Londinium L1

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Londinium L1

Berichtdoor tohenk2 » ma 30 mar 2020, 17:31

Ik had/heb wat problemen met de ruim 5 jaar oude Vesuvius die ik in gebruik heb.
Er was een zekering doorgebrand en ondanks dat de machine (in hoofdlijnen) weer goed werkt ging het toch kriebelen.

Dus heb ik eens iets geks gedaan ;) en een Londinium L1 gekocht. Tweedehands uiteraard, want nieuw worden die niet meer gemaakt. Nog ouder dan de Vesuvius nu is. Ongezien, ongetest. Gelukkig wel bij iemand die ik enigzins ken (Anders had ik het helemaal niet aangedurfd.)

Ik hoop me dus binnenkort weer te melden, maar dan met vragen/opmerkingen over deze machine. Ik "weet" nu al dat ik op termijn de stoompijp links wil hebben. Moet geloof ik redelijk makkelijk zijn. En mogelijk een peilglas. Ga ik ook bij Reiss na.

@FransG jij had er vroeger toch ook eentje? Met een deels glazen zijkant?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Londinium L1

Berichtdoor fransg » ma 30 mar 2020, 18:33

Ik had/heb wat problemen met de ruim 5 jaar oude Vesuvius die ik in gebruik heb.
Er was een zekering doorgebrand en ondanks dat de machine (in hoofdlijnen) weer goed werkt ging het toch kriebelen.

Dus heb ik eens iets geks gedaan ;) en een Londinium L1 gekocht. Tweedehands uiteraard, want nieuw worden die niet meer gemaakt.
De Londinium is nog steeds in productie hoor ;-)

https://londiniumespresso.com/store/

Met de huidige stand van de GBP nog betrekkelijk voordelig ook.

Maar er zijn wel ontwikkelingen. Die van vandaag is intern anders dan de eerste. Regelbare pre-infusiedruk, via app in te stellen etc.
Ik hoop me dus binnenkort weer te melden, maar dan met vragen/opmerkingen over deze machine. Ik "weet" nu al dat ik op termijn de stoompijp links wil hebben.
Het model zoals sinds vorig jaar is zo gemaakt dat stoom en heetwater te verwisselen zijn maar de oude modellen zijn daar niet op ingericht.
Moet geloof ik redelijk makkelijk zijn.
Zeker! Dat wil zeggen bij het recente model:

http://vimeo.com/259787247
En mogelijk een peilglas.
In mijn L1-P (wat vandaag de dag L1 heet) zit zo'n peilglas, maar dat bouw je niet even in een ander model in.
@FransG jij had er vroeger toch ook eentje?
Sterker nog ik heb er nog steeds een ;-)
Met een deels glazen zijkant?
Twee glazen zijkanten zelfs.

Dat was het eerste model inderdaad, die heb ik aan een mede-forumlid in Utrecht overgedaan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Londinium L1

Berichtdoor tohenk2 » ma 30 mar 2020, 21:27

Ok :D het model L1 dat van 12 tot 16 is gemaakt.

Pre-infusie dmv boilerdruk ipv (koud)wateraanvoer via een HX werd er bij gezegd. Dus regelbare pre-infusie kan ik denk ik wel vergeten op dit model. (Doe ik dat toch lekker op de V)

Maar wel met een 30A Sirai pressure switch die minder lawaai zou moeten maken dan de 20A voorganger. Niet dat ik dat kan vergelijken. Geeft alleen asn in mijn ogen dat er goed voor gezorgd is. Nieuwe set seals er in en er bij. Dat wordt tzt lachen - hmm. Er was toch een video van en aparte tools voor?
Laatst gewijzigd door tohenk2 op ma 30 mar 2020, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Londinium L1

Berichtdoor fransg » ma 30 mar 2020, 21:32

Pre-infusie dmv boilerdruk ipv (koud)wateraanvoer via een HX werd er bij gezegd.
Ja klopt, van pakweg 1 tot 1.4 bar aan te passen.
Maar wel met een 30A Sirai pressure switch die minder lawaai zou moeten maken dan de 20A voorganger. Niet dat ik dat kan vergelijken.
In elk geval een flink robuust degelijk ding die Sirai p-stat.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Londinium L1

Berichtdoor tohenk2 » ma 30 mar 2020, 21:35

Ah. Je bent sneller dan ik. 😃
1 tot 1,4 klinkt eigenlijk he-le-maal top.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Londinium L1

Berichtdoor fransg » ma 30 mar 2020, 22:47

1 tot 1,4 klinkt eigenlijk he-le-maal top.
mooie subtiele extracties van goed ontwikkelde bonen
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pimmedoris
Berichten: 83
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 08:23

Re: Londinium L1

Berichtdoor Pimmedoris » wo 08 apr 2020, 12:16

Met de huidige stand van de GBP nog betrekkelijk voordelig ook.
Ik weet niet hoe je dit precies ziet, maar ik zie de prijs van de Londinium alleen maar stijgen...
Volgens mij was de Londinium R vorig jaar ofzo nog €2200,- en is deze nu ruim €2500,-. En dat is nog exclusief BTW. Dus je zit ondertussen toch al op ruim €3000,- incl...
Ik zou deze graag in mijn keuken zetten, maar de prijzen gaan voor mij een beetje de verkeerde kant op. En tweedehands worden ze erg weinig aangeboden...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Londinium L1

Berichtdoor fransg » wo 08 apr 2020, 12:21

Met de huidige stand van de GBP nog betrekkelijk voordelig ook.
Ik weet niet hoe je dit precies ziet,
Ik zie het zo:
Schermafbeelding 2020-04-08 om 12.20.10.png
Kortgeleden was de koers zeer gunstig voor ons, nu weer 10% minder gunstig, loont dus de moeite om het in de gaten te houden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Londinium L1

Berichtdoor fransg » wo 08 apr 2020, 12:26

de prijzen gaan voor mij een beetje de verkeerde kant op.
Achteraf bekeken had je 'm dus graag veel eerder al willen hebben.
En tweedehands worden ze erg weinig aangeboden...
De man die mijn eerste Londinium, die met de glazen zijwanden en binnenverlichting, van mij overnam is er nog steeds zéér mee in zijn nopjes, schreef hij me van de week.

Zo zal het met anderen ook zijn. Dat verklaart waarom niet heel veel mensen er vanaf willen, eigenlijk alleen als ze een nieuwere versie aanschaffen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pimmedoris
Berichten: 83
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 08:23

Re: Londinium L1

Berichtdoor Pimmedoris » wo 08 apr 2020, 12:32

Los van de koers heb ik het idee dat de machine snel duurder aan het worden is. Niet gek op zich, want ze krijgen goede reviews en zijn populair. Verandert de Europrijs op de site ook met de dag adhv de pond/euro koers?
Achteraf bekeken had je 'm dus graag veel eerder al willen hebben.
Haha yep.
Als jij van jouw L-R af wilt, hou ik me aanbevolen :P


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron