Elektra MCaL: langdurig gebruik?

Nordine
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 08 apr 2015, 12:15

Elektra MCaL: langdurig gebruik?

Berichtdoor Nordine » wo 08 apr 2015, 12:58

Als reguliere espresso/ristretto drinker wil ik uiteindelijk de stap naar een home espresso machine zetten.
Ik drink dagelijks 1 a 2 shots en occasioneel zal ik 2 a 3 shots per keer moeten halen evt ook voor cappucino/macchiato?

Op home barista en ook op deze site heb ik al heel wat info terug gevonden, maar vooraleer de stap te zetten zit ik nog met 2 vragen:
* wat zijn de ervaringen na langdurig dagelijks gebruik, > 1 jaar, en ik denk dan voornamelijk aan gebruiks- en onderhoudsgemak
* omdat MCaL een ander espresso smaakprofiel heeft ben ik benieuwd naar adressen in Belgie en/of Nederland waar ik kan test proeven

Kijk uit naar jullie feedback.

Nordine

Nordine
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 08 apr 2015, 12:15

Re: Elektra MCaL: langdurig gebruik?

Berichtdoor Nordine » za 11 apr 2015, 12:19

Niemand die een elektra micro casa a leva in huis heeft en reeds geruime tijd in gebruik heeft?

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Elektra MCaL: langdurig gebruik?

Berichtdoor bvds » za 11 apr 2015, 14:39

ja wel hoor. ik heb er eentje staan. hartstikke leuke machine.

heb die adelaar er af gedraaid en er een blauw murano glazen bolletje van Elektra op gezet. smoelt veel beter, minder kitsch.

met een teflon disk tussen boiler en groep geen oververhitting.

en heb er een tweede booster spring in gezet.

wat smaak betreft een topper!

stoomt ook goed.

woon in Nijmegen dus welkom om te komen proeven.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: Elektra MCaL: langdurig gebruik?

Berichtdoor Bert 619 » vr 17 jul 2015, 22:36

ik heb er eentje staan. hartstikke leuke machine.

heb die adelaar er af gedraaid en er een blauw murano glazen bolletje van Elektra op gezet.
en heb er een tweede booster spring in gezet.
Ik heb de Elektra van Veld overgenomen, Fijne machine zet er lekkere espresso mee en kan daar
erg goed mee stomen.
Als ik de maler afgesteld dat als ik voor de Elektra 14 gram maal, ik met dezelfde maalgraat voor de La pavoni 12.5 gram kan malen.
op die manier kan ik met beide goede espresso zetten, ieder met hun eigen smaak.

Bij de Elektra moet ik wel (om de espresso goed van smaak te krijgen) de hevel op een gegeven moment nog een keer naar beneden halen,
als de hendel 2/3 naar boven is heb ik ongeveer 30 gram koffie.
De laatste 1/3 van de hendel neemt nogal wat tijd in beslag.
Door die extra veer gaat het dan in een vloeiende lijn of vertraagt die dan ook op het einde?

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Elektra MCaL: langdurig gebruik?

Berichtdoor bvds » zo 19 jul 2015, 20:29

Jij hebt als ik me niet vergis een bijna nieuwe.
De modellen na uit mijn hoofd 2005 hebben al af fabriek een sterkere veer.
Ik zou er wel de pakking die tussen de boiler em de groep zit vervangen door die van Ponte Vecchio.
Die kun je online kopen, past precies en zorgt er voor dat de groep geen last meer heeft van overhitting.
Dus geen booster spring nodig lijkt me zo.
Het is inderdaad de kunst om de flow goed te krijgen.
De Elektra is erg gevoelig voor dosering.
Het is een lastige machine maar als alles klopt is het resultaat sensationeel.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Nordine
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 08 apr 2015, 12:15

Re: Elektra MCaL: langdurig gebruik?

Berichtdoor Nordine » wo 19 jul 2017, 15:40

Met enkele jaren vertraging heb ik de Elektra Microcasa besteld bij italian*******aid.
Waar kan ik de packing van de pontevecchio aanschaffen? Is dit gemakkelijk te plaatsen?
Tips voor de tamper, standaard meegeleverde of ander ik gebruik?

Thx
Jij hebt als ik me niet vergis een bijna nieuwe.
De modellen na uit mijn hoofd 2005 hebben al af fabriek een sterkere veer.
Ik zou er wel de pakking die tussen de boiler em de groep zit vervangen door die van Ponte Vecchio.
Die kun je online kopen, past precies en zorgt er voor dat de groep geen last meer heeft van overhitting.
Dus geen booster spring nodig lijkt me zo.
Het is inderdaad de kunst om de flow goed te krijgen.
De Elektra is erg gevoelig voor dosering.
Het is een lastige machine maar als alles klopt is het resultaat sensationeel.

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: Elektra MCaL: langdurig gebruik?

Berichtdoor Bert 619 » do 20 jul 2017, 15:23

De vraag is dan wel aan Bas maar ik heb uiteindelijk niets veranderd aan Elektra Mcal.
Bij mij ging de machine 2 tot 3 keer per dag aan en tussentijds uit en zag er daardoor de noodzaak niet van in om de pakking te vervangen.
Een tweede veer is er niet bijgeplaatst en als je eenmaal weet de machine goed te bedienen
(maalgraad en hoeveelheid koffiebonen) is het resultaat geweldig.
De tamper komt bij DiRossi vandaan die maakt ze mooi op maat voor je.

http://www.dirossi.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel plezier met je nieuwe aankoop.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Elektra MCaL: langdurig gebruik?

Berichtdoor HanR » vr 21 jul 2017, 10:03

Pakkingen voor Elektra zijn onder andere te koop bij
https://www.lamacchinadelcaffe.com/guar ... ektra.html" onclick="window.open(this.href);return false;

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Elektra MCaL: langdurig gebruik?

Berichtdoor bvds » vr 21 jul 2017, 14:18

Deze heb je nodig:

Guarnizione gruppo Pontevecchio 58mm Cod. G8079

Te bestellen via de website die HanR al voorstelde. Maar dan onder Ponte Vecchio en vervolgens Guarnizione. Kost ca. 3 euro ex verzend. Beste meteen setje Elektra seals mee bestellen.

Deze plaat je tussen de boiler en de groep. Alleen zinvol als je de machine lang aan wil laten staan en veel shots achter elkaar wilt maken. Opwarmen duurt met deze pakking logischerwijs langer. Maar overhitting is verleden tijd.

Anders kun je met een koude PF en een temperatuursticker de groep ook prima managen. Neem aan dat je een naked PF gebruikt dus dan kun je de stabdaard PF gebruiken voor koelen. Even onder de koude kraan, in de groep draaien en binnen 30 sec. ben je weer in de zone.

Een naked PF en een temperatuur sticker vind ik een must. Die pakking is handig maar niet perse nodig.

Blijft geweldige machine!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron