Welke hefboommachine gaat het worden?

Willem.H
Berichten: 34
Lid geworden op: do 02 sep 2021, 11:48

Welke hefboommachine gaat het worden?

Berichtdoor Willem.H » do 16 sep 2021, 17:24

Ik wil mijn huidige machine een ECM Mechanika IV profi upgraden naar een hefboommachine (er zullen zijn die dit geen upgrade vinden). Ik heb dit voorjaar een Cafelat Robot gekocht om in de caravan te gebruiken. Dit bevalt zo goed zodat ik thuis de hefboomtechniek ook wil gaan gebruiken. Ik heb geen praktische ervaring met de hefboommachines, daarom heb ik een aantal vragen.
Wij drinken met ons tweeën standaard 8 cappuccino's per dag, s'morgens 4 en s'middags 4 dit wordt meer als er bezoek komt.(Door de Cafelat Robot ben ik meer espresso's gaan drinken in de vakanties en ga dit thuis ook meer doen). Het moet een machine zijn die op vast water en afvoer is aangesloten en geen pomp. Mijn eerste keuze die ik wil maken is: Een Vintage hefboom of een nieuwe hefboommachine. Mijn eerste keus is vintage. Graag zou ik willen weten of een vintage machine goed te gebruiken is als dagelijkse machine en wat zijn de voor/nadelen. Welke vintage? De tweede keus is nieuw. Welke nieuwe?
Izzo Alex Leva - Bentwood Vertical 63 - Kaffelogic Nano 7e - Cafelat Robot - Kinu - Aeropress

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Welke hefboommachine gaat het worden?

Berichtdoor fransg » do 16 sep 2021, 17:32

Hier past een bezoekje aan de plek waar ook ons forumlid Pti is te vinden:

https://www.vintage-espresso-machines.nl/
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Welke hefboommachine gaat het worden?

Berichtdoor cremalover » do 16 sep 2021, 17:39

Ik heb een Lambro te koop.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Welke hefboommachine gaat het worden?

Berichtdoor Pti » do 16 sep 2021, 17:45

Lambro en president zijn érg goed dagelijks bruikbaar.
Oudere modellen zijn mooier maar leveren wat minder goede prestaties en zijn iets minder onderhoudsvriendelijk.

Ze zijn wel allemaal gemaakt om levenslang mee te gaan, het energieverbruik is hoger dan een moderne machine maar bij eerstgenoemde twee is isoleren v/d boiler een goede optie.

CAvE
Berichten: 40
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 14:10

Re: Welke hefboommachine gaat het worden?

Berichtdoor CAvE » do 16 sep 2021, 19:15

Als Amstelveen niet enorm uit de buurt is zou ik inderdaad even bij Pti gaan kijken.
Ik was er afgelopen vrijdag (voor het eerst) en heb mijn ogen uitgekeken, zoveel mooie vintage machines.

Willem.H
Berichten: 34
Lid geworden op: do 02 sep 2021, 11:48

Re: Welke hefboommachine gaat het worden?

Berichtdoor Willem.H » do 16 sep 2021, 21:15

Wat zijn de minder goede prestaties van de oudere modellen? Zijn dit o.a. de Marte, de Mercurio (deze vindt ik erg mooi). Hoeveel meer verbruiken de vintage t.o.v. een nieuwe.
Izzo Alex Leva - Bentwood Vertical 63 - Kaffelogic Nano 7e - Cafelat Robot - Kinu - Aeropress

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Welke hefboommachine gaat het worden?

Berichtdoor fransg » do 16 sep 2021, 21:24

Ik vermoed dat je voor uitgebreide info het beste toch daar even langs kunt gaan en zelf kijken en je licht opsteken. Vooral Roland is heel druk met de restauraties en Arnoud doet daar ook nog eens de branderij bij, heeft een gezin en volgt daarnaast een aantal onderwerpen op het forum.

De diverse vintage modellen in detail langs de meetlat leggen en alle vervolgvragen die daar dan natuurlijk weer uit voort kunnen komen, lijkt me erg veel werk.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Welke hefboommachine gaat het worden?

Berichtdoor cremalover » vr 17 sep 2021, 08:32

Wat zijn de minder goede prestaties van de oudere modellen? Zijn dit o.a. de Marte, de Mercurio (deze vindt ik erg mooi). Hoeveel meer verbruiken de vintage t.o.v. een nieuwe.
Deze machines zijn duur.Alsje zoiets koopt lijkt energieverbruik secundair.Wie een Porsche 911 koopt zal zich niet druk maken om bezineverbruik.
Tenzij je mileutechnische overwegingen meeneemt in je aankoop hetgeen ik zeeeeer zou waarderen.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Welke hefboommachine gaat het worden?

Berichtdoor Pti » vr 17 sep 2021, 08:46

Ik ken twee mensen met een lambro thuis en die hebben het over €30 p/maand als de machine 24/7 aanstaat. Mijn veel modernere twee boiler machine gebruikt meer stroom en heeft ik tegenstelling tot een oudje minder opties voor isolatie.
Of je dat stroomverbruik veel vind voor een luxe product moet ieder voor zichzelf bepalen.

De techniek van marte en Mercuro is minder verfijnd, het zijn bolt-on dippers in tegenstelling tot een thermysyphon. Vanaf de laatste generatie Urania tot de president/zodiaco wordt het gewoon allemaal veel verfijnder.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Welke hefboommachine gaat het worden?

Berichtdoor fransg » vr 17 sep 2021, 08:57

Die €30/maand zijn overigens niet per se 'verlies' of 'verspilling'

Tijdens warme zomerdagen kom je zelf wel op het idee de machine uit te zetten.

Andere dagen zorgt die geringe warmte van de machine ervoor dat de cv iets later aan gaat en ietsje minder hard werkt.

Een jaar of tien geleden zag ik een mooie presentatie van een Amerikaanse natuurkundige die voor de Franse energiesector onderzoeken had gedaan. Hij noemde terloops dat er een transitie van gloeilampen naar 'zuinige' lampen aan zat te komen en dat het voor de energiesector weinig uitmaakt wanneer er minder energie naar de zuinige LED lampen gaat en wast meer energie door verwarmingen wordt opgeslurpt.

Ik denk dat die 'zuinige' lampen niet zo werken als het handen wassen en mondkapjes voordoen het afgelopen jaar. het helpt mensen eraan te herinneren om over het algemeen wat beter op te passen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron