00:03

Re: Eerste aankoop!

Berichtdoor eleonardo » wo 09 jan 2013, 08:23

Hoi

Leuk dat je al een goede molen hebt gekocht. En inderdaad, koop meteen een hx. Ik had een single boiler en die was ik al snel zat omdat ik heel veel cappuccino maak.
Ah, mooi, nog een bevestiging dat ik de juiste keuze maak.

De machine's die je hebt gevonden zijn alleen geen hx. Een handigheidje hoe je kunt zien wat een hx is, is dat deze praktisch altijd een stoomkraan en een heetwater kraan hebben. Die je nu hebt gevonden hebben alleen heetwater.
Noted.

Als ik wat tegenkom zal ik het je laten weten. Maar neem de tijd met je zoektocht, die machine komt. Geduld is het magische woord. Als het niet snel genoeg gaat kun je voor de tijd ook nog een aeropress kopen of een simpel braun filter koffieapparaat oid. Samen met verse bonen zul je er al heel veel genot uit kunnen halen en komt je koffie molen prima van pas!
Douwe Egberts koffiezetapparaat in originele doos
Bieden
http://link.marktplaats.nl/632371370

Keurige Braun koffiezetapparaat
€ 5,00
http://link.marktplaats.nl/632267002

Bobbee
Bedankt, als je wat ziet, heel graag!

Ik heb thuis een Bialetti en een 'cezve' voor Turkse koffie. Daar zal ik me dan mee moeten redden. Desnoods sluit ik m'n Nespresso weer aan. (2 maanden gebruikt, zonde....)
Carpe diem, bitx!

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Eerste aankoop!

Berichtdoor bvds » wo 09 jan 2013, 08:47

Op Koffie-netz.de worden met regelmaat 2e hands Bezzera BZ99 HX machines aangeboden. Zijn daar erg poplulair. Klassieke vormgeving zonder E61 maar heel eenvoudige temperatuurbeheersing. Voor 500 euro moet dat makkelijk lukken. Zijn over het algemeen betrouwbare jongens daar zeker als ze al een tijdje op het forum meedoen. Kijk gerust nog een maand of 3 terug in de betreffende rubriek.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron