Welk Apparaat

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Welk Apparaat

Berichtdoor @3aan » do 07 nov 2013, 09:50

Rotatiepomp kost een kleine 200 euro en neemt ook een aanzienlijke ruimte in beslag.
Toch liet hij me een heel mooi klein Procon pompje zien, dat was nauwelijks 2x zo groot als de Ulka. Was ook de duurste... :mrgreen: .
Was dat een complete rotatiepomp, dus pomphuis en aandrijving?

Afbeelding

Of was het zoiets?

Afbeelding

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Welk Apparaat

Berichtdoor Bluecold » do 07 nov 2013, 11:35

Bij Elektra vindt men het ook niet nodig om een bibberpompje af te regelen (MCSA). En de drukopbouw van een bibberpompje is natuurlijk heel anders dan van een rotatiepomp. Een afregelunit inbouwen bij een Elektra heeft trouwens helemaal geen zin afgaande op de H-B review van de MCSA.

Dan zijn er dus al 2 grote, goed aangeschreven fabrikanten die van mening zijn dat een bibberpompje prima op 12 bar kan.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Welk Apparaat

Berichtdoor Spironski » do 07 nov 2013, 14:19

Was dat een complete rotatiepomp, dus pomphuis en aandrijving?
Het zag er meer uit als in het bovenste plaatje.

Dan zijn er dus al 2 grote, goed aangeschreven fabrikanten die van mening zijn dat een bibberpompje prima op 12 bar kan.
Da's wel opvallend. Maar fabrikanten zijn ook maar fabrikanten, het hoeven nu niet meteen de meest fijnzinnige espressodrinkers te zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Welk Apparaat

Berichtdoor @3aan » do 07 nov 2013, 14:27

Dan krijg je dit erbij, dan is die compleet en maar 11cm doorsnede en 20cm lang. :o
Afbeelding

Dan is het echt een kleintje voor een rotatiepomp
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Welk Apparaat

Berichtdoor Spironski » do 07 nov 2013, 14:29

Hmm, dan heb ik Peter verkeerd begrepen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Welk Apparaat

Berichtdoor fransg » do 07 nov 2013, 16:02

Tja vreemd. Dan zouden ze standaard een rotatie pompje moeten monteren. Maar zou dat echt iets uitmaken in de espresso die er uit komt?
Afstellen opv wil ik later nog wel proberen.
Het is heel goed mogelijk zelf de poef op de som te nemen. Sommige mensen maakt de smaak weinig uit en die ga ik dan ook niet ervan proberen te overtuigen dat een lagere druk voor hele goeie bonen perfect gemalen veel verbetering kan geven. Peter van Kafko bouwde in mijn Rocket de mogelijkheid tussen twee zetdruk-instellingen te schakelen tijdens het zetten, wat het helemaal super makkelijk maakt het verschil te proeven.

Ik ben een paar keer in een fabriek van espressomachines geweest en heb daar geen fijnproevers gesproken. Top gasten, maar die raken meer opgewonden van de nieuwste laser-snijmachine, een computergestuurde draaibank of een serie boilers dan van een single origin unwashed koffiboon van een specialty brander. En da's prima, laten ze maar top machines maken, dan zetten wij de koffie wel.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Welk Apparaat

Berichtdoor Spironski » do 07 nov 2013, 16:10

Dat is wat ik bedoelde en wat ook mijn ervaring is in de winkel waar ik jarenlang werkte. Vaak leuke vertegenwoordigers en fabrikanten, en ook best een leuk product. Maar als je het aan iemand zou vragen die al jarenlang met dergelijke producten daadwerkelijk werkt, zou die dingen toch net wat anders doen. Gelukkig wordt daar soms ook wel naar geluisterd.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Welk Apparaat

Berichtdoor Bluecold » do 07 nov 2013, 17:24

Ik ben een paar keer in een fabriek van espressomachines geweest en heb daar geen fijnproevers gesproken. Top gasten, maar die raken meer opgewonden van de nieuwste laser-snijmachine,
Een nieuwe laser snijmachine is dan ook best wel opwindend. Net als een fancy draaibank.
Is je koffie te zuur?

Is je koffie te bitter?

Is je koffie te intens?

Snap je het allemaal niet meer?

Lees dit


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron