Pv export gemiste slag... Of zoiets

meg
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 11 okt 2019, 16:14

Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor meg » di 23 jun 2020, 20:40

Beste ponte liefhebbers.
Kan iemand mij vertellen wat de oorzaak is van een gedeeltelijk gemiste slag? Daarmee bedoel ik dat als je de hevel naar beneden duwt, wacht tot de cylinder gevuld is en loslaat. De hevel een abrupte beweging maakt waaruit ik denk te concluderen dat de cylinder zich niet helemaal gevuld heeft. Dit gebeurt zowel bij een volledig gevuld reservoir als half leeg reservoir. De afgelopen week helaas wat vaker.
Gr. Meg

Verstuurd vanaf mijn Pixel 3a met Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor fransg » di 23 jun 2020, 20:57

als je de hevel naar beneden duwt, wacht tot de cylinder gevuld is
Wat bedoel je met de 'cylinder' (in Nederlands is het 'cilincder') -- de zetgroep? De puck? Het filterbakje?
en loslaat. De hevel een abrupte beweging maakt
Kun je beschrijven (of filmen) welke beweging de hefboom maakt? Naar beneden, naar boven, naar links of rechts?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor bvds » di 23 jun 2020, 21:13

Dat heeft meestal met de conditie van de seals te maken. Ofwel invetten ofwel vervangen. Soms helpt het ook om de seals van positie te wisselen (bovenste onder en onderste boven).

Maar je had toch al recent de seals vervangen?

Heb het zelf nooit gehad met drie Pontes. Cremalover voor zover ik dacht ik ook niet.

Maar dit euvel is wel op Kaffeenetz en het Australische forum beschreven...

Zit je niet mee!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor cremalover » di 23 jun 2020, 21:30

Misschien de cilinder eens langzamer laten vullen. Snel bewegen van de hevel is ook strijdig met het wezen van een hevel nl. rust en bezinning.
Maar ik heb idd nooit echt problemen met een Export gehad. Alleen maar erg lekkere koffie.

meg
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 11 okt 2019, 16:14

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor meg » di 23 jun 2020, 22:13

T.a.v. fransg
Bij de pv denk ik in delen van een motorblok. ( Mijn manco) hevel omlaag... zuiger omhoog...cilinder vult zich met water hevel los, veer doet zuiger naar beneden bewegen en dus de cilinder leegpersen.
Met het huidige euvel springt de hevel vanuit laagste stand abrupt een stuk omhoog zonder dat daarbij een hoeveelheid water door de zetgroep geperst wordt. Vandaar dat ik denk dat de cilinder zich niet helemaal gevuld heeft. Gelukkig niet altijd. Rubbers zijn inderdaad recent vervangen. Invetten gaat effe niet lukken. Heb de spullen mee op vakantie genomen maar geen gereedschap/ onderhoudsspul.
Dus neem mij het advies van cremalover ter harte en zal nog wat meer geduld betrachten.
Over een weekje krijgt de pv dan weer een likje vet.
Gr. Meg.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 3a met Tapatalk


bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor bvds » wo 24 jun 2020, 06:14

Twee scenario's.

1. Lever grijpt normaal aan, schiet dan stukje door en daarna weer normaal
2. Lever schiet meteen door en grijpt pas later aan.

Scenario 1 wijst op seal issue, 2 op onvolledige vulling van de groep en onvoldoende PI.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

meg
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 11 okt 2019, 16:14

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor meg » wo 24 jun 2020, 09:46

Goedemorgen.
Lijkt op scenario 1. Korte normale slag. Schiet een stuk door waarna resterende normale slag.
Zal me eens er in verdiepen hoe een film te "uploaden" . Dat praat makkelijker.
Ps wat bedoel je met PI?
Gr. Meg

Verstuurd vanaf mijn Pixel 3a met Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor fransg » wo 24 jun 2020, 09:54

Met het huidige euvel springt de hevel vanuit laagste stand abrupt een stuk omhoog zonder dat daarbij een hoeveelheid water door de zetgroep geperst wordt. Vandaar dat ik denk dat de cilinder zich niet helemaal gevuld heeft.
Ah, oké. Dat zie je wel vaker bij 'dippers' waarbij dus de pre-infusie op relatief lager druk plaatsvindt.

Indien je een 'naked portafilter' hebt zul je waarschijnlijk zien dat de bodem van het filterbakje nog lang niet gevuld is met druppeltjes espresso. De puck is nog niet geheel nat geworden van het water in de zetgroep.

Hef je de hefboom op, dan wordt het eerste deel van de veer-druk gebruikt om alsnog het water in de deels droge puk te persen en dat gaat heel snel. Met een rukje schiet de hefboom iets omhoog, daarna is de puk geheel nat en kan de extractie beginnen.

De zetgroep bevat dan ook minder water, niet doordat de zetgroep / cilinder niet gevuld raakte maar doordat de puck nog steeds grotendeels droog bleef. Wanneer daarna de puck alsnog in een ruk nat wordt, is er wel minder water boven die puck over tbv de extractie, dus ook minder espresso in je kop.

Invetten van rubbers helpt daar niet tegen.

Minder hard tampen en/of iets grover malen kan wel helpen. Je moet het water de kans geven om in enkele seconden, onder relatief lage boilerdruk, de puck geheel nat te maken.
Laatst gewijzigd door fransg op wo 24 jun 2020, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor fransg » wo 24 jun 2020, 09:55

Ps wat bedoel je met PI?
Pre-infusie. Het nat worden van de puck.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

meg
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 11 okt 2019, 16:14

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor meg » wo 24 jun 2020, 10:18

Verklaring van Frans klinkt plausibel!
Enige opmerking is dat bij het verrichten van de tweede slag er nog een klein " sprongetje" vd hevel waarneembaar is terwijl je mag verwachten dat de puck nu volledig doordrenkt is. ( Er is immers al een bepaalde hoeveelheid extract doorgelopen)
Ik ga eens met de maalgraad en tamping aan de slag
Gr. Meg

Verstuurd vanaf mijn Pixel 3a met Tapatalk



Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron