Ponte Vecchio Export | beginnerstips

jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor jevendik » zo 31 jan 2021, 10:32


Ik werk nu meestal met 9 gr enkel bakje of 10 /11 gr in de dubbele uitvoering, met een 25 - 27 gram espresso als resultaat.
Wat werkt bij jou het beste?

Vanmorgen heb ik het helemaal anders gedaan dan eerst: 10 gram in het dubbele bakje, de tamper alleen gebruikt om te verdelen zonder aan te drukken (alleen licht draaien) en maar 1 pull met 15 seconden pre-infusie (hendel helemaal onderaan). Resultaat: mijn eerste 'zoete' espresso!!! Afbeelding

Het koekje bleek overigens blubber te zijn maar blijkbaar kan je op die manier wel iets heel lekkers brouwen.

PS En dat met dezelfde Fascino Initio Pittig (budget) bonen van 12 euro per kilo die ik eerst niet lekker vond ruiken (nu wel).


Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1501
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor Dirk Jan » zo 31 jan 2021, 10:49

Met minder koffie een zoetere smaak krijgen is mij ook 'overkomen'. Ik werkte met de Initio Mild. Succes!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

meg
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 11 okt 2019, 16:14

Re: Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor meg » zo 31 jan 2021, 11:15

9 gram enkel bakje lijkt bij mij wat beter te werken. Met de dubbele heb je wel meteen een groter volume. Nadeel van de dubbele met relatief weinig koffie is dat de puck eerder channeling vertoont bij een tweede move. Me lijkt dat amper tampen dit nog meer in de hand zal werken.
Maar voor de duidelijkheid, dit is mijn beleving. De echte experts zullen zich bij het lezen ws achter de oren krabben :lol:
Gewoon lekker door experimenteren!

jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor jevendik » do 04 feb 2021, 19:30

De PVE weer teruggestuurd naar Duitsland. Bleek toch een wat ouder model te zijn, wellicht oude voorraad die aan het personeel weggegeven is.

Anyway, was leuk om er even mee te testen! Paar hele lekkere shots eruit gehaald wat aangeeft dat de potentie groot is. Zelfs voor een beginner als ik.

Wat me tegenstond was de workflow voor 2 cappuccino's: 2 espresso's zetten is toch gedoe en niet handig als intussen je melk staat af te koelen.

Nu verder met de Lelit Anna i.c.m. de Eureka maler.

Oh ja, heb ook een V60 setje gekocht Switchen tussen espresso en filtermaling is niet handig met de Eureka => maar eens kijken naar een aparte (hand?)maler.



Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron