Bezzera Matrix flow probleem

LauMJM1999
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 18:05

Bezzera Matrix flow probleem

Berichtdoor LauMJM1999 » ma 08 jan 2024, 17:54

Beste forumleden,

sinds enkele dagen heb ik een bezzera matrix in bezit, maar nu zijn er een aantal kleine probleempjes die zijn opgetreden en waarvoor ik niet direct een oplossing weet. de machine kwam met een flowcontrole set, reeds geïnstalleerd. naast het bekende probleem dat de houten 'paddle' bovenaan niet de benodigde volledige omwenteling kan maken (en de controle dus niet gaat van 0 tot bv. 10 bar, maar slechts van bv. 5 tot 10 of van 0 tot 5 ongeveer), merk ik ook dat als de machine ingesteld staat op ongeveer 9 bar en de flow control helemaal open staat (dmv het houten ding te verwijderen en handmatig helemaal open te draaien) er alsnog maar 80 ml per 30 seconden aan water wordt gegeven. toen ik de machine terugschroefde (dmv de schroef onderaan de machine) naar 7 bar waren het slechts enkele druppels. het lijkt er dus op dat de 'stock flow rate', althans wanneer de flowcontrol helemaal openstaat, erg laag is; veel lager dan een normale e61 machine.

daarnaast de volgende probleempjes: het elektronische scherm lijkt 'phantom pressure' aan te geven; de naald zweeft zonder pompdruk alsnog zo'n 1 tot 2 bar druk aan. heeft men enig idee waardoor dit kan komen en of deze problemen verwant zijn aan elkaar? Ook merk ik dat de 'ramp up' van 0 naar 9 bar niet heel gelijkmatig gaat (langzaam naar de 4, en dan pauze en dan schiet hij door naar de 9 en evt. langzaam naar de 10) en bovendien ook langzamer dan ik gewend ben van bezzera's met rotatiepomp.

tot slot gebruik ik de waterfilterzakjes van Bilt in een (gereinigde) jerrycan van 5 liter, welk water ik dan pas na een nacht in de watertank van de machine gooi. echter resulteerde dit gisteren en vandaag in een duidelijk rokerige smaak en geur aan het water uit de beide boilers. dit was reden om vooralsnog de jerrycan buiten spel te zetten, maar ik vraag me af of dit misschien ook wel door de waterfilterzakjes kan komen. ik kan hier niets over vinden op het internet en ben zeer benieuwd of iemand anders dit ook wel eens heeft ervaren.

Verder is de machine in topstaat, hij is in december nog in onderhoud geweest dus deze problemen zouden niet moeten kunnen bestaan, of zijn gemakkelijk te verhelpen en niet gelegen in een 'defect'.

Mocht iemand mij wijzer kunnen maken met betrekking tot (een van) deze vragen is dat zeer gewaardeerd!!
Bezzera Matrix MN - Eureka Oro Single Dose - Coffee Sensor Flow Control - v60 - Aeropress - Blommers Coffee

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bezzera Matrix flow probleem

Berichtdoor fransg » ma 08 jan 2024, 19:15


tot slot gebruik ik de waterfilterzakjes van Bilt in een (gereinigde) jerrycan van 5 liter, welk water ik dan pas na een nacht in de watertank van de machine gooi. echter resulteerde dit gisteren en vandaag in een duidelijk rokerige smaak en geur aan het water uit de beide boilers. dit was reden om vooralsnog de jerrycan buiten spel te zetten, maar ik vraag me af of dit misschien ook wel door de waterfilterzakjes kan komen. ik kan hier niets over vinden op het internet en ben zeer benieuwd of iemand anders dit ook wel eens heeft ervaren.
Ik heb eens Bilt zakjes gehad die ik te lang had bewaard, ze roken erg muf en in het water gaven ze dat water ook een muffe smaak en geur, als van natte handdoeken die op zolder te lang in en oude harige hondenmand hadden liggen smetten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Bezzera Matrix flow probleem

Berichtdoor manduca » di 09 jan 2024, 06:59

Ik zou even terug gaan naar de plek van onderhoud…
Mijn (niet door feiten onderbouwd) gevoel is dat er is ontkalkt in de machine, en losse kalkvlokken nu heibel aan het maken zijn.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

LauMJM1999
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 18:05

Re: Bezzera Matrix flow probleem

Berichtdoor LauMJM1999 » di 09 jan 2024, 12:20

"Ik heb eens Bilt zakjes gehad die ik te lang had bewaard, ze roken erg muf en in het water gaven ze dat water ook een muffe smaak en geur, als van natte handdoeken die op zolder te lang in en oude harige hondenmand hadden liggen smetten."

Juist! Ik ga maar eens bellen met branderij duursma, de verkoper. Wellicht dat ik oude zakjes heb gekregen. Je zou niet zo snel verwachten dat die ranzig worden als ze te lang liggen, maar goed. Hopelijk is de onaangename geur nog weg te krijgen/spoelen. De andere zakjes ruiken helaas precies hetzelfde.
Bezzera Matrix MN - Eureka Oro Single Dose - Coffee Sensor Flow Control - v60 - Aeropress - Blommers Coffee

LauMJM1999
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 18:05

Re: Bezzera Matrix flow probleem

Berichtdoor LauMJM1999 » di 09 jan 2024, 12:25

"Ik zou even terug gaan naar de plek van onderhoud…
Mijn (niet door feiten onderbouwd) gevoel is dat er is ontkalkt in de machine, en losse kalkvlokken nu heibel aan het maken zijn."

Ik heb net gebeld. De plaats van onderhoud gaf aan dat de machine bij hen nauwkeurig in de groep is afgemeten op 9 bar voordat hij uit de deur ging. De interne en externe manometers gaven bij eerst gebruik 12-13 bar aan, waardoor ik de schroef onderaan heb gebruikt om hem 'op 9 bar te krijgen', hetgeen volgens hem dus niet klopt. Zou ik de flowcontrol kit weghalen dan zou ik met de machine langs moeten gaan om hem weer nauwkeurige op 9 (of liever 7) bar afgesteld te krijgen. In elk geval zitten er dus volgens hem flinke discrepanties in de druk op verschillende punten in de machine. NB moest ik mij volgens hem maar geen zorgen maken over de Phantom pressure, zijn machine gaf in normale toestand wel eens 11 bar aan, na opwarmen en zonder pomp die aan staat... :|
Bezzera Matrix MN - Eureka Oro Single Dose - Coffee Sensor Flow Control - v60 - Aeropress - Blommers Coffee

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bezzera Matrix flow probleem

Berichtdoor fransg » di 09 jan 2024, 12:29

Ik heb net gebeld. De plaats van onderhoud gaf aan dat de machine bij hen nauwkeurig in de groep is afgemeten op 9 bar voordat hij uit de deur ging. De interne en externe manometers gaven bij eerst gebruik 12-13 bar aan, waardoor ik de schroef onderaan heb gebruikt om hem 'op 9 bar te krijgen', hetgeen volgens hem dus niet klopt.
Je kunt ook ergens langs gaan waar ze een portafilter met manometer hebben, dan kun je in de praktijk meten wat de druk aan de puck-zijde is.

Mocht je in Amsterdam wonen dan zou je het bij mij kunnen meten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

LauMJM1999
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 18:05

Re: Bezzera Matrix flow probleem

Berichtdoor LauMJM1999 » di 09 jan 2024, 23:19

Ik heb net gebeld. De plaats van onderhoud gaf aan dat de machine bij hen nauwkeurig in de groep is afgemeten op 9 bar voordat hij uit de deur ging. De interne en externe manometers gaven bij eerst gebruik 12-13 bar aan, waardoor ik de schroef onderaan heb gebruikt om hem 'op 9 bar te krijgen', hetgeen volgens hem dus niet klopt.
Je kunt ook ergens langs gaan waar ze een portafilter met manometer hebben, dan kun je in de praktijk meten wat de druk aan de puck-zijde is.

Mocht je in Amsterdam wonen dan zou je het bij mij kunnen meten.
Ja, daar dacht ik inderdaad ook aan. ik woon in Nijmegen dus ga hier even in de buurt kijken, maar bedankt voor het aanbod! De flow is in elk geval al verbeterd nu de druk hoger staat afgesteld. Wel nog steeds een erg lange ramp up en tijd tot eerste drup, waarna de shot alsnog goed veel te snel kan doorlopen. Maar goed, we komen dichterbij.
Bezzera Matrix MN - Eureka Oro Single Dose - Coffee Sensor Flow Control - v60 - Aeropress - Blommers Coffee

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Bezzera Matrix flow probleem

Berichtdoor ErikvW » wo 10 jan 2024, 00:02

Dat laatste klinkt erg als een verstopt flow restriction ventiel... Het 2mm ventiel dat je pompdruk beperkt door het water dor een klein gaatje het laten lopen.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Bezzera Matrix flow probleem

Berichtdoor Rosanne » wo 10 jan 2024, 00:34

Als ik mij niet vergis kan je op het elektronische display van de matrix een hoop instellen. Is daar toevallig ook iets ingesteld mbt pre infusie?
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

LauMJM1999
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 18:05

Re: Bezzera Matrix flow probleem

Berichtdoor LauMJM1999 » wo 10 jan 2024, 15:01

Als ik mij niet vergis kan je op het elektronische display van de matrix een hoop instellen. Is daar toevallig ook iets ingesteld mbt pre infusie?
Hi Rosanne, dat klopt inderdaad. pre infusie is echter niet ingesteld op het moment. met betrekking tot het mysterie van de druk; als ik een (iets te fijn gemalen) dosis extraheer, dan staat de manometer in de zetgroep ongeveer op 10 bar. dit sluit aan bij hetgene de reperateur mij vertelde. Nu ik de druk weer heb verhoogd is de doorlooptijd en flow ook wel aardig. Rest mij nu denk ik vooral het bijsnijden of vervangen van de flowcontrol peddel (zelfde als bij de lelit bianca), want die kan niet de benodigde omwenteling maken door de kast van de machine :lol:
Bezzera Matrix MN - Eureka Oro Single Dose - Coffee Sensor Flow Control - v60 - Aeropress - Blommers Coffee


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten

cron