Bezzera Strega

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor Keyser » za 10 apr 2021, 15:49

Voor iemand die zich druk maakt om een halve gram retentie ben je opmerkelijk nonchalant over dat kokend water dat op de puck komt.
Voor iemand die zo op de Nederlandse taal is, lees je slechtAfbeelding: Er komt geen kokend water op de puck bij de Strega. De groep haalt die temperatuur niet. Tenzij jij andere feiten kan aandragen, maar ik heb het nooit ervaren.
Enkel bij lang idle staan flush ik en dan zie je dat het water te heet is. Anders is het echt niet nodig. Je zet dan eerder te koud dan te heet.

Bij een single boiler, na het stomen. Dat is te heet water. Dat doet een Strega niet.

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor ronald22 » za 10 apr 2021, 16:25

Daar heeft frans een punt. Nu rest dus maar 1 ding te doen, douchescherm eruit en checken. Dan als het nog steeds het geval is toch die boilerdruk omlaag.
Frans heeft zeker een punt.
Ik had dit al getest. Ik reinig het doucheschermpje met regelmaat. Daarnaast heb ik het ook geprobeerd met een ander merk en met een reserve douchschermpje zonder verbetering.
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor Marcje » za 10 apr 2021, 16:43

Daar heeft frans een punt. Nu rest dus maar 1 ding te doen, douchescherm eruit en checken. Dan als het nog steeds het geval is toch die boilerdruk omlaag.
Frans heeft zeker een punt.
Ik had dit al getest. Ik reinig het doucheschermpje met regelmaat. Daarnaast heb ik het ook geprobeerd met een ander merk en met een reserve douchschermpje zonder verbetering.
Ik heb een tijdje geleden ook een ander schermpje erin gezet (IMS). Gaf wat dat betreft geen verschil.
dus...

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor ronald22 » za 10 apr 2021, 17:07

Daar heeft frans een punt. Nu rest dus maar 1 ding te doen, douchescherm eruit en checken. Dan als het nog steeds het geval is toch die boilerdruk omlaag.
Frans heeft zeker een punt.
Ik had dit al getest. Ik reinig het doucheschermpje met regelmaat. Daarnaast heb ik het ook geprobeerd met een ander merk en met een reserve douchschermpje zonder verbetering.
Ik heb een tijdje geleden ook een ander schermpje erin gezet (IMS). Gaf wat dat betreft geen verschil.
En wel eens de pressostaat afgesteld?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor fransg » za 10 apr 2021, 17:11

En is het resultaat bij elke flush identiek, dus gelijkaardig?

Of is de flush na een short net iets anders dan de flush een minuut na die eerste flush?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor ronald22 » za 10 apr 2021, 17:20

En is het resultaat bij elke flush identiek, dus gelijkaardig?

Of is de flush na een short net iets anders dan de flush een minuut na die eerste flush?
Bij mij identiek. Het gaat alleen goed als ik de hendel langzaam naar beneden breng
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor Marcje » za 10 apr 2021, 17:34

En wel eens de pressostaat afgesteld?

Nee, die staat zo dat de druk (op de manaometer van de Strega zelf) zo rond de 1.1 - 1.2 hangt.
Dan stoomt hij prima en geeft geen bittere koffie.
Vanwege de PID kan ik de temperatuur van de kop wel mooi aanpassen, maar die staat al een tijdje op 92gr. We drinken ook vrijwel altijd dezelfde boon, dus goed = goed.
dus...

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor cremalover » za 10 apr 2021, 17:42

Voor iemand die zich druk maakt om een halve gram retentie ben je opmerkelijk nonchalant over dat kokend water dat op de puck komt.
Voor iemand die zo op de Nederlandse taal is, lees je slechtAfbeelding: Er komt geen kokend water op de puck bij de Strega. De groep haalt die temperatuur niet. Tenzij jij andere feiten kan aandragen, maar ik heb het nooit ervaren.
Enkel bij lang idle staan flush ik en dan zie je dat het water te heet is. Anders is het echt niet nodig. Je zet dan eerder te koud dan te heet.

Bij een single boiler, na het stomen. Dat is te heet water. Dat doet een Strega niet.
Gaat me om die eerste mililiters kokend( stomend ) water zoals dat op de videos te zien is. Ik wil dat niet op mijn puck. 3 gram retentie interesseert me niks. Maar wel dat hete broeisel.De lever een seconde naar beneden voor inhaken van de portafilter en je bent er van verlost.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor fransg » za 10 apr 2021, 17:42

En is het resultaat bij elke flush identiek, dus gelijkaardig?

Of is de flush na een short net iets anders dan de flush een minuut na die eerste flush?
Bij mij identiek. Het gaat alleen goed als ik de hendel langzaam naar beneden breng
Dan lijkt het me geen probleem van 'kokend water' want dat kookt, of het deksel nu een beetje of helemaal van de pan gaat.

Er lijkt mij meer sprake van een klein beetje stoom/dampdruk.

Vergelijk het met je paard, als je die naar de weide brengt nadat die een poosje op stal heeft gestaan, dan zul je altijd zien dat hij, dra je het halster lost, twee stappen weg holt en dan verder kalm naar de andere paarden wandelt of loom draaft. Er is geen sprake van op hol slaan of galopperen. Ik denk dat iedereen hier dat wel herkent.

Dus voort niet meteen hup die hefboom naar benee sjorren, maar met enig tact en beleid.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor ronald22 » za 10 apr 2021, 17:55

En wel eens de pressostaat afgesteld?

Nee, die staat zo dat de druk (op de manaometer van de Strega zelf) zo rond de 1.1 - 1.2 hangt.
Dan stoomt hij prima en geeft geen bittere koffie.
Vanwege de PID kan ik de temperatuur van de kop wel mooi aanpassen, maar die staat al een tijdje op 92gr. We drinken ook vrijwel altijd dezelfde boon, dus goed = goed.
Heb je de PID zelf gemonteerd ?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

cron