Pv export gemiste slag... Of zoiets

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor fransg » wo 24 jun 2020, 10:26

Verklaring van Frans klinkt plausibel!
Enige opmerking is dat bij het verrichten van de tweede slag er nog een klein " sprongetje" vd hevel waarneembaar is terwijl je mag verwachten dat de puck nu volledig doordrenkt is. (
Als je een 'naked portafilter' hebt kun je vaststellen / zien of de pre-infusie van de puck voltooid is. Dan zie je in veel gaatjes van het filterbakjes de eerste druppels tevoorschijn komen.

Wanneer je de hefboom nog eens naar beneden haalt, verander je niet veel, er verandert niets aan de druk waarmee het water op de puck ligt dus zal de puck nog steeds niet vanzelf geheel doordrenkt raken.

Het is van belang om de pre-infusie goed te laten verlopen. Alle kunstgrepen om een gebrekkige pre-infusie te compenseren maken het koffiezetten nodeloos ingewikkeld. Er zijn wel mannen (op Amerikaans forum) die dat dan "a fellini move" noemen en er iets voornaams en gewichtigs van maken, maar dat is net alsof iemand niet kan inparkeren en dan een heel ritueel verzint om het te verbloemen ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor cremalover » wo 24 jun 2020, 10:37

"Ah, oké. Dat zie je wel vaker bij 'dippers' waarbij dus de pre-infusie op relatief lager druk plaatsvindt ".
Ik heb 4 of 5 Exports gehad en duizenden shots er mee gemaakt en het is me een keer of drie overkomen. Ik hou het zoals eerder gezegd op te snel vullen van de cilinder .Trek dat ding heel langzaam omlaag en geef het water tijd om zijn ding te doen nl langzaam de kamer instromen en daarbij lucht verplaatsen. Geef het de tijd om de puck te verzadigen.Daarna heel langzaam de hendel bewegen om nog wat extra water de cilinder in te laten stromen en klaar.

Ps. Na 8 jaar Pompei ( dipper) nog niet een keer een Durchrutscher meegemaakt. :D

De laatste tijd maak ik trouwens altijd shots met een preinfusie van 3 a 4 bar. Bevalt ook goed.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor fransg » wo 24 jun 2020, 10:44

Ik heb 4 of 5 Exports gehad en duizenden shots er mee gemaakt en het is me een keer of drie overkomen. Ik hou het zoals eerder gezegd op te snel vullen van de cilinder .Trek dat ding heel langzaam omlaag en geef het water tijd om zijn ding te doen nl langzaam de kamer instromen en daarbij lucht verplaatsen. Geef het de tijd om de puck te verzadigen.Daarna heel langzaam de hendel bewegen om nog wat extra water de cilinder in te laten stromen en klaar.

Ps. Na 8 jaar Pompei ( dipper) nog niet een keer een Durchrutscher meegemaakt. :D
Precies, weten wat je doet, de maling & dosering correct hebben en vooral het tampen niet overdrijven, kalme weloverwogen bewegingen maken en er de tijd voor nemen.

Te abrupt de zuiger omhoog trekken (hefboom omlaag bij gevederde zetgroepen, hefboom omhoog bij pavoni's) kan een puck in het ongerede brengen, dus ook daar is een kalme beheersing van belang, bovendien staat dat op filmpjes ook beter, anders lijkt het net alsof men een pilsje tapt, waar dat met ferme kappende beweging moet.

Een Durchrutscher is alleen nuttig indien men een verkederde vis heeft gegeten die met grote spoed uit het verteringskanaal moet worden verwijderd, waarbij dan tevens een diarrhetische darmspoeling wordt gehouden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor bvds » wo 24 jun 2020, 13:11

En sowieso lever na PI niet meteen los laten maar onder begeleiding laten opkomen en las loslaten als je voelt dat er voldoende weerstand is.

Ook op bijvoorbeeld een Elektra is dat een must. En bij een Pavoni voel je dat het eerste stukje van de slag vaak wat "sponzig" voelt. Dat is ook gevolg van onvoldoende vulling (dus nog lucht aanwezig) en onvoldoende PI (puck nog niet verzadigd).

PI zonder actieve PI is bij 1 bar lastig. Kan wel maar dat heb je meer tijd nodig die 6-8 sec die je vaak hoort. Met verse koffie zit je dan eerder op 15+ sec. Ik gebruikte op de PV altijd de eerste halve slag als actieve PI. Doe ik op Pavoni en Elektra ook. De echte slag doe je dan met geheel verzadigde puck. Wel heel rustig terug om verstoring van de puck te voorkomen.

Maar inderdaad tzt maar een filmpje Meg!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Bid
Berichten: 46
Lid geworden op: za 21 dec 2019, 21:08

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor Bid » wo 24 jun 2020, 14:33

Ik had het ook vorige week. Volledige doorslag na de PI. Hendel ging meteen omhoog zonder weerstand.
Al eerder gehad maar toen ging het bij de tweede hevel wel goed. Vorige week niet. Drie hevels achter elkaar geen weerstand.

Zachtjes puk aangedrukt. Hevelen met beleid. Alles als altijd gedaan. Geen idee wat het probleem was.
Machine af laten koelen en opnieuw beginnen. Daarna weer prima functioneel dagen lang.

Machientje met Italiaans temperament denk ik.

Poos ervoor nog geëxperimenteerd met grovere maling en harder tampen. Maar dat resulteerde in een flinke PF sneeze, had m te vroeg los gelaten of wellicht niet goed genoeg vast gezet. Een shot glas minder en een lichte markering op de verf.
Gevolgd door veeel poets werk.
En zo leren we verder.
Ponte Vecchio Export 2019 black - Eureka Specialità black - Standard & Naked PF

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor bvds » wo 24 jun 2020, 15:34

Maar had je wel een verzadigde puck dus onderkant zeef met koffie bedekt?

En had je daarna wel flow?

Als puck verzadigd is heb je automatisch weerstand en een kolom water op de puck.

Als lever helemaal opkomt zonder weerstand kan het niet anders dat je puck niet verzadigd is en de groep niet gevuld is....
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor GuidovW » wo 24 jun 2020, 19:50

Ik heb geen ervaring met de PV, maar wel met de La Pavoni.
En denk dat zowel cremalover als bvds het bij het rechte eind hebben.

Als je oververhit water (>100 gr. C) ineens onder atmosferische druk brengt, zal een deel daarvan direct verdampen (flash gas).
De damp neemt ongeveer 10x de hoeveelheid ruimte in van het water dat verdampte.
Je kunt dit zoveel mogelijk tegen gaan, door de groep heel langzaam te vullen.
Dus langzaam de hendel naar beneden brengen (bij La Pavoni omhoog).

Je hoort en voelt op een gegeven moment dat de groep zich begint te vullen.
Als je dan even stopt met de beweging van de hendel en pas weer door gaat als de kamer een stuk is gevuld, kun je flash gas zoveel mogelijk voorkomen.

Bij de LP merk ik het als de groep deels gevuld is, omdat de hendel ‘sponzig’ aanvoelt als je hem voor de PI naar beneden drukt.
Of dat bij de PV ook zo is, weet ik niet.
Na de PI vul ik de groep weer, zoals fransg schreef: dit is een (halve) fellini move, door de hendel opnieuw, langzaam, omhoog te brengen (PV dus naar beneden :D ).

Alles met rust dus (eigenlijk zoals je een kind opvoedt; rust, reinheid en regelmaat :lol: ).
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor we tigers » wo 24 jun 2020, 20:57


Ik gebruikte op de PV altijd de eerste halve slag als actieve PI. Doe ik op Pavoni en Elektra ook. De echte slag doe je dan met geheel verzadigde puck. Wel heel rustig terug om verstoring van de puck te voorkomen.
Doe ik op de Elektra ook zo. Soort van omgekeerde Fellini zeg maar. Noemen we dat dan een Inillef?
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor bvds » wo 24 jun 2020, 22:57

Ik doe het met Pavoni en Elektra en in verleden ook met Ponte.

Noem het gewoon actieve preinfusie ;)

Heb nooit succes gehad met passieve preinfusie. Met verse koffie en beetje fijne maling kun je wachten je een ons weegt...

Met Strietman en Robot deed ik trouwens ook actieve PI maar dan zonder weer terug te gaan. Slagvolume groot genoeg om meteen door te gaan...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor cremalover » vr 26 jun 2020, 11:58

Ik doe het met Pavoni en Elektra en in verleden ook met Ponte.

Noem het gewoon actieve preinfusie ;)

Heb nooit succes gehad met passieve preinfusie. Met verse koffie en beetje fijne maling kun je wachten je een ons weegt...

Met Strietman en Robot deed ik trouwens ook actieve PI maar dan zonder weer terug te gaan. Slagvolume groot genoeg om meteen door te gaan...
Ik doe sinds de Londinium LR alleen nog maar preinfusie shots met meer bars maken.
Je perst meer uit je boon.
Ook bij donkere branding.Ik maal fijner en doseer net zo hoog als eerst. Hogere druk pre infusie resulteert in later blonderen en betere koffie.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten