Lever up- of downgrade?

pauls90

Lever up- of downgrade?

Berichtdoor pauls90 » di 22 sep 2020, 11:27

Dag allen,

Sinds ik lid ben van dit forum raak ik steeds meer gefascineerd door het manuele principe en de eenvoud van een hefboommachine. Op dit moment heb ik een Brewtus 4 en ik vraag me dan ook af of er meer mensen de upgrade (downgrade?) naar een simpele hefboommachine gemaakt hebben.
Ik denk zelf aan een model zonder pomp (heerlijk lijkt me die rust), maar wel graag met de gemakken die ik nu heb, met name PID en goede stoomkracht. Grootte van boiler is niet van belang, het gaat om 1 à 2 espresso's per dag en een cappuccino 's ochtends.

Ik zie regelmatig aangepaste Pavoni's die me deze eigenschappen lijken te combineren, maar ik hoor dus graag wat de ervaringen zijn, met name van mensen die van het gemak van een halfautomaat komen. De leercurve is iets waar ik me graag aan waag, dus daar ben ik me van bewust.
Expobar Brewtus 4 — HG-1 — Comandante C40 — Aeropress — Clever Drip

Frup

Re: Lever up- of downgrade?

Berichtdoor Frup » di 22 sep 2020, 13:12

Er zijn best wel veel mogelijkheden in verschillende prijsklassen. Behalve Pavoni, Londinium, Strega, Izzo, Profitec en meer ...
Zelf heb ik geen spijt van mijn Profitec 800. Maar het zou net zo goed een Londinium geweest kunnen zijn. De stilte van een pomploze machine (direct op water aangesloten) vind ik heerlijk. Je hoort alleen het straaltje van het heerlijke vocht in je kopje stropen.
Ik denk dat even zoeken op het forum je ook al veel informatie oplevert. Succes!
Profitec Pro 800 / Eureka Olympus 75E TiN

cremalover

Berichtdoor cremalover » di 22 sep 2020, 13:35

Dag allen,

Sinds ik lid ben van dit forum raak ik steeds meer gefascineerd door het manuele principe en de eenvoud van een hefboommachine. Op dit moment heb ik een Brewtus 4 en ik vraag me dan ook af of er meer mensen de upgrade (downgrade?) naar een simpele hefboommachine gemaakt hebben.
Ik denk zelf aan een model zonder pomp (heerlijk lijkt me die rust), maar wel graag met de gemakken die ik nu heb, met name PID en goede stoomkracht. Grootte van boiler is niet van belang, het gaat om 1 à 2 espresso's per dag en een cappuccino 's ochtends.

Ik zie regelmatig aangepaste Pavoni's die me deze eigenschappen lijken te combineren, maar ik hoor dus graag wat de ervaringen zijn, met name van mensen die van het gemak van een halfautomaat komen. De leercurve is iets waar ik me graag aan waag, dus daar ben ik me van bewust.
Een PID is zinloos bij een beetje lever.
Leercurve is er ook niet
" Malen, harken, beetje tampen en genieten van verrukkelijke espresso ". by F. G.

pauls90

Berichtdoor pauls90 » di 22 sep 2020, 13:51

Een PID is zinloos bij een beetje lever.
Leercurve is er ook niet
Zou je dat voor mij willen toelichten? Ik dacht dat ik met een PID meer nauwkeurigheid zou kunnen hebben qua temperatuur.

Marcje

Berichtdoor Marcje » di 22 sep 2020, 14:04

Ik kom van een halfautomaat en heb nu een Strega en een LaPavoni.

Mijn ervaringen: Ik vind een Lever qua smaak en 'beleving' zeker een upgrade. Vraag me af of ik nog 'terug' zou willen naar een half automaat.
De Strega staat op vast water en is monkey proof. Stabiel, goede stomer en samen met een fatsoenlijke maler is het erg moeilijk om er een slecht shot mee te maken.
De LaPavoni vereist wat meer aandacht, met name qua temperatuur management. En ik zet best veel melkkoffies voor de familie, en dan is de Strega echt handiger dan de kleine LaPavoni. Ook een rondje koffie voor het bezoek is sneller/handiger met de Strega. Op zaterdag ochtend echter, als iedereen nog op 1 oor ligt, dan pak ik steenvast de LaPavoni voor m'n ZEN moment.

Beide hun voordelen dus. En in mij geval zie ik ze als een aanvulling op elkaar ipv een 'of of' keuze.
dus...

pauls90

Berichtdoor pauls90 » di 22 sep 2020, 14:51

En in mij geval zie ik ze als een aanvulling op elkaar ipv een 'of of' keuze.
Bedankt om je ervaring te delen. Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Anderzijds vraag ik me af of die tekortkomingen van de Pavoni voor mijn gebruik niet op te vangen zijn met aanpassingen aan de machine. Ook het budget speelt wel een rol natuurlijk: idealiter zou ik met de verkoop van mijn Brewtus mijn nieuwe machine in huis halen en dan vallen een aantal kandidaten uiteraard af.

cremalover

Berichtdoor cremalover » di 22 sep 2020, 15:28

En in mij geval zie ik ze als een aanvulling op elkaar ipv een 'of of' keuze.
Bedankt om je ervaring te delen. Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Anderzijds vraag ik me af of die tekortkomingen van de Pavoni voor mijn gebruik niet op te vangen zijn met aanpassingen aan de machine. Ook het budget speelt wel een rol natuurlijk: idealiter zou ik met de verkoop van mijn Brewtus mijn nieuwe machine in huis halen en dan vallen een aantal kandidaten uiteraard af.
Ligt er ook aan wat jhe drinkt. Is het met melk dan maakt het allemaal niet zoveel uit. Kun je net zo goed een pomp nemen. Ik vind vooral de stilte prettig. Met een rotatiepomp onder het aanrecht kon ik zeker ook leven.
" Malen, harken, beetje tampen en genieten van verrukkelijke espresso ". by F. G.

HanR
Contacteer:

Berichtdoor HanR » di 22 sep 2020, 18:23

Ik werd vandaag benaderd door iemand die zijn Europiccola van een paar maanden oud te koop heeft. Waarschijnlijk verschijnt deze als "TKA" op dit forum.

GuidovW

Berichtdoor GuidovW » wo 23 sep 2020, 08:51

Dag allen,

Dus je denkt dat een La Pavoni stil is.....?

Hij gromt, bromt, stampt, rochelt, tikt, sist en als je niet oppast niest'ie recht in je gezicht.
Lijkt wel een mens dus, alleen praat hij niet terug (da's wel weer fijn).
Als je tegen dat humeurige karakter kunt, is het een hele fijne partner.

Eén (of 2) cappuccino's maken is geen probleem.
Maar de La Pavoni is geen goede stomer (zeker niet als je met de Brewtus vergelijkt).
Als je de tijd neemt voor alles, krijg je wel een fantastische espresso of cappuccino. :D

Snappie... :idea:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, Kinu M47, Eureka Atom 60

pauls90

Berichtdoor pauls90 » do 24 sep 2020, 12:55

Als je tegen dat humeurige karakter kun ... e partner.

Dat humeurige karakter lijkt me net de (aangename) uitdaging van zo'n machine. Ik houd wel van het manuele aspect, zoals ook bij mijn HG-1.
Mag ik uit je reactie opmaken dat je er zelf één hebt? Stock of met aanpassingen? Het gaat bij mij om 1, maximaal 2 cappuccino's in de ochtend en verder enkel espresso, dus dat lijkt me wel te kunnen.

Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”