Ponte Vecchio

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Ponte Vecchio

Berichtdoor bobbee » di 19 apr 2016, 12:13

Toch apart dat de spaziale je niet beviel! Die zou toch eenvoudiger een goede espresso moeten kunnen neerzetten.

Maar... Veel plezier met je nieuwe masjien! ;)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

diems01
Berichten: 66
Lid geworden op: di 28 aug 2012, 21:59

Re: Ponte Vecchio

Berichtdoor diems01 » wo 20 apr 2016, 22:11

Ok,ok, ik laat jullie niet langer in spanning :p

Het is een 1976 La Peppina (van francesco uit IT) met Bezzera B005NM (nieuw) geworden om het lever avontuur te starten. Toen ik het ding voor 't eerst zag moest ik lachen maar op het aanrecht wordt ie steeds mooier. Heb er nog niet veel bakkies mee gezet maar tis best te doen en er zit mijn inziens een zachter smaak karakter aan dan de spaz .. Zo vind ik shots die op de thermo zelfs aan de koude kant zijn (in de 80c), niet zuur (krijg geen wegtrekker) zoals ik bij de Spaz had. Ook heb ik bewust gekozen voor een maler met conische maalschijven om vol gebruik te kunnen maken van een ander smaakprofiel. In hoeverre dat ook echt anders is, heb ik geen idee van.. De Bezzera voldoet mijn inziens prima (ook op papier) en wie weet komt de Robur er later toch wel :p

Voor nu dus dubbele pret, lekker smooth smakende bakkies met meer gedoe echter wel met resultaat.
Ik wil tevens toevoegen dat ik vooral door Peters adviezen gekomen ben tot deze samenstelling. Waarvoor dank! :mrgreen:
Kinu Phoenix / Isomac Zaffiro

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Ponte Vecchio

Berichtdoor Bluecold » wo 20 apr 2016, 22:59

Hee nog een La Peppina gebruiker!
Ik ben er al een 6 jaar erg tevreden mee. Een PID haalt een heleboel gekloot uit temperatuur afschatten.
Erg belangrijk dat je douchescherm schoon blijft, dus om de zoveel tijd even met een bamboeprikker in de weer om de gaatjes schoon te prikken. Maar dit merk je vanzelf als je espresso een weekje wat nietszeggend smaakt. Afstellen van de klepjes wordt ook een routineklusje na een tijdje. :D
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Ponte Vecchio

Berichtdoor we tigers » do 13 sep 2018, 09:17

In plaats van een nieuw topic te starten, zet ik mijn berichtje maar hier. Ik ben wat om me heen aan het kijken naar een Ponte Vecchio en zag op marktplaats deze. Zelfs hier bij mij in de stad.
https://link.marktplaats.nl/m1314831641
Natuurlijk moet ik zelf gaan kijken, maar ik vroeg me af of een van jullie kenners hier op basis van deze foto's nog wat op- of aanmerkingen heeft waar ik op moet letten. Ziet dit apparaat er een beetje uit?
Alvast bedankt!
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Ponte Vecchio

Berichtdoor Erik82 » do 13 sep 2018, 09:55

Wat ik al eerder zie, ga uit van zelf flink knutselen. Er staat niks in over onderhoud en leeftijd is onbekend. Die dingen zijn niet al te best gebouwd maar werken wel goed. Ze vragen echter wel om het nodige onderhoud om ze draaiende te houden. Daarnaast heb je speciaal gereedschap nodig voor de groep om daar de boel te vervangen.

Hou er daarnaast ook rekening mee dat het een machine is met kleinere filterbakjes en ook een heel klein shotvolume. Allemaal dingen om rekening mee te houden voordat je je Domobar terug gaat brengen en de verkeerde keuze gaat maken. Als je echt een goede hevel wilt voor minder dan de hoofdprijs dan is de Strega een goede optie.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Ponte Vecchio

Berichtdoor Pti » do 13 sep 2018, 10:40

Aahhh.. De PV Lusso ik heb er ooit bijna 1 besteld en zelfs dat was al gedoe :mrgreen:

Leuk, goedkoop machientje, veel halen en ogen de prijs is laag omdat ze slecht gebouwd zijn. Op lange termijn wordt zo'n ding door onderhoud en storingen helaas alsnog een dure machine... En dan kun je beter een strega of vintage thuislever gaan.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Ponte Vecchio

Berichtdoor cremalover » do 13 sep 2018, 11:32

Ik heb een stuk of 5 Exports gehad.Super apparaatje.Simpel groepje dat erg makkelijk te onderhouden is.Het special tool "ding maak je zelf in 5 minuten.Dan ligt het groepje in een minuut op tafel.Voor de rest is de Export een zeer goede stomer.De shotjes zijn klein gezien het formaat filterbakkie(45 mm).Maar erg lekker.Iets vlakker van smaak .Denk dat dat door de lagere drukopbouw komt.Fijne stomer ook.De Lusso heb ik geen ervaring mee maar zal niet veel anders zijn.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Ponte Vecchio

Berichtdoor bvds » do 13 sep 2018, 12:19

Eens met Cremalover: De PV Export is een heel betrouwbaar beestje. De Lusso is een stuk complexer. Ik zou altijd de Export verkiezen. Enige mank van de Export (idem Lusso) is dat de seal snel slijten en dan last van doorslippen krijgen. Seals vervangen is lastig zonder tool. Maar zo'n tool is ofwel te koop ofwel te maken door een filterdrager om te bouwen. Moet je wel handig zijn of uitbesteden. Seal e.d. zijn in NL en DE lastig te vinden. Via Italië wel te doen.

Maar hoe dan ook: Ik zou niet snel aan een Lusso projectje beginnen.

Een Export is erg leuk mits je kan leven het kleine shot volume en de smaak. Meer focus op body en minder clarity.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Ponte Vecchio

Berichtdoor we tigers » ma 17 sep 2018, 12:41

Jullie reacties zijn duidelijk. Ik ben wat verder aan het spitten geweest in de levermachinewereld en het nodige opgestoken. Het ziet er nu naar uit dat er over een paar weekjes een Elektra Mcal mijn kant op komt. Ik kijk daar erg naar uit!
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Ponte Vecchio

Berichtdoor bvds » ma 17 sep 2018, 13:02

Die maakt mooiere shots dan de PV!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron