Post Nespresso era start nu

Gebruikersavatar
pkuiters
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:43

Post Nespresso era start nu

Berichtdoor pkuiters » vr 19 feb 2016, 18:13

Hallo allemaal,

Allereerst dank voor jullie vele wijze woorden op het forum, het heeft mij enorm geholpen in mijn zoektocht.
Ik denk daar nu een eind aan te kunnen maken en zou graag als laatste stap even bij de mannen en vrouwen die het echt snappen een sanity check doen.

Waar kom ik vandaan? Uit een wereld van Nespresso ben ik geinteresseerd geraakt in echte koffie en ben aandacht gaan besteden aan wat ik drink. Heel veel gelezen en bekeken op YouTube. Recent een ervaring gehad met echte espresso bij Scandinavian Embassy en begrijp nu pas echt waar het over gaat. Ik snap opeens de smaakpaletten en de details van de bereiding. Gevolg dat wil ik ook, maar ....

Situatie en beperkingen:
- Er moet een "druk-op-knop-geef-me-koffie" apparaat blijven. Is nu een kleine Nespresso en denk dat dat het blijft.
- we drinken voornamelijk in alle rust een paar kopjes in het weekend. Verder alleen maar af en toe (mensen die op knoppen willen drukken).
- Er is geen ruimte voor een extra apparaat
- Kosten niet te gek, ik moet nog even kijken hoe deze nieuwe hobby aan gaat slaan

Wat ik heb overwogen:
- Super-auto. Maar ik kom eigenlijk niets tegen dat significant beter is dan cupjes. Alleen duur.
- Echte machine. Ik vind de Strega supertof, maar dat gaat nu niet werken. (Ooit als we de keuken verbouwen :? )
- Pharos. Vroeg me af of ik die in prijs niet wat overdreven vond en gebruiksgemak maak ik me wat zorgen over.

Waar ik op uit gekomen ben: een Bacchi met een Lido E maler. Beide klein, maar op basis van wat ik kan lezen, goed genoeg voor echte espresso.

Ik denk dat ik mijn huiswerk redelijk heb gedaan, maar zou het heel erg waarderen als jullie deze (toch wat angstige) starter willen helpen met bijval, opmerkingen, tips en aanmerkingen.

Groeten, Peter
Bacchi, Commandante Mk3

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Post Nespresso era start nu

Berichtdoor @3aan » vr 19 feb 2016, 20:16

Bacchi is een leuk ding, ik heb er ook eentje, je moet er erg voorzichtig mee omgaan, heb al 2x m'n jatten eraan gebrand.
Zeer secuur doseren is een must en beslist niet te fijn malen, er kan een voortreffelijke koffie uitkomen, heeft wel een goede voorbereiding nodig en je moet niet even snel een aantal koffies achter elkaar willen maken.

*
Laatst gewijzigd door @3aan op vr 19 feb 2016, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Post Nespresso era start nu

Berichtdoor Bluecold » vr 19 feb 2016, 21:35

Denk je echt dat je de Bacchi en Lido gaat gebruiken als je ook een nespresso hebt staan? De geest is gewillig, het lichaam is zwak.
De gulden middenweg is de nespresso ditchen en iets anders wat redelijk vlot is halen. Iets van een Ponte Vecchio Export en een MK Vario ofzo? Snel warm, makkelijk in gebruik. Ja, meer moeite dan nespresso, maar niet zoveel meer dat je je routine ontzettend hoeft aan te passen. Je moet nu 5 minuten wachten totdat de machine warm is ipv 2, en je bent 2 minuten bezig (incl. poetsen) ipv 1. Dat is te overzien. Een Bacchi en Lido ben je echt heel veel langer mee bezig. Ik zou je dan niet een warmtewisselaar aanraden, die hebben namelijk lange opwarmtijden, en dan is het verschil in gebruik wel heel erg groot.

De PV heb je wel wat technische feeling voor nodig, weet niet of je dat hebt. Anders een QM820, waar sommigen erg blij mee zijn, maar ik kan er niet warm voor lopen (deal with it fanbois), en ik ben zelf een hefboomadept.
Als je veel technische feeling hebt en niet schrikt van een 50 jaar oud italiaans apparaat dan is een Caravel of een La Peppina tweedehands van eBay.it ook een optie. Allebei erg makkelijk in gebruikt, vooral als er een PID op zit.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Gebruikersavatar
pkuiters
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:43

Re: Post Nespresso era start nu

Berichtdoor pkuiters » vr 19 feb 2016, 21:48

heeft wel een goede voorbeteiding nodig en je moet niet even snel een aantal koffies achter elkaar willen maken.
Goed te horen, ik wil juist kijken of ik het prutsen leuk vind. En veel achter elkaar is alleen op feestjes en dan vinden we wel plan B.
De Bacchi zou echt zijn voor lekker langzaam aanpielen op de luie weekenden :)
Bacchi, Commandante Mk3

Gebruikersavatar
pkuiters
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:43

Re: Post Nespresso era start nu

Berichtdoor pkuiters » vr 19 feb 2016, 21:56

Dank je wel voor je reactie. Zet me weer aan het denken. Dank daar voor.
Denk je echt dat je de Bacchi en Lido gaat gebruiken als je ook een nespresso hebt staan? De geest is gewillig, het lichaam is zwak.
Hele goede vraag ... Ik denk het wel een beetje tijd vind ik niet erg. Het gaat vooral om de weekenden en dan heb ik meestal geen haast. En een hobby mag tijd kosten.
De gulden middenweg is de nespresso ditchen en iets anders wat redelijk vlot is halen. Iets van een Ponte Vecchio Export en een MK Vario ofzo?
Goed punt, erg goed punt. Hier zit echter een blocker. Beetje pielen met een echt espresso apparaat lijkt me leuk, maar is nu niet haalbaar doordat a) geen ruimte en b) de ruimte die er is moet door een one-touch gevuld worden.
Daardoor ben ik uitgekomen op iets dan ik in een kastje kan zetten. Dat zag ik niet zo vliegen met de PV + echte maler.
Overigens stond de PV ook op lange termijn optielijstje .... nuttige tip!
De PV heb je wel wat technische feeling voor nodig, weet niet of je dat hebt.
Techniek als ik sleutelen aan het apparaat --> niet echt. Feeling voor de koffiezet techniek --> that is what we need to find out.
Maar denk dat ik precies genoeg en onderzoekend genoeg om die zet techniek te ontwikkelen.

Het blijft een wat minder ideaal compromis en dat bevestig jij ook weer. Nogmaals dank daarvoor.

Ik broed nog even op deze input en zal laten horen wat het wordt.
Bacchi, Commandante Mk3

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Post Nespresso era start nu

Berichtdoor Spironski » vr 19 feb 2016, 23:35

Is de PV Export een optie? Als je die een tijdje gebruikt met goede maler en bonen blijft er qua smaak allicht niet veel over van de Nespresso. En het is nog eens goedkoper ook.

Kan je, nadat je de Nespresso in de vuilnisbak hebt gekieperd, daarna wel een groter en makkelijker apparaat kopen. ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
pkuiters
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:43

Re: Post Nespresso era start nu

Berichtdoor pkuiters » za 20 feb 2016, 12:09

Grappig dat die PV zo vaak terug komt.

Op dit moment is dat echter geen optie. Dit is puur een ruimtegebrek ding.

De vraag is: welke opties zijn er voor een opbergbare espresso setup?
Ik begrijp dat je met Bacchi een echte espresso kan zetten. Consistentie zal pielen zijn, maar dat is nu net de sport begrijp ik.
Bacchi, Commandante Mk3

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Post Nespresso era start nu

Berichtdoor Spironski » za 20 feb 2016, 13:05

Ik noemde de PV Export -dus niet de PV Lusso- vanwege z'n kleine formaat. Zou wel eens minder ruimte in kunnen nemen dan de Bacchi ...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
pkuiters
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:43

Re: Post Nespresso era start nu

Berichtdoor pkuiters » za 20 feb 2016, 17:01

Ah, ik snap wat je bedoeld. Interessante overweging. Dank daarvoor.
Is de PV Export makkelijk in een kastje te frommelen?
Bacchi, Commandante Mk3

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Post Nespresso era start nu

Berichtdoor Bluecold » za 20 feb 2016, 17:45

Hangt van je kastje af.
Is je koffie te zuur?

Is je koffie te bitter?

Is je koffie te intens?

Snap je het allemaal niet meer?

Lees dit


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron