Flair 58

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Flair 58

Berichtdoor bobbee » do 01 apr 2021, 17:23

Iedere keer als ik dit topic open en de nieuwe Flair zie, zie ik de cafelat robot voor mij en hoe fijn dat apparaatje werkt zonder stekker. Maar goed, ik ben benieuwd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Boem
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 20:21

Re: Flair 58

Berichtdoor Boem » do 01 apr 2021, 22:09

Dat heb ik nou ook. En in het gebruik heb ik nooit het gevoel dat ik mijn Robot zou moeten voorverwarmen. Voor ik 'm had vroeg ik me dat wel af.

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Flair 58

Berichtdoor we tigers » vr 02 apr 2021, 08:16

Ik zit op dit moment in een hutje aan de kust met mijn Robot en mijn Kinu. Ideale combinatie wat mij betreft. Waterkokertje aan en niet lang daarna een heerlijke espresso. Ik heb niet eens mijn trouwe weegschaaltje bij me. Alles op de gok en het is prima.



En toch vind ik die Flair 58 wel tof. Maar mijn gekke Robotje toffer.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Flair 58

Berichtdoor fransg » vr 02 apr 2021, 08:46

Gaaf!

Kun je eens een filmpje maken van de workflow op de Robot? Hoe doe je het voorverwarmen, of helemaal niet?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Flair 58

Berichtdoor we tigers » vr 02 apr 2021, 12:11

Als ik weer thuis ben zal ik eens een filmpje maken.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Flair 58

Berichtdoor bobbee » vr 02 apr 2021, 13:36

Gaaf!

Kun je eens een filmpje maken van de workflow op de Robot? Hoe doe je het voorverwarmen, of helemaal niet?
Bas heeft mij verteld dat voorverwarmen niet nodig is. Zo hup het water erin en gaan.

Enige wat ik zou aanpassen aan de robot is de lengte van de armen. Iets langer en je kunt heel relaxed drukken denk ik...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

B003
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 13:38

Re: Flair 58

Berichtdoor B003 » vr 02 apr 2021, 23:04

Gaaf!

Kun je eens een filmpje maken van de workflow op de Robot? Hoe doe je het voorverwarmen, of helemaal niet?
Bas heeft mij verteld dat voorverwarmen niet nodig is. Zo hup het water erin en gaan.

Enige wat ik zou aanpassen aan de robot is de lengte van de armen. Iets langer en je kunt heel relaxed drukken denk ik...
Doet pijn aan mijn handen ja, echt een ontwerpfout wat mij betreft.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Flair 58

Berichtdoor fransg » za 03 apr 2021, 08:09

Doet pijn aan mijn handen ja, echt een ontwerpfout wat mij betreft.
Heb je die extra dikke houten 'handjes' erbij, of alleen de standaard kleine 'beugeltjes'?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Flair 58

Berichtdoor bvds » za 03 apr 2021, 09:22

Doet pijn aan mijn handen ja, echt een ontwerpfout wat mij betreft.
Heb je die extra dikke houten 'handjes' erbij, of alleen de standaard kleine 'beugeltjes'?
Cafelat levert inmiddels andere 'handjes" die letterlijk lekkerder in de hand liggen ;)

Wat betreft voorverwarmen: die diepe basket / filterdrager even voorspoelen met heet water en dan malen etc. Of eerst malen en zeefje er op doen en dan overvallen en dan tijdje laten overstromen. Als je niks doet is dat voor wat donkerder roast prima. Ga je met lichte boontjes aan de slag is een beetje voorverwarmen aan te raden.

Ik vind de Robot geniaal. Deze Flair 58 vind ik overigens ook wel echt wat hebben. Maar is meer een machine die je een vast plek geeft en er niet even bijpakt of meeneemt. En voor een vaste machine mis ik toch de opschuimfunctie. Kortom, geen machine voor mij. Anders had ik we de Strietman gehouden.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Flair 58

Berichtdoor we tigers » za 03 apr 2021, 19:49

Gaaf!

Kun je eens een filmpje maken van de workflow op de Robot? Hoe doe je het voorverwarmen, of helemaal niet?
Speciaal voor Frans even een filmpje gemaakt. Simpele workflow met de Kinu M47 Phoenix en de Cafelat Robot. Ik doe niet aan voorverwarmen. Thuis laat ik wel eens wat kokend water door het bakje heen lopen om de kou eraf te halen. Meer iets voor de winter.
In vakantiehuisje zonder weegschaaltje en zonder fancy kopjes. Gewoon simpel op intuïtie.

Muziek van Ethiopische orgel held uit de seventies Hailu Mergia.
[youtube] https://youtu.be/Oj42Al-zb8M[/youtube]

Excuses voor de topicvervuiling.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten