La Pavoni - dwaalgast

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor fransg » ma 03 mei 2021, 13:03

Indien je eenmaal weet in hoeveel seconden je maler de gewenste hoeveelheid maalt van de gegeven boon, hoef je ook niet steeds meer te wegen. Of, als je aan single dosing doet, de boontjes in het filterbakje, als dat filterbakje vol bonen is, die bonen in de maler werpen, kijken of het maalsel dan ook precies goed is, daarna kun je op die manier verder.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Giessie
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 29 mar 2021, 10:19

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor Giessie » ma 03 mei 2021, 13:05

Ja, precies.

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2194
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor omeCo » ma 03 mei 2021, 17:49

Klopt, ik moet het ook gaan doen, maar vind het ook wel fijn om 's ochtend gewoon een espresso te maken, zonder te veel poespas.
Als je het mij vraagt geldt: hoe minder poespas, des te meer variatie in het resultaat. En dus soms ‘s ochtends een wat teleurstellend shotje.

Met een beetje poespas (even boontjes wegen) krijg je al een gelijkmatiger resultaat. Dus meestal een lekker shotje.

En als je even wat discipline toepast en iedere keer die poespas voor lief neemt, is het als snel geen poespas meer Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Boem
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 20:21

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor Boem » di 04 mei 2021, 22:45

Doordat elke maler weer ander maalsel produceert, de een wat meer fluffy dan de ander, en ook elke verschillende boon van verschillende branders bij exact gelijk gewicht méér of juist minder volume geeft, is een visuele inschatting van 'hoeveel maalsel past erin' gedoemd volstrekt willekeurig te zijn.
Daar raak je aan een frappant punt. Ik was mijn bonen op de miligram aan het afwegen, maar na een tijdje merkte im dat het benodigd gewicht van verschillende bonen tot 50% kan schelen maar dat het volume, afgemeten met steeds dezelfde iets uit de kluiten gewassen theelepel, aardig constant bleef (maw van mijn lichtst gebrande bonen verbruik ik bijna anderhalf keer zoveel als van de klassieke donkere espressobranding).

Nu weeg ik niet meer maar ik tel het aantal lepels, tot tevredenheid van mijzelf en mijn huisgenoten. Uiteraard gebruik ik wel steeds dezelfde molen, en enige variatie in sterkte en smaak houdt de koffie spannend, zullen we maar zeggen.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor Marcje » wo 05 mei 2021, 07:39

Tussen verschillende bonen kan idd een aardig gewicht/volume verschil zitten, maar zolang je dezelde boon gebruikt is het volgens mij toch wel common practice om van een consistent gewicht (en doorlooptijd) uit te gaan. Dan kan de maalgraad nog wel van dag tot dag verschillen trouwens. Vandaar dat je in 'alle filmpjes' en ook mensen die single dosen, een consistent gewicht als uitgangspunt ziet, bij een gegeven boon.
Een malert die op volume maalt zou weer voor een nieuwe niche markt zijn ;-)
dus...

Boem
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 20:21

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor Boem » wo 05 mei 2021, 14:37

Dat wordt dan een bonenmaler met dubbele doseermeetfunctie: volume voor als je vaak bonen wisselt, gewicht voor als je je vaste boon wil optimaliseren. Pak je winst!

Giessie
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 29 mar 2021, 10:19

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor Giessie » wo 05 mei 2021, 22:03

Klopt, ik moet het ook gaan doen, maar vind het ook wel fijn om 's ochtend gewoon een espresso te maken, zonder te veel poespas.
Als je het mij vraagt geldt: hoe minder poespas, des te meer variatie in het resultaat. En dus soms ‘s ochtends een wat teleurstellend shotje.

Met een beetje poespas (even boontjes wegen) krijg je al een gelijkmatiger resultaat. Dus meestal een lekker shotje.

En als je even wat discipline toepast en iedere keer die poespas voor lief neemt, is het als snel geen poespas meer Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Maar de smaak is prima, waar mijn vraag over ging was de dwaal gast, waarvan nu duidelijk is dat het kanaalvorming is.

Ik ben nog zoekende wat de beste methode is. Het gebruik van een roerstaafje werkt. Maar de koffie heb ik daarmee nog niet verdeeld in de puk.

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2194
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor omeCo » wo 05 mei 2021, 22:49

Ik dwaalde af van het onderwerp, inderdaad.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Giessie
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 29 mar 2021, 10:19

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor Giessie » do 06 mei 2021, 14:20

Ik dwaalde af van het onderwerp, inderdaad.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geen probleem toch, kan alleen maar een extra perspectief opleveren ;) Vond het sowieso wel leuk om de twee reacties daarop te lezen. Iedereen heeft zo zijn eigen manier van een lekker kopje espresso te pullen. En iedereen doet het vol overgave om een heerlijk bakkie te krijgen.

Vanochtend weer wat lopen spelen, en met het roerdingetje dat ik heb gemaakt probeer ik gelijk de koffie gelijkmatig te verdelen. Dit lijkt best wel goed te werken.
Daarna lichtjes kloppen vanaf de onderzijde, zodat het een beetje inklinkt. En dan met de tamper aandrukken en polijsten.

Wat ik wel merk en verbaasd me eigenlijk niet zo heel erg. Als ik te licht aandruk, dan loopt de koffie door alsof het filterkoffie is... Een bepaalde minimale druk is dus zeker van belang, om op deze wijze enige weerstand te creëren. Waardoor het water de tijd krijgt om de heerlijkheden uit de koffie te extraheren. Herkent iemand dit?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor fransg » do 06 mei 2021, 14:34

Als ik te licht aandruk, dan loopt de koffie door alsof het filterkoffie is...
Als het maalsel er te losjes in ligt dan woelt het heetwater dat onder enige druk door het douchescherm heen op de puck regent de boel om en stroomt veel water langs het maalsel heen. Tamp je te hard dan duurt het erg lang eer de puck is doordrongen van het heetwater. Een mild-stevige en vooral vlakke tamp is voldoende.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron