Espresso, graag ! Dure machine liever niet. Kan dit?

Magliani
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 00:18

Espresso, graag ! Dure machine liever niet. Kan dit?

Berichtdoor Magliani » ma 31 mar 2014, 23:13

Hallo koffie-liefhebbers,

Ik ben nu al een tijdje helemaal 'into coffee', en gebruik dagelijks mijn Bialetti mokapot, voor een naar mijn mening, lekkere kop koffie.
Maar, ik drink ook erg graag een espressootje, alleen heb ik al heel wat redenen bedacht om geen dure machine te kopen.
Zijn er "budgetvriendelijke" manieren om een echte lekkere espresso te maken, die betrouwbaar zijn?

Of toch maar een Lelit pl41plus kopen?

Bedankt!
Tom

Digital P
Berichten: 34
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 23:52
Locatie: Groningen

Re: Espresso, graag ! Dure machine liever niet. Kan dit?

Berichtdoor Digital P » di 01 apr 2014, 00:08

Rancilio Sylvia met PID via MP kost dit zo' n 250€. Nieuw 500€ voor een machine en 200€ voor de PID. Je "moet" dan ook nog een behoorlijke bonenmolen hebben en dat kan nieuw vanaf 350 euro ongeveer, via MP een horeca molen is goedkoper (en groter). Dus ga uit van 500€ voor een 2e hands setje of 1100€ nieuw.
Goedkoper kan ik het niet maken als je behoorlijke espresso wil zetten.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Espresso, graag ! Dure machine liever niet. Kan dit?

Berichtdoor Erik82 » di 01 apr 2014, 11:52

Hier staat genoeg info http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =50&t=3517. Verder raad ik je aan in het forum te zoeken. Deze vraag is al zeker 20 keer gesteld en er is genoeg over te vinden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Espresso, graag ! Dure machine liever niet. Kan dit?

Berichtdoor Spironski » di 01 apr 2014, 17:41

Tja, wat is "duur"? Ik vind wat meer betalen voor lekkere koffie eigenlijk minder duur dan minder betalen voor iets smerigs. Dat laatste is gewoon weggegooid geld.

Ik raad je aan om inderdaad die handleiding door te lezen, maar haal er alvast ook al een paar zinnetjes voor je uit:

"Realiseer je bij het bepalen van je budget dat er eigenlijk niet zoiets is als een "instapmodel" of "beginnersapparatuur". Het zijn juist de goedkopere modellen die het je lastig maken en waarvoor je eigenlijk al getraind moet zijn voordat je er een behoorlijke espresso uit kan halen. Als ze er al toe in staat zijn. "

en:
"Espresso is een lastige manier van koffie zetten die vrij hoge eisen stelt aan apparaten en maling."

Dus als je espresso ook lekker moet zijn, reken dan -met 2-de hands apparatuur- op zo'n €500. Natuurlijk kan je ook wel goedkopere en nieuwe Superautomaten vinden, maar laten we zeggen dat de resultaten daaruit, ehhh.... ter discussie staan ;) .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

t-men
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 12 jan 2014, 19:54

Re: Espresso, graag ! Dure machine liever niet. Kan dit?

Berichtdoor t-men » di 01 apr 2014, 19:40

Met een Quickmill 820 (150e) en een 'horeca maler' (100e) moet je toch een eind kunnen komen. Dan zit je op 250 euro. Anders een Gaggia classic (70e oid), is veel online over te vinden...

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Espresso, graag ! Dure machine liever niet. Kan dit?

Berichtdoor Bluecold » di 01 apr 2014, 21:10

Als je niet de moeite neemt om even oude posts te doorzoeken dan denk ik niet dat je je gaat vermaken met goedkope espressomachines. Er zijn legio opties voor een setup onder de 300 euro, maar allemaal vragen ze aandacht en tijd.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Magliani
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 00:18

Re: Espresso, graag ! Dure machine liever niet. Kan dit?

Berichtdoor Magliani » di 01 apr 2014, 21:29

Bedankt. "Oude posts" heb ik doorgenomen, maar soms zie je door de bomen het bos niet meer....
Een barista-cursus level I, heb ik ook gevolgd, dus ik denk dat ik mezelf een gevorderde beginner mag noemen.
Mijn vraag was dan ook niet, welke machine te kopen, eerder zijn er andere mogelijkheden zoals een ROK of Mypressi etc....
Jammer dat er hier mensen zijn, die meteen beginnen "zeiken": "als je de moeite niet doet..." blabla.
Mijn reaktie is dan meteen : "als alles al gezegd is, antwoordt dan niet op mijn vraag"
Eén ding is zeker : ook al heb je een machine van 2000 Euro, dat wil niet zeggen dat je een degelijke espresso zet, ook niet met een maler van 350 Euro erbij.
Een BMW rijdt ook niet beter dan een ervaren chauffeur in een Dacia.

Dus bij deze : ik weet wat mij te doen staat.

Ajuus !

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso, graag ! Dure machine liever niet. Kan dit?

Berichtdoor fransg » di 01 apr 2014, 21:36

Dus bij deze : ik weet wat mij te doen staat. Ajuus!
Ha, de gediplomeerde amateur met lange tenen voor een dubbeltje op de eerste rang kan lezen, dat geeft dan toch het vertrouwen dat hij er, na verloop van tijd, zelf wel achter zal komen. Ook zonder 'gezeik' van ons.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Thomaserati
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 17 okt 2011, 20:18

Re: Espresso, graag ! Dure machine liever niet. Kan dit?

Berichtdoor Thomaserati » di 01 apr 2014, 22:25

Een BMW rijdt ook niet beter dan een ervaren chauffeur in een Dacia.

Ajuus !
Huh? Die snap ik niet. Wat wil je hier nou mee zeggen?

Verder snap ik eigenlijk niet dat je zo gepikeerd bent. Er staan toch een aantal interessante tips in dit topic en je vraagstelling had ook wel wat specifieker gekunt. Ben je nou op zoek naar een fatsoenlijk espresso apparaat of liever een alternatief waar je ook espresso mee kunt maken? Als je de oude topics al hebt gelezen zou je dat in ieder geval aan kunnen geven en aangeven wat daarbij je gedachten zijn. Heeft dat he al in een bepaalde richting geholpen? Of heb je nav die topics juist nog specifieke vragen etc, etc, etc.

Kortom; niks ajuus! Gewoon even wat meer input geven en je zult zien dat je ook veel meer interessante tips krijgt. Er zit hier kennis genoeg, maar het 'u vraagt, wij leveren' principe wordt hier (gelukkig!) niet gehanteerd.
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Espresso, graag ! Dure machine liever niet. Kan dit?

Berichtdoor Bluecold » di 01 apr 2014, 23:13

Mijn vraag was dan ook niet, welke machine te kopen, eerder zijn er andere mogelijkheden zoals een ROK of Mypressi etc....
Nee, niet waar. Je vraag was:
Zijn er "budgetvriendelijke" manieren om een echte lekkere espresso te maken, die betrouwbaar zijn?
Dat was je vraag. Daar heb je in meer of mindere mate antwoord op gekregen. Hoe jij had gehoopt antwoord te krijgen op een vraag door een andere vraag te stellen is me een raadsel. :lol:

Hoe dan ook, er zijn zeker opties naast een ROK en de mypressi. En eigenlijk zijn al die opties 'thuishefboommachines'. Van Arrarex tot Zerowatt.
Is je koffie te zuur?

Is je koffie te bitter?

Is je koffie te intens?

Snap je het allemaal niet meer?

Lees dit


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron