"Maar smaakt de koffie dan ook beter...?", vroeg ze...

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

"Maar smaakt de koffie dan ook beter...?", vroeg ze...

Berichtdoor Marcje » za 06 feb 2021, 17:40

"Nee, natuurlijk niet..."

Maar ik heb me vandaag wel vermaakt door de Strega van een dubbele PID regelaar te voorzien.
Voor de boiler zal het niet veel uitmaken, maar zag de kop met de originele thermostaat toch wel schommelde tussen de 88 en 100grC.
Da's meer dan ik dacht, en daar zal een PID wel toegevoegde waarde hebben.

IMG_0576.jpg
IMG_0578.jpg
IMG_0579.jpg
dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: "Maar smaakt de koffie dan ook beter...?", vroeg ze...

Berichtdoor fransg » za 06 feb 2021, 18:18

Knap gedaan!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: "Maar smaakt de koffie dan ook beter...?", vroeg ze...

Berichtdoor Pti » za 06 feb 2021, 18:18

PID op de groep lijkt me ideaal! Machine lekker snel voorverwarmen en die klomp massa blijft toch de stabiliserende factor van het geheel.
En ook nog eens erg mooi verborgen in de loze ruimte van het reservoir zo te zien. Cool

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: "Maar smaakt de koffie dan ook beter...?", vroeg ze...

Berichtdoor Dirk Jan » za 06 feb 2021, 18:58

Te gek!
tof gedaan.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: "Maar smaakt de koffie dan ook beter...?", vroeg ze...

Berichtdoor Marcje » za 06 feb 2021, 19:07

PID op de groep lijkt me ideaal! Machine lekker snel voorverwarmen en die klomp massa blijft toch de stabiliserende factor van het geheel.
En ook nog eens erg mooi verborgen in de loze ruimte van het reservoir zo te zien. Cool

Idd! Heb de tank niet nodig (want vast water), dus op die plaats zit nu een simpel alu bakje waar alles in zit. En aluminium geleidt de warmte van de SSR's netjes af.

De thermostaat van de groep zit in een m4 gat, en die kun je 1:1 vervangen door een PT100 met een m4 schroefkopje. De boiler heeft een 'loze' messing dop (om af te tappen?) en daar heb ik een m4 gat in getapt en daar eenzelfde PT100 in gezet. Wel goed gesealed met Loctite. Is vooralsnog allemaal lekvrij. En voor iets van 58euro in totaal (ex kabeltjes+ schoentjes) was het wel een experimentje waard :-)
En kan het in no time terug bouwen want er is niets verwijderd, alleen in de plaats gezet.
dus...

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: "Maar smaakt de koffie dan ook beter...?", vroeg ze...

Berichtdoor turboyeast » za 06 feb 2021, 20:41

"Maar smaakt de koffie dan ook beter...?", vroeg ze...
Hangt er bij jullie ook zo'n tegeltje?
Leuk gedaan!
Cheers, TY

Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: "Maar smaakt de koffie dan ook beter...?", vroeg ze...

Berichtdoor GuidovW » za 06 feb 2021, 21:56

Mooi uitgevoerd zeg.
De koffie smaakt er vast beter door. :!:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: "Maar smaakt de koffie dan ook beter...?", vroeg ze...

Berichtdoor Marcje » do 11 feb 2021, 10:40

Update:

Ik heb de PID op de boiler weer even omzeild. Ik stoom veel en merkte dat de druk sneller afnam met de PID dan met de pressostaat. Ergo, het stoomde minder goed.

Je kon zien dat de druk al onder de 1 bar kwam, maar dat de temperatuur nog amper was afgenomen. De sensor voor de PID zit halverwege de boiler, in de wand, en die reageert toch trager dan de pressostaat. Met de pressostaat werd de heater dus 'eerder' aangezet bij een temperatuurdaling.

Een tweede oorzaak is, denk ik, dat de heater meteen 100% aanslaat als de pressostaat schakelt. De PID regelaar daarintegen, stuurt de heater aan afhankelijk van het gemeten verschil; hij probeert de temperatuur voorzichtg naar het setpoint te regelen. Te voorzichtig. Heb al met de parameters zitten spelen (dus de P, I, en D waarde), maar dat bracht niet veel.

Enfin ik gebruikt nu dus wel de regelaar voor de kop; die blijft mooi valk en daarmee is de zet temperatuur ook te beinvloeden, maar ben voor de boiler weer terug naar de pressostaat ;)

En ik blijf verder prutsen natuurlijk...
dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: "Maar smaakt de koffie dan ook beter...?", vroeg ze...

Berichtdoor fransg » do 11 feb 2021, 11:58

De PID op de Pavoni was, hoe geavanceerd ook, niet een succes. Met meerdere shots achtereen werd de zetgroep heter en daardoor werd de boiler steeds minder gestookt zodat er maar weinig water naar de puck werd geduwd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten

cron