Rancilio Silvia of Ascaso Duo Professional

wernerdev
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 18:13

Rancilio Silvia of Ascaso Duo Professional

Berichtdoor wernerdev » vr 15 feb 2013, 14:13

Ik zit al een tijdje meerdere topics door te lezen en te dubben wat ik zal gaan kopen.
Nu ben ik op het punt aangekomen dat ik een keuze moet gaan maken en kan nu voor ongeveer hetzelfde bedrag kiezen uit de volgende machines.
  • Rancilio Silvia (nieuw type) uit 2013 bijna niet gebruikt
  • Ascaso Duo Professional uit 2008 inclusief RVS Tamper
Mijn voorkeur ging uit naar de Ascaso Duo Professional gezien de nette prijs en omdat ik hem in de buurt kan ophalen. Maar het viel mij op dat er erg weinig te lezen is over deze machine of over Ascaso in het algemeen op dit Forum.

Ook tijdens mij zoektocht op Google en Youtube valt mij op dat ik maar weinig kan vinden met duidelijke reviews en dergelijke. Maar de reviews en ervaringen die ik vind zijn niet allemaal super positief.

Dingen die bij de Ascaso Duo opvallen zijn:
  • Je moet net als bij de Rancilio Silvia Temperature Surfing doen
  • De stoomfunctie is veel minder krachtig dan bijvoorbeeld de Rancilio Silvia omdat de Duo daarvoor een Thermoblock gebruikt in plaats van een Boiler.
Ook lees ik een aantal dingen over de duurzaamheid van Ascaso die mij aan het twijfelen brengen.

Daarom zit ik nu zwaar te twijfelen, veilig voor de vrijwel nieuwe en bekende Rancilio Silvia kiezen waarvan het enige "probleem" Temperature Surfing is? Of toch voor de onbekende en gebruikte Ascaso Duo Professional kiezen?

Rolex
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 05 dec 2012, 17:33

Re: Rancilio Silvia of Ascaso Duo Professional

Berichtdoor Rolex » vr 15 feb 2013, 14:31

Als ik de specs op koffiewarenhuis.nl lees over de Ascaso dan ziet het er voor die prijs niet verkeerd uit, echter is de levensduur van de componenten de vraag natuurlijk. De machine is alweer 5 jaar oud.

Wat mij wel opvalt is dat de Rancilio enorm gewild is op marktplaats, misschien kun je spreken van een kleine hype. Je voordeel is dat je de Rancilio daardoor weer goed kunt doorverkopen na een paar jaar als je zelfs iets anders wilt. Dit is een groot voordeel lijkt me.

Succes met de keuze!

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Rancilio Silvia of Ascaso Duo Professional

Berichtdoor Spironski » za 16 feb 2013, 14:44

Wat voor koffie drink je? Heb je het Beginnerstopic al gelezen?

De Silvia is degelijk en simpel, maar wel een SB. Als je vaak melk wil opschuimen kan dat vervelend worden omdat je elke keer dat boilertje moet opwarmen/afkoelen tussen espresso zetten en schuimen. Het komt de stabiliteit niet ten goede en je staat te wachten.

De Ascaso heeft dat "opgelost" door een thermobloc te monteren. Je houdt dan je boiler op zet-temperatuur, en het thermobloc gebruik je voor stomen. Dat heeft het voordeel dat je veel sneller klaar bent en het moet ook wat stabieler zijn. Maar of het nu zo'n mooie oplossing is... Ik vind het ook wat gecompliceerd, eerlijk gezegd. En hoeveel stoom dat thermobloc produceert weet ik inderdaad niet.

