Realistische verwachtingen Quickmill 820

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Realistische verwachtingen Quickmill 820

Berichtdoor SteefM » di 08 mar 2016, 17:36

Ik drink nooit thee, maar als je je zetgroep schoonhoudt, kun je niet gewoon water door laten lopen om thee mee te zetten? Bij een single boiler komt het water uit de zetgroep en het 'water' uit de stoompijp uit dezelfde boiler... Het is niet kokend water, maar wel tegen de 93ºC. Misschien kan dit niet om smaakredenen ofzo?

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Realistische verwachtingen Quickmill 820

Berichtdoor Jochen_P » di 08 mar 2016, 18:09

Idd, de zetgroep moet echt perfect zuiver zijn als je dat water wilt gebruiken voor thee.
Ik drink de laatste tijd vaak een long black en haal mijn water uit de stoomkraan van mijn kleine Lelit PL41EM. Gaat toch best vlot vind ik...
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Realistische verwachtingen Quickmill 820

Berichtdoor Bluecold » di 08 mar 2016, 20:55

In tegenstelling tot was Goosman zegt: je kunt wel degelijk heet water tappen
Het kán, dat klopt, maar dan moet je wel veel geduld hebben. Met uitgeklapte stoomkraan en de knop voor de zetgroep doorloop ingedrukt komt er wel water uit de stoomkraan, maar het duurt toch wel even voor je mok vol is (net nog maar eens even getest). Een losse waterkoker is in mijn ervaring een stuk makkelijker.
Dit is als ik het goed begrijp hetzelfde wat de TS deed met zn volautomaat.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

PleurBakkie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 07 mar 2016, 13:41

Re: Realistische verwachtingen Quickmill 820

Berichtdoor PleurBakkie » wo 09 mar 2016, 22:28

Bedankt voor de vele reacties.

Qua maler lees ik inderdaad veel lovende verhalen over de bezzera bb005.
Ik weet eerst voldoende.

Allen bedankt

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Realistische verwachtingen Quickmill 820

Berichtdoor HanR » do 10 mar 2016, 10:06

Hoewel de keuze voor de Quickmill waarschijnlijk min of meer gevallen is, wil ik toch benadrukken dat je voor jezelf een aantal beperkingen inbouwt.
In tegenstelling tot een Silvia (maar ook een ECM Botticelli, ECM Casa of bijvoorbeeld een Lelit) is de druk te hoog en niet regelbaar;
Een Quickmill is leuk en compact, maar het is allemaal nogal flimsy. Als je je portafilter stevig indraait, sleep je het arme machientje de halve keuken door. Dat zal je met een Silvia of een Casa niet gebeuren.
Mocht er iets met de machine zijn, dan zijn onderdelen kostbaar, doordat de verkoop gereguleerd is. Een groot nadeel wat mij betreft.

Je zou eens bij http://www.ranciliosilvia.info" onclick="window.open(this.href);return false; kunnen informeren. Die heeft altijd verschillende machines staan.

godutch
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 11:25

Re: Realistische verwachtingen Quickmill 820

Berichtdoor godutch » wo 30 mar 2016, 20:27

Aha, ik begrijp dus dat je in principe altijd een doorlooptijd van circa 25-30 seconden nastreeft.
En door met de maling te spelen en de hoeveelheid gemalen koffie kun je behoorlijk invloed uitoefen op je brew ratio.
volgens mij wil je altijd gewoon lekkere koffie en of dat nou 15 of 45s duurt maakt niets uit. Ik heb een naakte filterhouder en kijk altijd naar de kleur, als die heel licht wordt dan wordt het tijd te stoppen meestal (te zuur, wrang, sterk, te O met je lippen-> langer laten doorlopen, te bitter, slap, te A met je lippen->eerder stoppen)

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Realistische verwachtingen Quickmill 820

Berichtdoor @3aan » do 31 mar 2016, 01:28

Dat met die kleur is toch wel een beetje achterhaald, daar kan je jezelf beter niet door laten leiden.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Erik82
Berichten: 2880
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Realistische verwachtingen Quickmill 820

Berichtdoor Erik82 » do 31 mar 2016, 07:17

Helemaal met Adriaan eens. Brew ratio is de manier om te meten en de smaak te bepalen. De naked vertelt je wel of je channeling en andere fouten in je verdeling hebt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

godutch
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 11:25

Re: Realistische verwachtingen Quickmill 820

Berichtdoor godutch » do 31 mar 2016, 09:17

Helemaal met Adriaan eens. Brew ratio is de manier om te meten en de smaak te bepalen. De naked vertelt je wel of je channeling en andere fouten in je verdeling hebt.

De enige manier om smaak te bepalen is door te proeven. Ik ben ook niet zo van gedoe, ik heb in Italie nog nooit een barista bonen zien afwegen of het kopje espresso wegen (en ook niet lopen roeren in het maalsel ed.) zoals ze op amerikaanse fora doen. De stroom wordt begint toch altijd donkerbruin/zwart en eindigt toch altijd vaal geelbruin, dan kies je gewoon de kleur uit die de lekkerste koffie oplevert. In een naakte filterdrager zie je ook nog de strepen verdwijnen en de straal steeds dunner worden en het punt waar de stroom samenkomt meer naar boven gaan

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Realistische verwachtingen Quickmill 820

Berichtdoor bobbee » do 31 mar 2016, 09:43

Helemaal met Adriaan eens. Brew ratio is de manier om te meten en de smaak te bepalen. De naked vertelt je wel of je channeling en andere fouten in je verdeling hebt.

De enige manier om smaak te bepalen is door te proeven. Ik ben ook niet zo van gedoe, ik heb in Italie nog nooit een barista bonen zien afwegen of het kopje espresso wegen (en ook niet lopen roeren in het maalsel ed.) zoals ze op amerikaanse fora doen. De stroom wordt begint toch altijd donkerbruin/zwart en eindigt toch altijd vaal geelbruin, dan kies je gewoon de kleur uit die de lekkerste koffie oplevert. In een naakte filterdrager zie je ook nog de strepen verdwijnen en de straal steeds dunner worden en het punt waar de stroom samenkomt meer naar boven gaan
Wat is dat toch met dat blijvende Italië als voorbeeld! Italianen zetten espresso maar 90% heeft geen idee wat specialty coffee is. Ze houden vast aan oude gewoontes en niks meer en niks minder dan dat. Vaak zijn het donkere blends met een groot deel robusta. Allemaal prima maar het zegt niks behalve dat ze niks bijzonders doen en om de smaak zoet te krijgen gaan er 4 schepjes suiker in. Soort voorloper van de rode stier!

Specialty coffee met single origins moet je niet vergelijken met Italiaanse koffie. Wil je meer proeven en meer te weten komen over smaak dan moet je niet het doodlopende pad van de Italianen volgen. Wil je "gewoon" een espresso of cappuccino zonder moeilijk te doen dan neem je dat als voorbeeld en kies je om niet moeilijk te doen.
Bijvoorbeeld het roeren in het maalsel wat je noemt, dat heeft een duidelijk effect en dat is gewoon te zien met een naked en te proeven. Wegen van maalsel en espresso is een doodnormale procedure om tot een top espresso te komen en het reproduceerbaar te maken.
Zie het als een rode wijn van de supermarkt of die van een wijnhuis. Beide worden lekker gevonden maar je kunt het beter niet vergelijken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten