Ponte Vecchio Export | beginnerstips

jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor jevendik » vr 29 jan 2021, 07:46


Plaatje hoort natuurlijk bij het plaatje
Is dit een nieuwe machine? Waar gekocht?
Is als nieuw verkocht via Kaffee-netz. Zat ook netjes ingepakt in plastic en piepschuim met een nieuwe manual en een luxe tamper.

Het verhaal is dat het kerstcadeaus waren voor het PV personeel die vervolgens in Duitsland aan liefhebbers verkocht zijn.

Welke kenmerken mist hij dan? (luxe tamper en nieuwe logo badge heeft hij iig)


jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor jevendik » vr 29 jan 2021, 07:47

Zo kwam de PVE binnen:AfbeeldingAfbeelding

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor bvds » vr 29 jan 2021, 08:38

https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=58&t=9985

O.a. de zwarte ring bij de groep/boiler connectie en de snoeraansluiting in de base. Kennelijk hebben ze die wijzigingen weer ongedaan gemaakt. Maakt voor de performance niks uit.

By the way is de machine nu van RVS of nog steeds van chroom?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor jevendik » vr 29 jan 2021, 09:51


By the way is de machine nu van RVS of nog steeds van chroom?
Deze is helemaal van RVS (onyx).

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor cremalover » vr 29 jan 2021, 10:07

By the way is de machine nu van RVS of nog steeds van chroom?
Deze is helemaal van RVS (onyx).
Ik heb ze altijd van een mix gehad. Voet van verchroomd gietaluminium en kast van rvs.

jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor jevendik » vr 29 jan 2021, 11:16


Ik heb ze altijd van een mix gehad. Voet van verchroomd gietaluminium en kast van rvs.
Kan zijn dat ik het verschil niet zie Afbeelding Hoe kan ik dat controleren?

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor cremalover » vr 29 jan 2021, 12:46

Ik heb ze altijd van een mix gehad. Voet van verchroomd gietaluminium en kast van rvs.
Kan zijn dat ik het verschil niet zie Afbeelding Hoe kan ik dat controleren?
Ff binnenkant voet bekijken. Er op kloppen kan ook. Klankverschil.. Maar het verschil tussen chroom en gepolijst is ook in een oogopslag te zien.

jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor jevendik » za 30 jan 2021, 12:40


Ff binnenkant voet bekijken. Er op kloppen kan ook. Klankverschil.. Maar het verschil tussen chroom en gepolijst is ook in een oogopslag te zien.
Volgens mij is de PVE helemaal van gepolijst RVS.


jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor jevendik » za 30 jan 2021, 13:00

Korte update: inmiddels een paar lekkere cappuccino's gezet. De PVE stoomt als een malle! Moet echt opletten dat ik de melk niet te warm maak, zo snel gaat het.

Momenteel experimenteer ik met de enkele bakjes. Reden is dat een dubbele espresso voor ons te veel cafeïne bevat waardoor een 2e cappuccino niet handig meer is. Liever 2 kleine dan 1 dubbele zeg maar.

Inmiddels een maalstand gevonden die redelijke resultaten geeft. Die houd ik nu constant en experimenteer ondertussen met de hoeveelheid en de mate van tampen. Ik neig naar 10 gram met tussentijds tampen.

Qua workflow vind ik het wel een nadeel dat 2 cappuccino's maken vraagt om 2 x een espresso maken. Ik maak nu eerst 1 espresso, schuim ondertussen de melk en maak daarna de 2e espresso. Het fijne aan de PVE is dat je kan schuimen terwijl de koffie nog doorloopt zonder temperatuur surfen e.d.

Ik experimenteer ook nog met de pre-infusie. Vooral met het aantal seconden dat ik de hendel naar beneden houd na de eerste pull (tussen de 3 en 8 seconden, dan nog geen druppels). Ik laat de hendel 3/4 opkomen - dan komt het stroompje op gang - en doe daarna nog een volledige pull om tot een acceptabel volume te komen.

Iets meer volume (nog niet gewogen / gemeten) dan ideaal voor de smaak dus daarom maal ik iets grover wat ik weer compenseer met meer koffie en harder tampen.

Geen idee of het logisch is maar het gaat iig de goede kant op

Ik heb overigens ook een simpele en betaalbare single boiler met pomp besteld (Lelit Anna) om naast elkaar te kunnen testen en te vergelijken. Een mens moet wat te doen hebben zeg maar




meg
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 11 okt 2019, 16:14

Re: Ponte Vecchio Export | beginnerstips

Berichtdoor meg » zo 31 jan 2021, 10:10

Mooie zoektocht naar de voor jouw ideale espresso!
Veel is voor mij herkenbaar. 15 gr was voor mij ook echt te sterk.
Ik werk nu meestal met 9 gr enkel bakje of 10 /11 gr in de dubbele uitvoering, met een 25 - 27 gram espresso als resultaat.
Bij voorkeur drink ik hem dan als een macchiato, maar ook als cappuccino.
Wat betreft de workflow kost het inderdaad wat meer tijd dan bij mijn halfautomaat. De PV laat zich niet opjagen en vereist enige rust in zijn gebruik. Dat stukje rust is voor mij eveneens onderdeel van het koffie moment en voor mij misschien wel net zo belangrijk :idea: . Dit is dan ook de reden waarom ik niet meer stoom en de espresso tegelijk maak. Eenvoudigweg omdat ik de aandacht niet goed genoeg kan verdelen en het vervolgens zonde is als één van beide niet aan de verwachtingen voldoen :roll:
Enfin, lekker door experimenteren, uiteindelijk bepaal jezelf welke smaak en workflow het beste bij je past.

Succes M.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron