Lever ervaringen en voorkeuren

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Marcje » za 01 sep 2018, 08:36

Net even de tegendruk door de puck 'gesimuleerd' door de kraan van het portafilter iets te openen zodat de veer in plm 25 sec weer terug kwam, à la shot zetten zeg maar. Dat maakt dan voor de pre-infusie (door de waterleiding) en begindruk (door de veer) amper uit t.o.v. een puur statische meting. Is natuurlijk ook allemaal geneuzel in de marge, maar is nu eenmaal leuk om te prutsen!
dus...

BoonR
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 13:48
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor BoonR » ma 03 sep 2018, 20:45

@Marcje Je bent behoorlijk fanatiek aan het "experimenteren". Je merkt dus een duidelijk verschil in de smaak?

Zonder veel afstellen zit ik op een doorlooptijd die me al behoorlijk zint. Met mijn Technika was het een behoorlijke klus om te finetunen. (mogelijk zat het hem destijds ook in de maler, Compak K3) Tot op heden (2 dagen) ervaar ik het als een zeer gebruiksvriendelijke machine. Blij mee dus! De eerste aanpassing voor mij zijn de bonen alvorens ik mijn machine ga modificeren.

Gebruik je het originele 14 gram filterbakje? De handleiding net eens doorgelezen, maar die is maar zeer beperkt. Ik gebruik een naked filter, maar het spettert behoorlijk. Benieuwd of hier nog verschil zit per filterbakje.

Edit: Benieuwd naar jouw doorlooptijd vanaf de eerste druppel tot hendel boven voor circa 30 gram product.
Bezzera Strega Top, Quamar M80E, MOCCAMASTER|select, Bialetti Moka Express

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor cremalover » ma 03 sep 2018, 21:10

Doorlooptijd is gewoon te regelen via maling.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Marcje » zo 09 sep 2018, 08:57

Ben nog steeds erg blij met de gemodificeerde Strega en lekker aan het prutsen met alle parameters.
Even een vraagje voor de mannen met ervaring: Is er naar jullie weten wel eens een modificatie gedaan waarbij je een manometertje in de kop plaatst, zodat je real time je druk (verloop) ziet? Wat je nu bijvoorbeeld ook op de Lelit Bianca ziet?
Leek me best interessant, maar kon er niks over vinden op internet.
dus...

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor bvds » zo 09 sep 2018, 09:27

Ja Gabor van Naked Espresso heeft dat gedaan. Je kunt zo'n setje kopen. Maar kost je wel onder de streep iets van 300 euro. En de vraag is wat je er aan hebt. De druk op de Strega is afhankelijk van de veer, weerstand en het moment van aangrijpen. Je kunt de druk natuurlijk niet bijsturen zoals bij een manual lever.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor bobbee » zo 09 sep 2018, 09:38

Gabor heeft ze wel voor andere apparaten gemaakt maar niet voor de Strega

Je zou wel met zo'n metertje kunnen werken en de druk beïnvloeden. Je laat de pomp de groep vullen tot extractie start, maximale druk en zeker met de dubbele veer. En door de hevel tegen te houden bouw je druk af, laat je hem weer opkomen gaat de druk ook weer omhoog. Je kunt hem niet terugbrengen naar druk die je had bij start maar genoeg te spelen en zou de druk mooi kunnen volgen met de meter.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Marcje » zo 09 sep 2018, 10:04

Ik bedoel drukmeter à la de Eric's E61 thermometer, dus eentje die je direct in de kop kunt schroeven.

Nu snap ik dat je een Eric's in het kanaaltje schroeft wat er toch al zit, en dat een Strega kop totaal anders is dan een een E61, maar dacht dat iemand dat vast al eens had gedaan. Kanaaltje boren, draad tappen en metertje erin zeg maar. Als het niks is, dan dop je hem weer af, net als met het schroefje bij een E61 kop. Heeft de Bianca dit ook niet op die manier?

Mijn gedachtengang was dat je de druk dan wat kon bijsturen door de lever iets af te remmen tijdens zijn beweging. Dat kan natuurlijk ook zonder meter, alleen heb je dan geen idee wat je doet.
En je zou er ook nog een Eric's in kunnen schroeven dan.

Edit: Net even het douchescherm verwijderd om eens te kijken of dit zou passen, en het is allemaal wat minder triviaal dan ik op de bank had bedacht. De zuiger komt in rust voorbij de onderkant van de kamer, dus je hebt geen ruimte voor een kanaaltje in de cilinder/kamer. Om echt de druk (tot aan het einde) op de puck te meten moet je dus een dukmeter in je zuiger hebben, dat wordt lastig. Er zit ook erg weinig vlees tussen de binnenkant van de groepring uitsparing en de kamer btw. Dat alles zal wel een reden zijn dat ik er niets over kon vinden...
dus...

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Erik82 » zo 09 sep 2018, 12:26

Daar heb je inderdaad het probleem te pakken. Daar waar dit in een E-61 doodeenvoudig is is het in een hevel bijna niet te doen omdat je een afgesloten cilinder hebt. Je hebt nergens echt plek om een manometer toe te voegen behalve dan in de zuiger zelf.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor cremalover » zo 09 sep 2018, 15:52

Ja Gabor van Naked Espresso heeft dat gedaan. Je kunt zo'n setje kopen. Maar kost je wel onder de streep iets van 300 euro. En de vraag is wat je er aan hebt. De druk op de Strega is afhankelijk van de veer, weerstand en het moment van aangrijpen. Je kunt de druk natuurlijk niet bijsturen zoals bij een manual lever.
Ik kan met een Strega toch gewoon de hendel tegen houden of er meer druk op zetten.Net zoals ik ook de pre infusie kan beinvloeden.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Erik82 » zo 09 sep 2018, 16:19

Door de hevel tegen te houden kun je de druk inderdaad heel eenvoudig verlagen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron