La Pavoni Beginner (need some help)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor bobbee » ma 10 dec 2018, 18:07

Zo'n horeca beestje, kun je ook lekker voorlopig mee uit de voeten.

Fiorenzato Professionele koffiemaler
€ 150,00

http://link.marktplaats.nl/m1350514268
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Erik82 » ma 10 dec 2018, 19:07


TS heeft nu overduidelijke dat ene antwoord wat hij wilde horen en dan doet de rest er niet meer toe. Dat hebben we vaker gezien d :mrgreen: .
Hey Erik, wat bedoel je precies? Ik hunt natuurlijk op een mignon of een bezerra maar de laatste 3a4 weken komt er geen langs, valt echt tegen! Ik neem jullie tips serieus als je dat bedoeld, maar ik probeer wel de sweetspot te vinden natuurlijk. Ik begin net met het koffiefeestje, gelijk 100en euro’s is lastig, namelijk geen idee wat ik er uit ga krijgen!
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Nam uit je reactie aan dat je al met de Nemox bezig was. Een goede maler maakt je leven zoveel makkelijker en zorgt voor een consistent goede espresso in plaats van continu maar bezig zijn om je maler op de juiste stand te krijgen.

De Bezzera BB005 en nieuwe Mignon zul je ook weinig 2de hands tegenkomen. Persoonlijk zou ik daar voor een nieuwe gaan of voor een 2de hands horeca bakbeest. Die zijn niet mooi maar wel goedkoop, leveren goed maalsel en zijn gebouwd als een tank. Als je die kant uit gaat kies dan vooral niet voor een Rossi RR45.

https://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en ... ousPage=lr
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Tommie
Berichten: 42
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 13:30

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Tommie » ma 10 dec 2018, 19:15

Ja dat zou ik wel willen :( had bijna een mini mazzer, wat een demo was voor een mooi prijsje. Maar vriendinlief gaat niet akkoord. Zou ook ergens anders moeten staan dan het aanrecht ivm de hoogte anders komt die tegen de kastjes aan... lol vandaar de vraag naar een compacte met nog wel degelijk maalsel. Anders kom ik wellicht niet in de hogere koffiesferen! Haha

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Capulus » ma 10 dec 2018, 19:16


TS heeft nu overduidelijke dat ene antwoord wat hij wilde horen en dan doet de rest er niet meer toe. Dat hebben we vaker gezien d :mrgreen: .
Hey Erik, wat bedoel je precies? Ik hunt natuurlijk op een mignon of een bezerra maar de laatste 3a4 weken komt er geen langs, valt echt tegen! Ik neem jullie tips serieus als je dat bedoeld, maar ik probeer wel de sweetspot te vinden natuurlijk. Ik begin net met het koffiefeestje, gelijk 100en euro’s is lastig, namelijk geen idee wat ik er uit ga krijgen!
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Nam uit je reactie aan dat je al met de Nemox bezig was. Een goede maler maakt je leven zoveel makkelijker en zorgt voor een consistent goede espresso in plaats van continu maar bezig zijn om je maler op de juiste stand te krijgen.

De Bezzera BB005 en nieuwe Mignon zul je ook weinig 2de hands tegenkomen. Persoonlijk zou ik daar voor een nieuwe gaan of voor een 2de hands horeca bakbeest. Die zijn niet mooi maar wel goedkoop, leveren goed maalsel en zijn gebouwd als een tank. Als je die kant uit gaat kies dan vooral niet voor een Rossi RR45.

https://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en ... ousPage=lr
Eens met dit advies. Begrijpelijk dat het lastig is om direct veel geld uit te geven. Wanneer je bijvoorbeeld voor een tweedehands Super jolly gaat, dan kun je die altijd voor dezelfde prijs verkopen. Risico is dan dus erg klein.

Ah de vrouw graag ervoor liggen. Dan zou ik toch even wachten op een van genoemde maler.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor we tigers » ma 10 dec 2018, 20:01

Ik gebruik een Super Jolly. Een behoorlijk bakbeest, maar zonder hopper valt het redelijk mee! Ik mik er een zwikje bonen rechtstreeks in en zet er een 58mm tamper op.
Veel maler voor niet teveel geld. Ik heb er zelf 250,- voor betaald, maar je kunt ze voor minder vinden.
98173A4C-770C-4D0E-A876-5FAC543CE515.jpeg
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor @3aan » ma 10 dec 2018, 20:04

Ik heb nog wel een klein molentje. Afbeelding

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201812 ... cee1ce.jpg[/IMG]


Ongeveer 80 cm hoog
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor dirk020 » do 13 dec 2018, 20:01

Als je vindt dat de Nemox een ruime mogelijkheden biedt moet je misschien eens met echt goede malers gaan werken dan is je mening daarna wel anders. Als je geen goed referentiepunt hebt zijn dusdanig uitspraken niet echt geweldig om te maken.

Echt goede malers, wat maakt een maler tot een echt goede maler?
Is een maler pas goed als ie traploos instelbaar is? Hier op dit forum lijkt dat er wel op, mijn Rancillio Rocky is hier op dit forum al eens afgebrand / gebrandmerkt als 'totaal onbruikbaar' omdat deze molen niet traploos instelbaar is. Als dat hèt criterium is dan heb ik dus tòch een echt goede maler in de house: mijn Lido-E die traploos instelbaar is zou volgens de doctrine een echt goede maler moeten zijn. Toch?

Welnu, de Lido-E en de Nemox gebruik ik naast elkaar en blijken beiden een maalsel te kunnen produceren dat in mijn La Pavoni Europiccola tot zeer genietbare espresso leidt. Iedere dag weer feest. Voor mij en mijn vrouw en het bezoek dat ik af en toe mag verwelkomen.

De Rancillio Rocky staat bij mij in de werkplaats gezellig naast een La Pavoni Europiccola, en ook daar krijg ik nooit klachten. Niet van mijn collega's, ook niet van klanten die ik vergast op een strakke ristretto als ze daar trek in hebben.

Het blijkt dus dat je ook met een niet traploos instelbare bonenmaler een maalsel kan produceren dat in een La Pavoni Europiccola tot goede resultaten leidt, zonder kunst & vliegwerk, gewoon common sense, voor iedereen aan te leren.

Nou kan het natuurlijk zo zijn dat de Lido-E handmaler met zijn traploze instelling totaal ruk is... Maar dan snap ik niet dat ik ondanks dat toch weer iedere dag zit te genieten van mijn koffie. Of zou ik geen (goede) smaak hebben? Zou ook kunnen natuurlijk, maar dan hebben al die anderen die me ervan verzekeren dat ze een heerlijke espresso bij mij genieten ook geen smaak.

Lijkt me niet.

Je kan heel goede espresso maken met èn een bonenmaler die niet traploos instelbaar is samen met een La Pavoni hevelmachine. Echt. Als je maar wilt
Laatst gewijzigd door dirk020 op do 13 dec 2018, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
"Verhuizen kost beddestro!"

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor HanR » do 13 dec 2018, 20:33

Wat niet weet dat niet deert........

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Erik82 » vr 14 dec 2018, 07:56

Je kan heel goede espresso maken met èn een bonenmaler die niet traploos instelbaar is samen met een La Pavoni hevelmachine. Echt. Als je maar wilt
Mijn maler is ook niet traploos instelbaar maar wel geweldig. Dat is toch echt geen hard criteria voor wat een maler goed maakt. De stappen moeten echter extreem klein zijn en dat is bij de gemiddelde goedkopere maler niet het geval en dan is het een probleem. Goede voorbeelden daarvan zijn de Rocky en Rossi RR45. De Rocky is echt een vrij slechte maler maar als je niet beter gewend bent noem je het al snel goed. Dat bedoel ik met gebrek aan referentie. De Rocky staat wereldwijd namelijk bekend als een uiterst matige maler.

Een Lido-E is een aardige maler maar ook geen topmaler. Met een topmaler bedoel ik iets wat goed uitgelijnd is en goede grote schijven heeft (Eureka Olympus/Atom, MK K30, Compak K10, Monolith etc.). En zo moeilijk is het niet om een goede espresso voor de gemiddelde Nederlander te maken want die zijn over het algemeen bagger gewend dus dat is nou ook niet echt een goed referentiepunt.

Hoeveel uitgebreide ervaring heb je met het werken met topmalers? Ik heb zelf namelijk ook een Lido gehad maar er is toch echt nog heel veel te winnen aan smaak met een betere maler. Men is het er al heel lang over eens dat de maler het belangrijkste onderdeel is van je apparaten. Een echt goede maler geeft je daarnaast zoveel meer gemak in het maken van espresso. Met de mindere malers blijf je over het algemeen bezig met het zoeken naar de juiste instelling omdat die veel verloopt daar waar je met een hele goede stabiele maler met twee vingers in je neus continu geweldige espresso kunt blijven maken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor cremalover » vr 14 dec 2018, 08:46

Zie het als scherpstellen met een verrekijker.
Er is maar een stand waar je perfect scherp mee ziet.Een verrekijker met getrapte scherpstelling zal nooit de perfecte scherpte bereiken.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron