360 graden andere keuze?

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: 360 graden andere keuze?

Berichtdoor Keyser » zo 13 dec 2020, 10:09



Wat is het probleem met fijner malen?
Je range van je molen wordt kleiner. Ik behoud liever wat meer speelruimte.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: 360 graden andere keuze?

Berichtdoor cremalover » zo 13 dec 2020, 10:11


Wat is het probleem met fijner malen?
Je range van je molen wordt kleiner. Ik behoud liever wat meer speelruimte.
Snap ik niet. Mijn range is van vastlopen tot bovenste schijf eruit draaien. Range ligt toch vast?
Hoe wordt die kleiner met fijner malen? :shock:
Als je bedoelt dat je weinig ruimte naar beneden hebt zou ik een andere molen overwegen.
Met mijn Mazzers had ik ruimtezat over.

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: 360 graden andere keuze?

Berichtdoor Keyser » zo 13 dec 2020, 10:31


Wat is het probleem met fijner malen?
Je range van je molen wordt kleiner. Ik behoud liever wat meer speelruimte.
Snap ik niet. Mijn range is van vastlopen tot bovenste schijf eruit draaien. Die ligt toch vast?
Dat kan en dat mag Afbeelding. Is een persoonlijke voorkeur en daar gaan we niet uitkomen ben ik bang.

Mijn reden van aanschaf was in ieder geval:
Mijn molen is een Niche Zero. Op een gegeven moment maalde ik op stand 3 of 4. Dat irriteerde mij.

Ik merk dat de HQ bakjes zorgen dat er vaker een mooie rustige extractie is ten opzichte van mijn IMS en Strada bakjes. Minder vaak channeling en daardoor meer consistentie.
De bakjes hebben denk ik een lichte vorm van pressurized filterdrager effect? Zo verklaar ik in ieder geval voor mijzelf de werking. Misschien zit ik ernaast hoor.

In ieder geval maken de bakjes het leven met de Heks gemakkelijker. Op meerdere forums wordt deze ervaring gedeeld. Dus er zal wel ergens een waarheid in zitten.





Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: 360 graden andere keuze?

Berichtdoor cremalover » zo 13 dec 2020, 10:53

Het enige waar ik tegenaan loop is dat de maalgraad anders is dan bij mijn conventionele bakjes, Even een espresso met een enkel kops conventioneel bakje zetten vergt wat improvisatie.

Ik zou het enkelkops bakje niet gebruiken. Door de vorm is het zowieso moeilijk om daarmee een mooie extractie te krijgen.
'Iedereen' heeft me aangeraden om die maar meteen weg te leggen en alleen het dubbele bakje te gebruiken.
Single bakkie.


dennis-caro
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 09:05

Re: 360 graden andere keuze?

Berichtdoor dennis-caro » zo 13 dec 2020, 11:12

Prima aankoop. Ga je vol lol van beleven.

Vergeet de PSM niet. Ben je meteen van die hoge druk af en maak je er meer een klassieke lever van.

Alhoewel ik me goed kan voorstellen dat je pas na de garantie wilt sleutelen.

Veel plezier!


Ja, inderdaad, ik wacht daar nog heel even mee 😄. Aan de andere kant is een beetje risico nemen ook niet erg...

Nelus
Berichten: 673
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: 360 graden andere keuze?

Berichtdoor Nelus » ma 14 dec 2020, 02:12

8-) Goede keus gemaakt!

Weer een hendelaar erbij , top :mrgreen:
Faema Lambro - Mazzer Major E

dennis-caro
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 09:05

Re: 360 graden andere keuze?

Berichtdoor dennis-caro » ma 14 dec 2020, 06:21

Bedankt voor alle hulp en tips! Ik ga genieten van m'n machine 😄

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: 360 graden andere keuze?

Berichtdoor bvds » ma 14 dec 2020, 08:03

Mijn molen is een Niche Zero. Op een gegeven moment maalde ik op stand 3 of 4. Dat irriteerde mij.
Die schaal is niet relatief d.w.z. 0 is niet 0 ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: 360 graden andere keuze?

Berichtdoor Keyser » ma 14 dec 2020, 08:43

Mijn molen is een Niche Zero. Op een gegeven moment maalde ik op stand 3 of 4. Dat irriteerde mij.
Die schaal is niet relatief d.w.z. 0 is niet 0 ;)
De standen op de Niche zijn uitwisselbaar tussen gebruikers wanneer iedereen zijn molen vooraf kalibreert. Dit is anders dan bij bijvoorbeeld horeca molens.
Stand 0 is als een kwartslag op een horeca molen. De kalibratie stip is de echte 0, schijven op elkaar.
Dus minder relatief dan andere molens Afbeelding

Ik begrijp het argument dat jij en Crema aandragen. Natuurlijk kan ik nog even door tot de kalibratie stip. Net als dat je voorbij de laatste aanduiding grover kan.

Ik had voor de aanschaf een gesprek met iemand die maalde met zijn Strega PSM tussen de standen 8-14. De 8 was voor zijn Malabar.
Ik maalde tussen standen 3 - 7 (vaker daartussen in. Ik weet niet hoe mijn bonen zich verhouden tot de Malabar, maar reken maar uit waar ik zou kunnen eindigen wanneer ik nog fijner zou moeten.
Met mijn bonen tot nu toe maal ik tussen 8 - 11.

Het kan mijn koffie gekte zijn hoor die denkt dat hij winst heeft geboekt, maar het voelt in ieder geval fijn AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: 360 graden andere keuze?

Berichtdoor cremalover » ma 14 dec 2020, 09:30

Mijn molen is een Niche Zero. Op een gegeven moment maalde ik op stand 3 of 4. Dat irriteerde mij.
Die schaal is niet relatief d.w.z. 0 is niet 0 ;)
De standen op de Niche zijn uitwisselbaar tussen gebruikers wanneer iedereen zijn molen vooraf kalibreert. Dit is anders dan bij bijvoorbeeld horeca molens.
Stand 0 is als een kwartslag op een horeca molen. De kalibratie stip is de echte 0, schijven op elkaar.
Dus minder relatief dan andere molens Afbeelding

Ik begrijp het argument dat jij en Crema aandragen. Natuurlijk kan ik nog even door tot de kalibratie stip. Net als dat je voorbij de laatste aanduiding grover kan.

Ik had voor de aanschaf een gesprek met iemand die maalde met zijn Strega PSM tussen de standen 8-14. De 8 was voor zijn Malabar.
Ik maalde tussen standen 3 - 7 (vaker daartussen in. Ik weet niet hoe mijn bonen zich verhouden tot de Malabar, maar reken maar uit waar ik zou kunnen eindigen wanneer ik nog fijner zou moeten.
Met mijn bonen tot nu toe maal ik tussen 8 - 11.

Het kan mijn koffie gekte zijn hoor die denkt dat hij winst heeft geboekt, maar het voelt in ieder geval fijn AfbeeldingAfbeelding
Ik begrijp niet dat je een maalstand aan een type boon vast maakt. Maalstand hangt af van branding( licht ,donker), weer,exemplaar dat je gekocht hebt etc.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron