Bezzera Strega

dennis-caro
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 09:05

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor dennis-caro » za 10 apr 2021, 12:56

Ik flush mijn Strega ook nooit om te koelen. Ik spoel 'm alleen om de filter schoon te maken.

Koffie smaakt nooit verbrand of zuur dus de temperatuur is goed (alleen een keer toen ik 's-ochtends haast had en de machine niet goed liet opwarmen, toen was ie zuur...oeps....)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor bobbee » za 10 apr 2021, 13:32


Het schroefje zit idd rechts. Als het hier gaat om de druk van de boiler en niet de druk op de koffie door de pomp dan heeft dit toch geen invloed op het morsen van het water?

De smaak van de koffie is naar mijn beleving niet zuur maar dat kan gewenning zijn. Ik houd van zoete koffie zoals de Malabar.
Boilerdruk heeft invloed op de temperatuur van het boiler water die de HX verhit. Hogere druk dus ook op het water naar de groep.

Check even de berichten van de heren hierboven. Niet flushen zou ik mee gaan experimenteren nu als ik jou was.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor ronald22 » za 10 apr 2021, 14:05

Het schroefje zit idd rechts. Als het hier gaat om de druk van de boiler en niet de druk op de koffie door de pomp dan heeft dit toch geen invloed op het morsen van het water?

De smaak van de koffie is naar mijn beleving niet zuur maar dat kan gewenning zijn. Ik houd van zoete koffie zoals de Malabar.
Boilerdruk heeft invloed op de temperatuur van de boiler die de HX verhit. Hogere druk dus op het naar de groep.

Check even de berichten van de heren hierboven. Niet flushen zou ik mee gaan experimenteren nu als ik jou was.
Bedankt

Zo zie je maar waar dit forum goed voor is.
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor cremalover » za 10 apr 2021, 14:14

Ik zie kokendwater uit de groep komen. Ik heb dat nooit op mijn puck gewild.Daarom fluschte ik altijd. Niet om iets te koelen.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor bobbee » za 10 apr 2021, 14:34

Is niet nodig dus. Alleen even flushen na een shot
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor ronald22 » za 10 apr 2021, 14:50

Zojuist verschillende filmpjes over flushen gezien en bij de een spettert het water naar voren en bij de ander valt het strak naar beneden. 😏
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor fransg » za 10 apr 2021, 14:56

Wanneer dat bij een collega Londinium eigenaar zo plaatsvindt, blijkt streek en zet dat het douchescherm niet goed schoon is.

Meestal zegt zo iemand, die nog maar kort de machine heeft, dat hij het douchescherm heel goed heeft bekeken en dat die NIET deels verstopt zit.

En telkenmale blijkt dan vervolgens dat het probleem over is wanneer 1) een ander douchescherm wordt geprobeerd of 2) het 'schone' scherm een nachtje in de Cafiza wordt gezet.

Oorzaak is dat de fabriek waar de zetgroep wordt gemaakt, deze goed ingevet aanlevert en het overtollige vet gaat, als men bij eerste gebruik dat niet even wat droger veegt, doorzichtig in een deel van het douchescherm zitten. Ziet er dus clean en fris uit maar het water wordt als het ware een beetje 'afgeknepen' doordat niet alle gaatjes open staan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor cremalover » za 10 apr 2021, 15:42

Appel met peren jongens! Stop met vergelijken.

Je pakt een strega met hx, grote groep die niet genoeg verwarmt kan worden met boiler alleen, daarom 2 verwarmingselementen in de groep erbij. Al met al is de temperatuur van het water uit de strega op de juiste temperatuur. Daar zijn grafieken van en al lang en breed uitgezocht, dat sputteren hoort bij een HX, een korte flush is voldoende. Niet te lang! Je koffie wordt zuur. Zelfde als bij een E61, draai de pressostaat omhoog en het water spuit eruit. Die drukmeters waar jullie naar kijken zijn ook niet te vertrouwen. Geen officieel geeikt spul. Draai de pressostaat eens ietsje omlaag van je strega, mm voor mm en dan telkens de machine laten afkoelen en opwarmen. Het sputteren spuiten zal minder worden.

Cremalover heeft een dipper, geen HX dus. Is totaal andere techniek! Dat die niet sputtert op 1,4 bar heeft een andere reden. Alleen de groepen zijn al anders enzovoort.
Voor iemand die zich druk maakt om een halve gram retentie ben je opmerkelijk nonchalant over dat kokend water dat op de puck komt.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor bobbee » za 10 apr 2021, 15:42

Daar heeft frans een punt. Nu rest dus maar 1 ding te doen, douchescherm eruit en checken. Dan als het nog steeds het geval is toch die boilerdruk omlaag.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor bobbee » za 10 apr 2021, 15:47


Appel met peren jongens! Stop met vergelijken.

Je pakt een strega met hx, grote groep die niet genoeg verwarmt kan worden met boiler alleen, daarom 2 verwarmingselementen in de groep erbij. Al met al is de temperatuur van het water uit de strega op de juiste temperatuur. Daar zijn grafieken van en al lang en breed uitgezocht, dat sputteren hoort bij een HX, een korte flush is voldoende. Niet te lang! Je koffie wordt zuur. Zelfde als bij een E61, draai de pressostaat omhoog en het water spuit eruit. Die drukmeters waar jullie naar kijken zijn ook niet te vertrouwen. Geen officieel geeikt spul. Draai de pressostaat eens ietsje omlaag van je strega, mm voor mm en dan telkens de machine laten afkoelen en opwarmen. Het sputteren spuiten zal minder worden.

Cremalover heeft een dipper, geen HX dus. Is totaal andere techniek! Dat die niet sputtert op 1,4 bar heeft een andere reden. Alleen de groepen zijn al anders enzovoort.
Voor iemand die zich druk maakt om een halve gram retentie ben je opmerkelijk nonchalant over dat kokend water dat op de puck komt.
Haha, ja en voor iemand die zijn boiler op 1,4 bar heeft staan omdat die van hete koffie houdt maak jij je opvallend druk over kokend water. AfbeeldingAfbeelding
Ik ben wel wat verandert in het door-draven van de hobby die koffie heet de afgelopen maanden. Maak mij minder druk om al die apparatuur gerelateerde dingen. Enige wat ik heb geleerd de afgelopen jaren is dat wanneer koffie niet heel lekker smaakt dat vaak aan mijn kunnen lag of aan de bron van de koffie: de boon.
Enfin, iedereen moet zelf proeven hoe de koffie smaakt en of je die lekker vindt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten

cron