Ascaso is een erg grote en toch ook wel bekende fabriek, wat dat betreft hoef je niet bang te zijn. Maar ik zou in dit geval denk ik toch kiezen voor de zekerheid van de Silvia. Het apparaat is nieuwer en het ontwerp degelijker.
Realiseer je dan wel dat het gewacht op stoom bij het maken van cappuccino's vervelend kan worden, en dat je je even goed moet inlezen over het temperature-surfen, want de dode band van de Silvia is wel heel erg groot. Eventueel kan je er een (prijzige) PID op monteren, maar dan zit je qua prijs al in de buurt van een prosumer HX.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

wernerdev
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 18:13

Re: Rancilio Silvia of Ascaso Duo Professional

Berichtdoor wernerdev » zo 17 feb 2013, 12:42

Bedankt voor de reacties. Ja ik het het Beginnerstopic meerdere malen uitgebreid gelezen :) Ik heb ook Peter van Kafko even gebeld voor advies en die heeft mij keurig te woord gestaan. Ook die gaf aan dat ik het beste voor de Rancilio kon gaan als ik zo min mogelijk problemen wou hebben in de toekomst, puur omdat die zo simpel is van binnen. Ook heb ik hem even gevraagd waar ik op moest letten als ik de machine ging halen.

Ik ben gister in de trein gestapt en heb de 1 maand oude Rancilio Silvia opgehaald. Daar even getest op werking (warm water uit piston, en stoomfunctie). Inmiddels thuis schoongemaakt en getest met voorgemalen winkel koffie (in verband met het nog ontbreken van een koffiebonenmaler).

Na slechts 1 maand was de zetgroep toch behoorlijk vies. Ze hebben hem een paar keer geprobeerd, maar daarna zonder reinigen terug in de doos gezet.
Ik heb gister de Douchezeef en rest van de zetgroep verwijderd en alle zwarte drab in een warm sopje met zeep kunnen verwijderen. Op de bronzen onderdelen zitten nog wat donkere vlekken die ik niet weg kon krijgen. Misschien met speciaal daarvoor bedoel reinigingsmiddel, maar dat had ik niet in huis (Tips hierover zijn welkom).

Toen heb ik met een vochtig doekje en zeepwater de rest van de machine (inclusief pistonring en aansluiting) zo goed mogelijk schoon gemaakt. Daarna alles terug geplaatst en een aantal keer geblind-filtert (schijf je dat zo?) zonder reinigingsmiddel.

De rest van de machine was echt nieuw, want het beschermfolie zat nog op de bovenkant en op de lekbak.

Zoals ik zei heb ik de machine getest met voorgemalen koffie, en zoals ik zelf had verwacht een slecht/matig resultaat. Maar er zat een cremalaag op met een licht bruine kleur. Dus voor de eerste keer met voorgemalen supermarktkoffie viel het mij niet tegen.

Nu is het sparen voor een goede bonenmaler en dan kan het echte werk beginnen. In de tussentijd ga ik even oefenen met melkschuimen (water en zeep lijkt me eerst verstandig).

Gebruikersavatar
Tieske
Berichten: 37
Lid geworden op: do 29 nov 2012, 13:33

Re: Rancilio Silvia of Ascaso Duo Professional

Berichtdoor Tieske » zo 17 feb 2013, 21:24

Typisch weer, van die lui die zo'n machine kopen zonder te weten waar ze aan beginnen, zijn ze ook over gestapt op Nespresso?

Maar voor jou heel fijn, want je hebt nu een prima apparaat. Gefeliciteerd!

Qua onderhoud zou ik toch echt even de tijd nemen om de desbetreffende topics (ook op Engelse fora) door te nemen. Hier kan je veel mee winnen, maar ook wel wat mee verliezen als je het té grondig aanpakt.

En qua maler, lees eens wat topics over handmalers door, soms is het mogelijk om voor 10-20euro een oude handmaler te scoren, waar je een redelijke espresso maling mee kan krijgen.
Ascaso Basic, Kyocera CM-45, Melitta Plastic Filter, Solis Scala

Rolex
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 05 dec 2012, 17:33

Re: Rancilio Silvia of Ascaso Duo Professional

Berichtdoor Rolex » ma 18 feb 2013, 12:57

Gefeliciteerd met je aankoop! Qua maler, ik kan niet in je portermonnee kijken, maar deze kun je misschien voor een aantrekkelijk prijs kopen: http://link.marktplaats.nl/643269967

Hoe je niet snel meer te upgraden qua maler.

Ik heb met de eigenaar van die maler gemailed, is in (zeer) goede staat, van een particulier, volgens eigenaar nog geen 100 kilo mee gemaald. (ik overwoog een bod te doen, maar als ik een 2e molen koop wil ik deze conisch hebben)

wernerdev
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 18:13

Re: Rancilio Silvia of Ascaso Duo Professional

Berichtdoor wernerdev » ma 18 feb 2013, 19:34

Had die maler gezien inderdaad, maar huidige bod zit al ongeveer op mijn totaalbudget machine + maler. Dus dat gaat niet lukken.

Heb nog wel een tweedehands Mazzer Mini Manual (waarvan schijven ongeveer 4 jaar geleden vervangen zijn) gezien. Ik zie dat de Mini Manual niet meer verkocht wordt door Mazzer. Ben nog aan het kijken of dat wat is, want ben er wel achter dat er veel verschil tussen merk en zelf tussen types van een zelfde merk zit.

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Rancilio Silvia of Ascaso Duo Professional

Berichtdoor turboyeast » ma 18 feb 2013, 21:40

Hallo,
Ik heb ook een Ranciliootje Silvia. Dik tevreden mee, maar melk schuimen etc. moet je gewoon niet willen met een single boilertje. Koop gewoon voor 5 euro een melkroerdertje op batterijen en je bent 1) sneller klaar en 2) je hoeft niks schoon te maken.
Van het temperatuur surfen kun je een academische studie maken. Een simpele vuistregel om mee te beginnen: verwarm je kopjes met heet water uit de machine. Wacht tot het lampje van de thermostaat uitgaat en daarna ongeveer 30 seconden. Daarna de portafilter plaatsen en dan meteen je shot maken.
Met deze techniek sorteer je 80-90% van je effect. Verfijnen kan nog altijd...
Molen is belangrijk...ik heb zelf een Fiorenzato T80. Een no-nonsense degelijke molen. Hij staat in de kelder, want daar doet-ie het beste wat-ie kan: koffie malen. De prijs ligt rond de 125 euro voor zo'n molen.

Succes, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

wernerdev
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 18:13

Re: Rancilio Silvia of Ascaso Duo Professional

Berichtdoor wernerdev » wo 20 feb 2013, 12:02

Melk schuimen gaat redelijk, eerst espresso dan melk schuimen.

Met een "melkroerdertje" zoals jij het noemt krijg je nooit het Microfoam zoals je met Stomen krijgt. En dat is nou juist wat het een echte Cappuccino maakt (naast een goede Espresso natuurlijk).

Wat betreft het Temperature-Surfing doe ik het volgende: Wachten tot het lampje uit gaat, en vervolgens een half kopje water tappen zodat het te hete water (met soms stoom) weg is. Gaat tot nu toe steeds goed.

Wat me alleen tegenvalt is de Eenkopsfilter. Daar heb ik nog niet een fatsoenlijke Espresso uit weten te halen. Maar na wat Googlen kwam ik er achter dat het Eenkopsfilter van de Silvia als Lastig bekend staat. Sommige kopen een filter van een ander merk op dit op te lossen las ik.
Tweekopsfilter gaat me tot nu toe redelijk af.

Ook heb ik gister een molen besteld: De "Iberital Challenge". Mooie prijs en volgens reviews en Youtube filmpjes een leuke molen om mee te beginnen. Gelijk een goed melkkannetje met thermometer en een goede Tamper besteld. Als het goed is morgen binnen, dus dan kan de echte pret beginnen ;)

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Rancilio Silvia of Ascaso Duo Professional

Berichtdoor @3aan » wo 20 feb 2013, 12:20

Bij de meeste machines is het 1 kops filtertje zwaar But, om dat goed te krijgen moet je de maling aanpassen, als je het filtertje alleen zo af en toe gebruikt kan je beter alleen met het 2 kops werken en in geval van een enkel kopje, laat je 1 kopje gewoon ernaast weglopen.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron