Cafelat Robot Barista

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: Cafelat Robot Barista

Berichtdoor ArjanV » vr 14 aug 2020, 08:25

Goed filterapparaat op achtergrond.
Hadden wij thuis in 1968.
Mijn model 68 komt uit 2018 :mrgreen:
Bevalt mij erg goed!
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

koffiesnob
Berichten: 10
Lid geworden op: za 10 aug 2019, 11:15

Re: Cafelat Robot Barista

Berichtdoor koffiesnob » do 03 sep 2020, 12:39

ik ben ook wel gecharmeerd geraakt van die Robot. Of het "wijs" is als tweede espresso apparaat ben ik nog niet over uit. :D Wel 1 waar veel van te leren valt vermoed ik!

Al lezend kwam ik (ik meen via HomeBarista) tegen dat er lui zijn die de The Smart Espresso Profiler op de Robot monteren. Hoe lachen is dat?!! (los vd budget overweging :lol: )

Die post met de foto's kan ik zo snel niet meer vinden. Via Google wel deze video: https://vimeo.com/343843768
elektriek: Gaggia Baby Twin | Niche Zero | Wilfa Svart | Skagg EKG
handwerk: Hario Skerton Pro | Aeropress | TimeMore "V60" | French presses | Moka pots

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Cafelat Robot Barista

Berichtdoor bobbee » do 03 sep 2020, 20:35

Dat is wel leuk maar ik zou persoonlijk geen zin hebben om iedere keer mijn telefoon aan te zetten en connecten om de druk uit te kunnen lezen. Qua gadget gehalte vult het natuurlijk perfect!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Cafelat Robot Barista

Berichtdoor kilo » zo 13 dec 2020, 19:56

Ik heb nu een maand de Robot in gebruik. Wat een top ding is dat. Ik was altijd wat sceptisch over de forum leden die zo wegliepen met de kleine “ manual levers”. Mijn eerdere ervaring met een Cremina was ook niet zo positief. Maar deze Robot maakt super espresso en het is een plezier om ermee te spelen. De Bianca wordt minder gebruikt. De Robot is mooi gemaakt. Tactiel aangenaam. Je kan, dankzij de 58 mm zuiger, zonder fellini trucs een dubbele espresso maken. Keerzijde is wel dat je flink wat kracht moet zetten om de brede zuiger naar beneden te drukken.
En geen gedoe met oververhitten en koelen. Kokend water in het filterbakje. Meer is niet nodig. Het ding is zo simpel dat het eigenlijk geen espresso apparaat mag heten. Espresso persje?
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Brahimski
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 09 sep 2020, 22:52

Re: Cafelat Robot Barista

Berichtdoor Brahimski » di 26 jan 2021, 21:43

Nou, de robot is binnen. Wat een mooi, degelijk apparaat! En lekker klein. Nu nog zien om er goede espresso uit te halen. Vanavond een eerste shot, maar dat was een beetje gepiel. De molen staat nog ingesteld op dezelfde bonen, maar dan voor mijn La Pavoni. Hoop nog steeds dat dat kan. Eventueel met anders tampen of andere druk. Nu liep het te snel door. Ook had ik de ratio niet goed. 14,5 gram in en 50 uit. Normaal hou ik 1:2 aan. Morgen maar eens de weegschaal er onder zetten bij het maken. En wat harder tampen dan vandaag. Mocht het dan nog te snel gaan, dan toch de maler nog wat fijner afstellen. Maar de spielerei is al leuk. En de workflow is top!
Bijlagen
68AA37A9-1175-49CE-A9B9-5E0F0F2E585E.jpeg

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Cafelat Robot Barista

Berichtdoor fransg » di 26 jan 2021, 21:46

Mooi ding!

Ik meende dat de Robot een bakje had waar meer in kan dan 14,5g?
Schermafbeelding 2021-01-26 om 21.45.49.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Brahimski
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 09 sep 2020, 22:52

Re: Cafelat Robot Barista

Berichtdoor Brahimski » di 26 jan 2021, 21:52

Kan ook zeker meer in. Wel 21 wat ik lees. Maar ik las ergens dat eerst aangeraden werd om met zo’n 14 gram te proberen. Meer gram in kan ik inderdaad ook nog doen😉

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Cafelat Robot Barista

Berichtdoor bobbee » di 26 jan 2021, 22:16


Nou, de robot is binnen. Wat een mooi, degelijk apparaat! En lekker klein. Nu nog zien om er goede espresso uit te halen. Vanavond een eerste shot, maar dat was een beetje gepiel. De molen staat nog ingesteld op dezelfde bonen, maar dan voor mijn La Pavoni. Hoop nog steeds dat dat kan. Eventueel met anders tampen of andere druk. Nu liep het te snel door. Ook had ik de ratio niet goed. 14,5 gram in en 50 uit. Normaal hou ik 1:2 aan. Morgen maar eens de weegschaal er onder zetten bij het maken. En wat harder tampen dan vandaag. Mocht het dan nog te snel gaan, dan toch de maler nog wat fijner afstellen. Maar de spielerei is al leuk. En de workflow is top!
Heel gaaf!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Cafelat Robot Barista

Berichtdoor bvds » wo 27 jan 2021, 08:01

Gefeliciteerd!
Ja gaaf ding.
14.5 g is weinig en lastig met tampen (snel scheef).
Ik doseerde tussen de 16 en 18 gram.
Maar lekker doen wat je bevalt.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Cafelat Robot Barista

Berichtdoor kilo » wo 27 jan 2021, 10:04

Ik zou ook eerder 17 gram aanraden, niet te fijn malen en niet te hard tampen.
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron