[Marktplaats] La Pavoni

jordy

[Marktplaats] La Pavoni

Berichtdoor jordy » vr 10 apr 2020, 20:47

Wat is een nette prijs voor een la pavoni? Ik begrijp dat dit afhankelijk is van type bouwjaar staat et cetera. Op dit moment staan er enkele te koop op mp.

Pavoni professional nieuwe machine
€ 650,00
http://link.marktplaats.nl/m1522214026? ... ialbuttons
Hij zegt dat deze nieuw is en uit Italie komt, vraagprijs €650

pavoni europiccola professional espresso machine
Bieden
http://link.marktplaats.nl/m1533397815? ... ialbuttons
Hoogste bod is €230

La Pavoni Professional set lever + maler + base
Gereserveerd
http://link.marktplaats.nl/m1528688292? ... ialbuttons
Vraagprijs voor de gehele set is €700
Maar ik wil eigenlijk een niche zero erbij kopen dus hoef alleen de hevelmachine

Ik heb vernomen dat hoe groter de machine hoe "gemakkelijker" het is om lekkere espresso te zetten. Hoe kleiner, bijv de stradivari, hoe lastiger.

Welke machine (ander merk kan ook) adviseren jullie?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Marcje

Re: [Marktplaats] La Pavoni

Berichtdoor Marcje » vr 10 apr 2020, 21:05

Ik wil je enthousiasme niet teveel temperen, maar als je vanaf een Jura naar een La Pavoni gaat, dan ga je in feite van 1 kant van het spectrum naar het andere uiterste. Da's een grote stap en je zult de eerste niet zijn die nogal gefrustreerd raakt tijdens de leercurve en afhaakt...
Misschien dat je een keer keer bij een welwillend forumlid langs kunt gaan om het eerst te proberen voor je een hoop geld uitgeeft?
dus...

jordy

Berichtdoor jordy » vr 10 apr 2020, 21:20

Ik wilde ten tijde van de jura al een half automaat kopen, maar mijn vrouw dacht daar anders over.

Ik twijfel tussen een halfautomaat en een hevelmachine. Maar ben wel erg benieuwd wat een machine waard is en of mij dat bedrag het waard is om een risico te nemen....

Als je de filmpjes ziet denk je, dat moet te doen zijn, na een hoop failures. Maar is het verschil tussen een half automaat en een hevelmachine zo groot?

Ik woon net buiten Maastricht, zijn er mensen met een pavoni die in de buurt wonen?
Ik kom graag een keer testen!

cremalover

Berichtdoor cremalover » za 11 apr 2020, 09:42

Ik wilde ten tijde van de jura al een half automaat kopen, maar mijn vrouw dacht daar anders over. AfbeeldingAfbeelding

Ik twijfel tussen een halfautomaat en een hevelmachine. Maar ben wel erg benieuwd wat een machine waard is en of mij dat bedrag het waard is om een risico te nemen....

Als je de filmpjes ziet denk je, dat moet te doen zijn, na een hoop failures. Maar is het verschil tussen een half automaat en een hevelmachine zo groot?

Ik woon net buiten Maastricht, zijn er mensen met een pavoni die in de buurt wonen?

Pavonis komen vaker langs.Ik zou er nooit meer dan 400 voor geven.Waal veur eine erg sjoene.
" Malen, harken, beetje tampen en genieten van verrukkelijke espresso ". by F. G.

Marcje

Berichtdoor Marcje » za 11 apr 2020, 10:20

Ik wilde ten tijde van de jura al een half automaat kopen, maar mijn vrouw dacht daar anders over. AfbeeldingAfbeelding

Ik ben niet zo ervaren als menig forumlid hier, maar ik ben begonnen met een Delonghi Superautomaat, toen een Bezzera Magica Halfautomaat en nu een Strega (die ik niet met de pomp gebruik, maar op vast water) en een La Pavoni Stradivari voor de leuk erbij. Heb ook een Rancilio Silvia, maar die laat ik even buiten beschouwing.

Met de kennis van nu zou ik zonder problemen een 'spring assisted lever' als eerste machine aanschaffen, zoals de Strega, Londinium, Profitec, etc. Je hebt dan een stabiele machine die lekker stoomt en met een 58mm groep ook 'grote' shots kan maken. Vanwege die veer en temperatuur stabiliteit zal elk shot wel raak zijn, zeker als je een goede maler gebruikt.
Met de La Pavoni heb je een kleiner waterreservoir, een kleinere groep (kleinere shots), is de temperatuur minder stabiel (wil nog wel eens oververhitten) en moet je de de extractiedruk zelf bepalen met de hevel. Dat betekend dat je beduidend meer moeite doen om constante shots the produceren. Daarbij, even 2 rondjes koffie serveren voor familie + bezoek binnen een acceptable tijd is uitgesloten.
Maar met die extra vrijheidgraden is het wel leuker om mee te spelen. Vandaar dat ze prima naast elkaar kunnen bestaan op je aanrecht ;-)

Ik woon bij Eindhoven, dus dat is wellicht wat ver, maar ik denk dat het de moeite loont om met wat verschilllende machines te spelen, voor je een hoop geld uitheeft.
dus...

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » za 11 apr 2020, 10:33

Pavonis komen vaker langs.Ik zou er nooit meer dan 400 voor geven.
Een jaar of 8 geleden was het nog gemakkelijk om een Pavoni, die men ooit na een Italiaanse vakantie had gekocht maar die daarna jarenlang bovenopop het keukenkastje stof en vet had staan vangen, over te nemen voor €50 of maximaal €125 maar we hebben die markt zelf een beetje gek gemaakt met mooie foto's en oogverblindende filmpjes van onze Pavoni's en nu denken mensen die 'm verkopen, na enig speurwerk op Google, dat ze goud in handen hebben.
LONDINIUM L1 & R24 - etzMAX - Baratza - COMPAK R120 - Pavoni - FZ94 - Tonino - Wile - VSTrefractoIV - Mockmill Pro 200 - FAMAG Grilletta IM5-S

bobbee

Berichtdoor bobbee » za 11 apr 2020, 12:14

Met de kennis van nu zou ik zonder problemen een 'spring assisted lever' als eerste machine aanschaffen, zoals de Strega, Londinium, Profitec, etc. Je hebt dan een stabiele machine die lekker stoomt en met een 58mm groep ook 'grote' shots kan maken. Vanwege die veer en temperatuur stabiliteit zal elk shot wel raak zijn, zeker als je een goede maler gebruikt.
Met de La Pavoni heb je een kleiner waterreservoir, een kleinere groep (kleinere shots), is de temperatuur minder stabiel (wil nog wel eens oververhitten) en moet je de de extractiedruk zelf bepalen met de hevel. Dat betekend dat je beduidend meer moeite doen om constante shots the produceren. Daarbij, even 2 rondjes koffie serveren voor familie + bezoek binnen een acceptable tijd is uitgesloten.
Maar met die extra vrijheidgraden is het wel leuker om mee te spelen. Vandaar dat ze prima naast elkaar kunnen bestaan op je aanrecht ;-)

Ik woon bij Eindhoven, dus dat is wellicht wat ver, maar ik denk dat het de moeite loont om met wat verschilllende machines te spelen, voor je een hoop geld uitheeft.
Dat is niet waar hoor. De nieuwe pavoni met dubbele wand oververhit niet. Als die oververhit is dat door toedoen van de gebruiker of je boiler druk staat te hoog. Max 0,9 bar zonder teflon pakking tussen boiler en groep. Afstellen op smaak en niet op het metertje! Je moet bijvoorbeeld niet flushen. Dan verstoor je de temperatuur stabiliteit van het water in die dubbele wand en je gaat de groep verhitten. Of de koffie is te fijn gemalen waardoor de doorloop niet goed gaat en de groep te lang teveel water in de groep heeft en te heet wordt door het nieuwe water wat je bij het starten van de extractie hebt toegelaten in de groep.
Ik zet door extra teflon pakking tussen groep en boiler achterelkaar koffie en dat gaat perfect. Ik doseer 15 gram koffie in de dubbele basket. Met mijn strega deed ik 16 of 17 gram. Niet erg veel verschil dus niet blind staren op 58mm vs 51mm.
Als de boiler van de pavoni leeg is, druk af laten lopen en vullen. 10 min max even wachten en de machine is weer warm.
Het is echt een goed apparaat als je hem begrijpt en dat kost echt veel, heel veel tijd. Voor mijn begrippen is de espresso beter dan ik uit mijn strega of 1 van de andere machines kreeg.
Dus ik raad hem aan maar echt alleen als je een gek bent die echt 100% aan de slag wilt en niet terugdeinst voor ~3 tot 6 maanden niet echt goede koffie. AfbeeldingAfbeelding

Ik heb ergens metingen in een grafiek gedocumenteerd maar weet niet of ik ze nog uitelkaar kan halen. Lukt dat, dan zal ik ze delen.

If you are brewing a very dark roast, it will form a large dome of hell that will summon Ihsahn, who will ensure that your coffee tastes like the devil.

Keyser

Berichtdoor Keyser » za 11 apr 2020, 13:18

Voor mijn begrippen is de espresso beter dan ik uit mijn strega of 1 van de andere machines kreeg.
Dus ik raad hem aan maar echt alleen als je een gek bent die echt 100% aan de slag wilt en niet terugdeinst voor ~3 tot 6 maanden niet echt goede koffie. AfbeeldingAfbeelding
Ik denk zelf dat dat per persoon verschilt. Zo ken ik iemand die het gelijk lukte om er iets lekkers uit te krijgen. Het lukte hem zelfs er soep mee te maken. Er moet ergens nog een filmpje van zijn.

bobbee

Berichtdoor bobbee » za 11 apr 2020, 13:19

Hahaha! Maar dat zijn wonderkinderen.
If you are brewing a very dark roast, it will form a large dome of hell that will summon Ihsahn, who will ensure that your coffee tastes like the devil.

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » za 11 apr 2020, 16:00

Het lukte hem zelfs er soep mee te maken. Er moet ergens nog een filmpje van zijn.
Op mijn Vimeo's bleek hij nog te bestaan!

https://vimeo.com/32264232
LONDINIUM L1 & R24 - etzMAX - Baratza - COMPAK R120 - Pavoni - FZ94 - Tonino - Wile - VSTrefractoIV - Mockmill Pro 200 - FAMAG Grilletta IM5-S

Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”