Ponte Vecchio Export | beginnerstips

jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor jevendik » do 28 jan 2021, 17:50

Ola, vandaag de PVE binnen gekregen. Wat een gaaf apparaat!

Direct aan de slag gegaan. Opwarmen gaat vrij snel. Even stoom afblazen om druk te lozen, nog even wachten tot het lampje weer uitgaat en aan de slag.

De Eureka Mignon Specialita maler op heel fijn ingesteld. Eerst het dubbele filter met 14 gram en daarna het enkele filter met 8 gram geprobeerd.

Hendel naar beneden, 10 seconden wachten, tot de helft omhoog, weer naar beneden, 3 seconden wachten en helemaal omhoog. Ook geëxperimenteerd met een volledige extra 'pull'.

Resultaat: niet te drinken Eerst de Perla bonen geprobeerd, daarna Fascino Initio Pittig van 10 dagen oud.

Fascino was nog erger dan de Perla...

Nu heb ik 3 vraagjes:

1. Hoe weet je dat je de fijnste stand van de Eureka bereikt hebt? Als er geen koffie meer uitkomt? (zo ver was ik) Ik heb ergens gelezen dat het slim is om van super fijn stapje voor stapje grover te malen tot het goed is. Goede aanpak?

2. Zijn er best practices voor de hoeveelheid gram en de mate van tampen bij de PVE? Is er een goed startpunt?

3. Hoeveel pulls is slim bij het enkele VS het dubbele filter?

Met het dubbele filter en 14 gram sta ik overigens direct op mijn kop. Eerst maar eens focussen op het enkele filter dus.

Oh ja, ik heb nog geen naked PV. Als iemand er nog 1 overheeft of een goed adresje weet, houd ik me aanbevolen.

Dank alvast voor het meedenken!

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1506
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor Dirk Jan » do 28 jan 2021, 18:27

Ik kan geen zinnig antwoord geven op je vragen dus die krijg je ook niet van mij maar wel een vraag:
Staat de Ponte Vecchio Export wel stabiel als je aan het pushen bent? Hij lijkt me smal en daardoor minder stabiel.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor jevendik » do 28 jan 2021, 19:10


Staat de Ponte Vecchio Export wel stabiel als je aan het pushen bent? Hij lijkt me smal en daardoor minder stabiel.
Ja, staat behoorlijk stabiel voor zo'n smalle en hoge machine!

manduca
Berichten: 897
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor manduca » do 28 jan 2021, 20:19

Ik ben ook geen kenner van de PVE.

Maar als algemeen advies:
- Vergeet het enkele bakje. Het is veel lastiger om een goede enkele te zetten dan een dubbele.
- Een dubbele is niet sterker; alleen meer. Je gaat er dus niet meer van stuiteren. Tenzij je bij elke poging steeds het hele kopje leegdrinkt... Dat kan ik je dus niet aanraden. Proeven, bepalen welke variabele je gaat aanpassen, en de rest weggooien

PS: ik mis foto's van je mooie machine :)
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
Verenjano
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 20:02
Locatie: Zeist

Re: Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor Verenjano » do 28 jan 2021, 20:24

Ik heb geen pve, maar zou eerst maar eens een normale enkele pull onder de knie zien te krijgen en pas daarna met felini moves etc gaan rommelen :)

Verder is een maler op zijn fijnst als de maalstenen elkaar raken wanneer je ze voorzichtig (!) ronddraait. Maar als er geen koffie meer uit je machine komt, zit je hoogstwaarschijnlijk ook al te fijn. Dus kun je vanaf daar grover gaan.

Tot slot zou ik zeggen: gebruik alleen het dubbele filter en blijf bij 1 boon. Anders blijf je aanpassen en zit je er steeds net naast.

Verder gewoon spelen tot het lukt Afbeelding

Oja, is je zetgroep ook goed warm?
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor jevendik » do 28 jan 2021, 20:48

Plaatje hoort natuurlijk bij het praatje Afbeelding (geen idee waarom de foto hier scheef komt te staan)Afbeelding
Laatst gewijzigd door jevendik op do 28 jan 2021, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor jevendik » do 28 jan 2021, 20:53

Zetgroep laat ik goed opwarmen ja, spoel ook eerst even door.

Ik heb al veel gelezen over de PVE maar er zijn best wat tegenstrijdige berichten.

Zo is de consensus bij normale machines om het dubbele bakje te gebruiken maar bij de PVE zijn er ook mensen die zweren bij het enkele filter.

Ik ga morgen weer verder en zal het voorlopig houden bij 1 pull.

Heb een kilo van die Fascino budget bonen om mee te oefenen. Maar vind ze al niet lekker ruiken dus wie weet meer succes met een andere/betere boon.

Keep you posted!

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor bvds » do 28 jan 2021, 22:40

Plaatje hoort natuurlijk bij het plaatje
Is dit een nieuwe machine? Waar gekocht? Hij mist enkele kenmerken van het nieuwste model.


De Export staat heel stabiel, VEEL stabieler dan een Pavoni en heeft bovendien zuignappen die het goed doen.

1. Dubbele basket met 15 gram
2. Wel Fellini, eerste halve slag is actieve preinfusie: omlaag, pakweg 5 seconden wachten, met tegendruk laten opkomen tot onderkant van de je naked PF (zonder naked eerste druppel) bedekt is (meestal als lever ongeveer horizontaal staat), 5 seconden houden, terug omlaag, 5 seconden houden, lever begeleid laten opkomen en pas loslaten als je voelt dat de veer het overneemt. Levert 20-25 gram espresso op. Het aantal seconden is niet heilig, maar begin met een strakke routine.
3. Temperatuur sticker op de groep plakken en zorgen dat groep ca 85 graden is als je shot maakt.
4. Zorg dat je maalsel steeds weegt zodat dat geen variabele is. Bijsturen op maalgraad. Later pas gaan spelen met dosering.
5. Niet zo fijn malen dat je druppelshot krijgt, dus flow moet bij tweede pull wel op gang komen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor fransg » do 28 jan 2021, 23:27

budget bonen om mee te oefenen. Maar vind ze al niet lekker ruiken dus wie weet meer succes met een andere/betere boon.
Ja, het begint bij een verrukkelijke boon, en die moet ook al aangenaam ruiken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor jevendik » vr 29 jan 2021, 07:41


Ja, het begint bij een verrukkelijke boon, en die moet ook al aangenaam ruiken.
Ze ruiken nu wel al beter, net alsof ze even 'lucht' nodig hebben. Bekend verschijnsel?


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cremalover, EwaldK en 15 gasten

cron