(Rationele) keuzehulp voor een espressomachine...

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

(Rationele) keuzehulp voor een espressomachine...

Berichtdoor turboyeast » vr 20 mei 2016, 10:41

LS,
Omdat veel mensen die een espressomachine willen kopen, (op een gegeven moment) door de bomen het bos niet meer zien heb ik een poging gewaagd om een visuele rationele keuzehulp te maken.

Voor mij blijft het uitgangspunt dat je een excellente espresso of derivaat (cappucino etc.) wilt maken. Als je namelijk een redelijke espresso (of derivaat) wil, ligt de keuze voor een Nespresso (of iets dergelijks) veel meer voor de hand met name vanwege de kosten/snelheid. Uitgangspunt -naar mijn mening- is dus een goede tot excellente espresso (of derivaat). Hierbij horen gewoon verse bonen, dit is de eerste no-brainer.

De aansluitende vraag die je jezelf moet stellen is: welk gebruiksgemak geniet de voorkeur? Als je kiest voor groot gebruiksgemak (z.g superautomaten), dan is de keerzijde dat dit beperkingen oplegt met betrekking tot de kwaliteit. Groot gebruiksgemak (de machine doet alles), levert zelden een excellente espresso (of derivaat op), maar wel een van goede kwaliteit. Dit is de eerste keuze (misschien dat niet alle eigenaars van superautomaten het met me eens zijn). Als je toch amibieert om op termijn een excellente espresso (of derivaat) te maken dan is de volgende stap eenvoudig. Koop een goede maler. Dit is de tweede no-brainer en samen met de eerste (verse bonen) horen deze thuis in het canon van espressobereiding. Als aan deze zaken voldaan is, staat de weg open naar de keuze van een machine. Op dat punt raken veel mensen de weg kwijt.

Naar mijn mening zijn espressomachines in te delen in een aantal categorieen. De pressure profiling machines laat ik buiten beschouwing omdat dit een buitencategorie is voor de meeste consumenten...mee eens??

1) superautomaten, -zoals reeds genoemd- de machine doet alles. Een druk op de knop en de machine werkt het verder af (groot gebruiksgemak);
2) machines met thermoblok. Zijn relatief goedkoop en zeer snel warm. Ongeschikt om veel melkdrankjes mee te maken;
3) machines met enkele boiler. Sneller warm, niet echt geschikt om veel melkdrankjes mee te maken;
4) machines met warmtewisselaar. Langere opwarmtijd, temperatuurstabiliteit is een aandachtspunt, geschikt om veel melkdrankjes mee te maken;
5) machines met dubbele boiler. Langere opwarmtijd, grote temperatuurstabiliteit, geschikt om veel melkdrankjes mee te maken;
6) hefboommachines. Eigenlijk ook een buitencategorie. Moet ik verder over nadenken...

Door het maken van rationele overwegingen is het mogelijk om uit te komen in een van deze categorieen. Over deze rationele overwegingen moet ik wat verder nadenken om het flow diagram passend te krijgen. Input is welkom. Als deze keuzehulp leidt tot een categorie is het niet moeilijk om per categorie een groot aantal voorbeeldmachines op te nemen. Emotionele overwegingen (vind ik de machine mooi of niet) kunnen dan meer op de voorgrond gaan spelen.
Wordt vervolgd, TY

Afbeelding
Laatst gewijzigd door turboyeast op vr 20 mei 2016, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

godutch
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 11:25

Re: (Rationele) keuzehulp voor een espressomachine...

Berichtdoor godutch » vr 20 mei 2016, 12:36

Ik vind nespresso eigenlijk een stuk beter dan superautomaten en zelfs beter dan eenvoudige setups.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: (Rationele) keuzehulp voor een espressomachine...

Berichtdoor fransg » vr 20 mei 2016, 12:41

Mooi initiatief!
3) machines met enkele boiler. Sneller warm, niet echt geschikt om veel melkdrankjes mee te maken;
4) machines met warmtewisselaar. Langere opwarmtijd, temperatuurstabiliteit is een aandachtspunt, geschikt om veel melkdrankjes mee te maken;
5) machines met dubbele boiler. Langere opwarmtijd, grote temperatuurstabiliteit, geschikt om veel melkdrankjes mee te maken;
Ik lees dat vaker, dat men het heeft over "single boiler" en dat daar dan een heel systeem mee wordt bedoeld. Maar een machine met een enkele boiler van 2 of 7 liter kan ook een warmtewisselaar hebben en bijzonder stabiel zijn zonder dat dit een 'aandachtspunt' is.

Dat is een beetje verwarrend vind ik. En en machine met twee kleine boilertjes is daarmee niet vanzelf temperatuurstabieler.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2884
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: (Rationele) keuzehulp voor een espressomachine...

Berichtdoor Erik82 » vr 20 mei 2016, 18:29

Ik vind nespresso eigenlijk een stuk beter dan superautomaten en zelfs beter dan eenvoudige setups.
Dat ligt aan de bonen. Met een mokapot en verse bonen krijg je lekkerdere koffie dan nespresso. Met eenvoudige setups en verse bonen krijg je altijd betere koffie dan nespresso tenzij je barista skills wel heel slecht zijn. Met superautomaten is het wisselend en hangt erg van de superautomaat af. De beter zijn met verse bonen ook aanzienlijk beter dan nespresso.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: (Rationele) keuzehulp voor een espressomachine...

Berichtdoor martinierius » vr 20 mei 2016, 22:14

Mooi initiatief!
Schema kan misschien uitgebreid worden met als uitkomst niet-espresso methodes zoals aeropress/filter varianten/etc. Vooral als budget beperkt is kan je mits goeie boontjes een heerlijk kopje zetten.

Sent from my 2014813 using Tapatalk
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: (Rationele) keuzehulp voor een espressomachine...

Berichtdoor turboyeast » vr 20 mei 2016, 23:16

Ik lees dat vaker, dat men het heeft over "single boiler" en dat daar dan een heel systeem mee wordt bedoeld. Maar een machine met een enkele boiler van 2 of 7 liter kan ook een warmtewisselaar hebben en bijzonder stabiel zijn zonder dat dit een 'aandachtspunt' is. Dat is een beetje verwarrend vind ik. En en machine met twee kleine boilertjes is daarmee niet vanzelf temperatuurstabieler.
Met een single boiler bedoel ik de machines in de categorie Rancillio Silvia, ECM Botticelli etc. Deze keuzehulp richt zich op de beginner. Ikzelf heb ook een single boiler staan van 5 liter, maar dit is een professionele machine. Ik zal wat verduidelijking aanbrengen.
Dat ligt aan de bonen. Met een mokapot en verse bonen krijg je lekkerdere koffie dan nespresso. Met eenvoudige setups en verse bonen krijg je altijd betere koffie dan nespresso tenzij je barista skills wel heel slecht zijn. Met superautomaten is het wisselend en hangt erg van de superautomaat af. De beter zijn met verse bonen ook aanzienlijk beter dan nespresso.
Helemaal mee eens en Erik haalt de woorden uit mijn mond.
Mooi initiatief! Schema kan misschien uitgebreid worden met als uitkomst niet-espresso methodes zoals aeropress/filter varianten/etc. Vooral als budget beperkt is kan je mits goeie boontjes een heerlijk kopje zetten.
Het uitgangspunt is de zoektocht naar een methode om een goede of excellente espresso (of derivaat) te bereiden. Dat gaat niet met een aeropress en aanverwant dus deze wil ik niet opnemen. Toch bedankt voor het meedenken, zeer gewaardeerd.
Wordt vervolgd, TY




Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: (Rationele) keuzehulp voor een espressomachine...

Berichtdoor turboyeast » za 21 mei 2016, 16:30

LS,
Ik ben weer wat verder. De hevelmachines heb ik eruit gesloopt. Deze verdienen een eigen flowschema en zijn niet te verenigen in een flowschema voor beginners. Ik ben nog niet helemaal tevreden. Het lijkt er nu op dat een machine met dubbele boiler en PID de heilige graal is...daar ben ik het zelf niet mee eens. Ik heb mijn best gedaan om een rationele manier te vinden op een machine met dubbele boiler te kiezen. Eens?
Voorts is mij bekend dat er machines zijn met reservoir in combinatie met rotatiepomp. Persoonlijk vind ik dit geen optie. De rotatiepomp is gemaakt voor high-throughput en dit is een slechte combi met een waterreservoir. De vermeende geruisloosheid van een rotatiepomp vind ik overgewaardeerd, dus geen aanleiding om daarvoor een keuzemoment op te nemen. Er zijn ook opties om vibratiepompen te dempen in geluid. Eigenlijk volgt uit mijn schema dat de superautomaten ook een buitencategorie zijn. Ik wil ze toch erin houden omdat er best veel mensen zijn die voor de keuze staan superautomaat versus half-automaat.
Ah, nu ik dit opschrijf....er zit wellicht nog een keuze tussen mechanische afslag (bijv. mechanische E61) en electronische afslag (bijv. electronische E61). Moet ik weer even over denken. Wat zie ik nog meer over het hoofd? HanR waar ben je?

Graag uw commentaar...shoot!

Wordt vervolgd, TY


Afbeelding
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: (Rationele) keuzehulp voor een espressomachine...

Berichtdoor fransg » za 21 mei 2016, 16:52

Nu lijkt het nog steeds alsof een machine met een enkele boiler geen warmtewisselaar kan hebben en die met dubbele boiler ook niet, maar een machine met warmtewisselaar zal toch ook een of twee boilers moeten hebben...

Ik weet dat het zo langzamerhand onder kenners gewoon is om onder "enkele boiler" een bepaald type machine te verstaan en met "warmtewisselaar" een aantal andere eigenschappen tegelijk mee samen te vatten maar als dit voor een beginner is, dan kan die al die associaties nog niet kennen.
Schermafbeelding 2016-05-21 om 16.48.38.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

godutch
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 11:25

Re: (Rationele) keuzehulp voor een espressomachine...

Berichtdoor godutch » za 21 mei 2016, 18:13

LS,
Ik ben weer wat verder. De hevelmachines heb ik eruit gesloopt. Deze verdienen een eigen flowschema en zijn niet te verenigen in een flowschema voor beginners.
Maar hevels kunnen heel goedkoop zijn en dus juist geschikt voor beginners (marktplaats europiccola 220 euro)

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: (Rationele) keuzehulp voor een espressomachine...

Berichtdoor turboyeast » za 21 mei 2016, 20:26

Nu lijkt het nog steeds alsof een machine met een enkele boiler geen warmtewisselaar kan hebben en die met dubbele boiler ook niet, maar een machine met warmtewisselaar zal toch ook een of twee boilers moeten hebben...
Ik weet dat het zo langzamerhand onder kenners gewoon is om onder "enkele boiler" een bepaald type machine te verstaan en met "warmtewisselaar" een aantal andere eigenschappen tegelijk mee samen te vatten maar als dit voor een beginner is, dan kan die al die associaties nog niet kennen.
Hi Frans,
Tja, het is een beetje symantisch. Mijn definitie:
1) machine met enkele boiler: machine met een enkele boiler zonder warmtewisselingscircuit. Voorbeelden Rancillio Silvia/Audrey, ECM Botticelli;
2) machine met warmtewisselaar: machine met enkele boiler met daarin in een warmtewisselingscircuit: Voorbeeld Rocket Cellini;
3) Machine met dubbele boiler: machine met twee boilers waarvan een voor stoom en de andere voor espresso. Dit systeem heeft geen warmtewisselaarcircuit. Voorbeeld ECM Technika.

Mee eens?

Ik kwam deze nog tegen. Ter lering en vermaak. Bron: http://visual.ly/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Hieruit blijkt dat ik de optie thermoblok/boiler niet in de opties meegenomen heb. Ik heb ook nog nooit van dit soort machines gehoord? Iemand?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Maar hevels kunnen heel goedkoop zijn en dus juist geschikt voor beginners (marktplaats europiccola 220 euro)
Je hebt hierin wel gelijk, maar ik blijf de hevels een buitencategorie vinden. Wat zou de reden zijn om als beginner met een hevel (zoals een Pavoni) te starten? Ik kan de argumenten in ieder geval niet scherp krijgen.

Wordt vervolgd, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron