La Pavoni Professional

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor bvds » do 26 nov 2020, 15:57

De machine die ik heb heeft ook een koelring. Ik zet in de ochtend nu de koffie ongeveer 20 minuten nadat ik de machine aan heb gezet, eerst nuttig ik een bak thee en een beschuitje. Na die 20 minuten geeft de sticker 80 of 85 graden aan, soms als ik iets sneller ben staat hij op 75. Ik zet dan één bakkie. Dan gaat hij weer uit.
Tot voor kort zette ik de koffie binnen 10 minuten en dan is hij nog te koud en smaakt hij te zuur. Overigens komt het ook wel eens voor dat de sticker 90 of 95 graden aangeeft. Dan vind ik het toch nog redelijk goed smaken.
Ik heb een licht gebrande boon.
Op een premill lijkt 70 a 75 het beste uitgaande van een normale zettemp. Met een koelring is de heat sink capaciteit groter dus zou wat heter wellicht kunnen. Zeker als de druk op bijv max 0.7 bar staat. Bong komt een dezer dagen nog met meetgegevens van premill + koelring. Overigens zal de spike in het begin bij alles >75 100+ zijn. 90-95 op de stikker is op een millennium machine met insulator al heel heet, dus op een premill machine richting crematorium ;)

Los daarvan, ieders eigen smaak moet leidend zijn (maar niet lijdend)!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor bvds » do 26 nov 2020, 16:13

Mee eens. En die metingen worden soms heel absoluut gebracht terwijl het alles uitmaakt hoe men meet, met welk type probe, op welke plek precies, hoe snel de probe reageert op veranderingen, hoe het wordt waargenomen / genoteerd / gelogd...
Klopt en juist dat is bij die metingen van Bong allemaal top. Hij gebruikt een gekalibreerde sensor met snelle respons, meet met een vaste opstelling telkens op exact dezelfde plek. Een plek die bovendien zorgvuldig in voormetingen is bepaald. Verder wordt de boilerdruk middels een PID gecontroleerd om voor de swing te compenseren en zijn ook zaken als dosering en preinfusie tijd constant gehouden. Het logboek is indrukwekkend. De man heeft overigens ook een achtergrond als het gaat om meten en valideren.
De Pavoni is een leuk ding en het is aardig dat veel hobbyisten er aftermarket gadgets voor bedenken en heerlijk als een aantal eigenaren dermate behendig zijn dat ze er vrij consistent heerlijke extracties uit halen. Niks mis mee. Ik heb het idee dat het voornamelijk aan hun opgebouwde deskundigheid en subtiele timing en goeie motoriek ligt, en minder aan de 'uitvindingen' en metingen die er omheen worden gepresenteerd.
Ja en nee. Ervaring speelt een rol. Maar ik vind mijn Pavoni een makkelijkere machine dan bijvoorbeeld een E61 HX machine. Bias? Juist de millenium machines en zeker met die 'uitvindingen' zijn heel gebruiksvriendelijk. Met de isolator en pressure profil kit hele goede controle over temperatuur, preinfusie en druk. Een premillenium machine en helemaal eentje zonder koelring is daarentegen wel echt een uitdaging waarbij timing cruciaal is. Dus die moet je echt leren gebruiken. Voor de catering had ik beter mijn Dalla Corte mini kunnen houden. Maar voor het gebruiksplezier EN de shot kwaliteit ben ik hartstikke tevreden ;)

Uiteindelijk gaat het niet om absolute getallen maar smaak. En laten we die persoonlijk houden. Enige kennis van de verschillen tussen de machines en een referentie kan daarbij wel helpen en dus nuttig zijn. Mijn mening. In ieder geval verschillen premillenium en millenium Pavoni's veel meer van elkaar dan je op grond van de looks zou denken.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

OnnoRistretto
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 jun 2017, 10:45

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor OnnoRistretto » ma 07 dec 2020, 12:54

Waar komt deze stoomkraan vandaan, @bvds ? Zo eentje zou ik ook graag op m'n Pro uit het jaar 2000 hebben. Misschien een mooi kerstcadeau van mezelf aan mezelf.
Ja die stoomkraan is prijzig. Werkt wel heel fijn ;)
20201107_081315.jpg
La Pavoni Pro pre-millennium + Tije's koelring + Amprobe AMD-50 | Knock Feldgrind, Comandante MK3, Kinu M47v1

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor fransg » ma 07 dec 2020, 13:08

Waar komt deze stoomkraan vandaan, @bvds ?
heb je hier reeds gezocht? die dingen zijn erg leuk en beslist niet duur!

https://coffee-sensor.com/product/b-pus ... ee-sensor/
Schermafbeelding 2020-12-07 om 13.08.20.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

OnnoRistretto
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 jun 2017, 10:45

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor OnnoRistretto » ma 07 dec 2020, 13:32

Ach, bij Tudor natuurlijk!

Dank,@fransg

Waar komt deze stoomkraan vandaan, @bvds ?
heb je hier reeds gezocht? die dingen zijn erg leuk en beslist niet duur!

https://coffee-sensor.com/product/b-pus ... ee-sensor/

Schermafbeelding 2020-12-07 om 13.08.20.png
La Pavoni Pro pre-millennium + Tije's koelring + Amprobe AMD-50 | Knock Feldgrind, Comandante MK3, Kinu M47v1

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor cremalover » ma 07 dec 2020, 14:53

Waar komt deze stoomkraan vandaan, @bvds ?
heb je hier reeds gezocht? die dingen zijn erg leuk en beslist niet duur!

https://coffee-sensor.com/product/b-pus ... ee-sensor/

Schermafbeelding 2020-12-07 om 13.08.20.png
120 euro!! Niet duur. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor Marcje » wo 23 dec 2020, 18:58

Ik heb recent een Pre Mill Professional opknapper op de kop getikt.
Alles ontkalt en schoongemaakt + vrijwel alle pakkigen en ringen vervangen. De voet was ook te ver heen, dus maar een nieuwe gekocht.

Net als Guido een overzicht fotootje van de bouwstenen:
14CBFC1A-C441-4E70-B74F-4E2EC8C9827D.jpg
Ook nog wat tooltjes in elkaar gebraden om de boiler van de voet te verwijderen:
IMG_0335 1.jpg


Vandaag deed hij het weer en heb ik hem mooi naast de Stradivari gestest. Gen2 vs Gen3 zeg maar.
Heb testjes met en zonder Bong Isolator gedaan en die is toch wel een must.
Idle op de Pre Mill als eerder beschreven 60-65grC, maar zonder de Isolator was dat 100grC. Op basis van temperatuur stickers trouwens, heb geen geavanceerde apparatuur gebruikt.
Met 1 of 2 pompjes kwam hij dan op 75grC, waarmee je een lekker shot maakte. Bij meer shots achter elkaar liep de temperatuur toch wel aardig op, maar liep niet uit de hand.

Het is een erg bruikbare machine zo, en ik vind de 1.6l boiler toch echt wel een voordeel t.o.v. de kleine van m'n Stradivari.

Leuk om te doen, maar hij gaat binnenkort op MP (en ook in dit theater te koop).
Ik denk wel zonder Isolator, want die gaat weer op de Stradivari ;-)
dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor fransg » wo 23 dec 2020, 19:23

Super knap gedaan
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor bobbee » wo 23 dec 2020, 21:41

Ik heb recent een Pre Mill Professional opknapper op de kop getikt.
Alles ontkalt en schoongemaakt + vrijwel alle pakkigen en ringen vervangen. De voet was ook te ver heen, dus maar een nieuwe gekocht.

Net als Guido een overzicht fotootje van de bouwstenen:
14CBFC1A-C441-4E70-B74F-4E2EC8C9827D.jpg
Ook nog wat tooltjes in elkaar gebraden om de boiler van de voet te verwijderen:
IMG_0335 1.jpg


Vandaag deed hij het weer en heb ik hem mooi naast de Stradivari gestest. Gen2 vs Gen3 zeg maar.
Heb testjes met en zonder Bong Isolator gedaan en die is toch wel een must.
Idle op de Pre Mill als eerder beschreven 60-65grC, maar zonder de Isolator was dat 100grC. Op basis van temperatuur stickers trouwens, heb geen geavanceerde apparatuur gebruikt.
Met 1 of 2 pompjes kwam hij dan op 75grC, waarmee je een lekker shot maakte. Bij meer shots achter elkaar liep de temperatuur toch wel aardig op, maar liep niet uit de hand.

Het is een erg bruikbare machine zo, en ik vind de 1.6l boiler toch echt wel een voordeel t.o.v. de kleine van m'n Stradivari.

Leuk om te doen, maar hij gaat binnenkort op MP (en ook in dit theater te koop).
Ik denk wel zonder Isolator, want die gaat weer op de Stradivari ;-)
Ik hou hiervan. Heel gaaf!

Dus je hebt de Stradivari met kleine boiler. In principe past de Stradivari groep ook op de premill toch? Je kunt nu experimenteren! Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

La Pavoni Professional

Berichtdoor Marcje » wo 23 dec 2020, 22:41

Dus je hebt de Stradivari met kleine boiler. In principe past de Stradivari groep ook op de premill toch? Je kunt nu experimenteren! Afbeelding

De FrankenStradivari! Afbeelding

FrankenStradivari.jpg
Laatst gewijzigd door Marcje op wo 23 dec 2020, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
dus...


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten