La Pavoni Professional

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor FJP84 » zo 14 feb 2021, 15:44

Leuk topic dit. En een prachtige machine! Ik heb sinds 10 jaar de Rancilio Silvia V3 die ik nog middels een DIY hobby project ga voorzien van een PID. Maar daarnaast besloten om nu echt budget bij elkaar te sparen voor een Pavoni Europiccola of Professional.

Ik blijf gecharmeerd van een nieuwsgierig naar deze hevelmachine. De stilte, de volledige controle en het aanleren van weer een andere manier van koffiezetten liggen hieraan ten grondslag. Ook is het zo dat ik de Silvia eigenlijk alleen voor mij en mijn partner gebruik en daarbij niet meer dan max 2 flat whites achter elkaar maak. Voor de rest is het af en toe een doppio voor mijzelf.

Ik was altijd gefocust op een pre-millenium maar na wat ik hier heb gelezen, ga ik denk ik toch voor een (post-) millennium variant. Ook de Bong isolator en single hole steam tip vind ik mooie toevoegingen

Nog een vraag voor de ervaringsdeskundigen. Mijn voorkeur ligt bij de Europiccola, of kan ik voor mijn gebruik zoals hierboven beschreven beter voor de Professional gaan?


Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor bobbee » zo 14 feb 2021, 16:15

De europiccola zal volstaan voor jouw 2 flat whites maar als je een nette 2e hands professional kunt scoren waarom niet? De extra grote boiler kan altijd handig van pas komen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor FJP84 » zo 14 feb 2021, 21:06

De europiccola zal volstaan voor jouw 2 flat whites maar als je een nette 2e hands professional kunt scoren waarom niet? De extra grote boiler kan altijd handig van pas komen.
Dank. Hoeveel verschil is er qua opwarmtijd tussen beide? De Silvia zet ik minimaal 15min van te voren aan, vaak langer. Iets eerder up & running lijkt me wel fijn.

Verder las ik dat de stoompijp van de Professional een minder gunstige positie heeft dan die van de Europiccola, maar dat die daarentegen wel beter stoomt vanwege de grotere boiler (drogere stoom). Klopt het wat ik gelezen heb, of maakt dat allemaal niet zo uit?

Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk


HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor HanR » zo 14 feb 2021, 21:31

Een pro stoomt geweldig. Een premill met yweetraps element vond ik ook fijner dan een premill met pressostaat.

Maar dat laatste is persoonlijke voorkeur.
Stomen met een pro is geen kunst. Stomen met een Europiccola wél.

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor FJP84 » zo 14 feb 2021, 21:33

Dank een Pro it will be! Nu sparen en zoeken. Tzt maar een berichtje plaatsen bij TKG

Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk



Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor bobbee » zo 14 feb 2021, 22:39

Een pro - post millennium (dubbelwandige groep) met een 1 gats stoomtipje werkt perfect, dus de orginele stoomtip vervangen em niet de premill kopen! Met de Bong isolator is de pavoni met 10 minuten warm: 1x 4 sec flushen en paar dry pumps en de groep is op temp.
En laat het nu zo zijn dat er net een nieuwe accessoire uit is op coffeesensor. Een stoomlans die de pijp én verlengd én stoom power verhoogd omdat hij de stoom samenperst maar 1 gaatje toe.

https://coffee-sensor.com/product/la-pa ... -extender/
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor FJP84 » ma 15 feb 2021, 16:39

Een pro - post millennium (dubbelwandige groep) met een 1 gats stoomtipje werkt perfect, dus de orginele stoomtip vervangen em niet de premill kopen! Met de Bong isolator is de pavoni met 10 minuten warm: 1x 4 sec flushen en paar dry pumps en de groep is op temp.
En laat het nu zo zijn dat er net een nieuwe accessoire uit is op coffeesensor. Een stoomlans die de pijp én verlengd én stoom power verhoogd omdat hij de stoom samenperst maar 1 gaatje toe.

https://coffee-sensor.com/product/la-pa ... -extender/
Dank. Keuze gemaakt. Nu het versneld sparen van budget! Is die Bong isolator makkelijk zelf te monteren? Het lijkt op een paar bouten losmaken Bong isolator er tussen en weer dichtmaken.

Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor bobbee » ma 15 feb 2021, 16:42

Een pro - post millennium (dubbelwandige groep) met een 1 gats stoomtipje werkt perfect, dus de orginele stoomtip vervangen em niet de premill kopen! Met de Bong isolator is de pavoni met 10 minuten warm: 1x 4 sec flushen en paar dry pumps en de groep is op temp.
En laat het nu zo zijn dat er net een nieuwe accessoire uit is op coffeesensor. Een stoomlans die de pijp én verlengd én stoom power verhoogd omdat hij de stoom samenperst maar 1 gaatje toe.

https://coffee-sensor.com/product/la-pa ... -extender/
Dank. Keuze gemaakt. Nu het versneld sparen van budget! Is die Bong isolator makkelijk zelf te monteren? Het lijkt op een paar bouten losmaken Bong isolator er tussen en weer dichtmaken.

Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk
Ook de stijgbuis moet je overzetten. Die brak bij mij af omdat hij vast zat dus moest een nieuwe kopen. Het stelt al met al niet veel voor.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor GuidovW » ma 15 feb 2021, 16:47

....
En laat het nu zo zijn dat er net een nieuwe accessoire uit is op coffeesensor. Een stoomlans die de pijp én verlengd én stoom power verhoogd omdat hij de stoom samenperst maar 1 gaatje toe.

https://coffee-sensor.com/product/la-pa ... -extender/

Hadden ze die niet een paar maanden geleden uit kunnen brengen; die stoomtip is tenminste makkelijk schoon te maken. ;)
Toen was ik onderdelen aan het bestellen...
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor bobbee » ma 15 feb 2021, 18:27

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten