La Pavoni Beginner (need some help)

Tommie
Berichten: 42
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 13:30

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Tommie » zo 02 dec 2018, 10:47

Vrij actief topic zo ;)! Nice.

@dirk, leuk bericht! Ik werk dagelijks in 020, zal je is een Pm droppen, misschien kan ik mijn gear wel meenemen? Zou graag zien of jij er wel een fatsoenlijke bak uit krijgt haha dan weten we de oorzaak zeker.

Mbt de pre-flush: Ik laat het beestje ongeveer 10 min warm worden, zet het stoom open en als de bar meter niet meer droot dat neem ik aan dat deze warm genoeg is. Voordat ik de espresso zet laat ik het even door piston lopen met een kopje eronder. Neem aan de dat de pre-flush is. Maak het kopje warm en zet de koffie.

Jullie halen mij ondertussen wel over om een molen te kopen, zit marktplaats al af tr struinen maar dat vindt ik toch lastig. Hoe vertrouw je dat met zoiets als een koffiemolen... maargoed.

Zal eens een bezoekje plegen bij de koffiebranders in Utrecht!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor fransg » zo 02 dec 2018, 11:39

Mbt de pre-flush: Ik laat het beestje ongeveer 10 min warm worden, zet het stoom open en als de bar meter niet meer dropt dat neem ik aan dat deze warm genoeg is. Voordat ik de espresso zet laat ik het even door piston lopen met een kopje eronder.
Kunt beter die stoom even opengooien zodra de boiler warm lijkt te zijn, dan kan hij daarna echt opwarmen want die eerste keer warmt hij vooral de lucht op en blijft het water achter. Een deel van de 10min zijn nu verloren tijd. Als je geen tijd hebt om de machine langer te laten opwarmen dan is een korte flush door de zetgroep vermoedelijk te kort en mag dat wel een flinke flush zijn, als je maar genoeg water overhoudt voor die ene espresso die je wil zetten. Kopje voorverwarmen vind ik zelf nooit nodig. De espresso komt er heet in en koelt dan al net genoeg af zodat je 'm kan gaan opdrinken. Daarom zijn die kopjes relatief zwaar. Niet om dat slokje espresso lang warm te houden maar om 'm snel net genoeg af te koelen dat je 'm achterover kunt slaan, in je mik werpen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Tommie
Berichten: 42
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 13:30

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Tommie » zo 02 dec 2018, 12:33

Thanks Frans! Goede tip

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor dirk020 » zo 02 dec 2018, 13:17

Vrij actief topic zo ;)! Nice.

@dirk, leuk bericht! Ik werk dagelijks in 020, zal je is een Pm droppen, misschien kan ik mijn gear wel meenemen? Zou graag zien of jij er wel een fatsoenlijke bak uit krijgt haha dan weten we de oorzaak zeker.

Jullie halen mij ondertussen wel over om een molen te kopen, zit marktplaats al af tr struinen maar dat vindt ik toch lastig. Hoe vertrouw je dat met zoiets als een koffiemolen... maargoed.

Ja, gezellig, gaan we doen :)

Deze koffiemaler heb ik thuis staan: https://link.marktplaats.nl/m1349402155

Totaal afgekeurd door The Powers That Be op dit forum maar staat ondertussen bij mij thuis al weer een jaar of 6 dagelijks zijn werk te doen.
Wel erg lawaaierig omdat zo'n kleintje nou eenmaal een klein motortje heeft. Wat dat aangaat zijn de Super Jolly's en andere horeca molens een stuk aangenamer in gebruik maar ja, daar moet je wèl de ruimte voor hebben
Om m'n werk heb ik een Rancillio Rocky, wat mij betreft -ook- een stuk fijnere molen dan de Nemox Lux maar ook een stuk groter

Omdat mijn Nemox zo'n herrie maakt heb ik daarnaast een Lido-E handmolen. Da's pas ècht mooi maar niet iedereen kan het 's ochtends vroeg opbrengen om effe een minuutje z'n best te doen :lol:

Enorm voordeel van de Lido-E is dat ie ook 's zomers op de camping zijn heilzame werk kan doen zonder de buren gek te maken
"Verhuizen kost beddestro!"

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor bvds » di 04 dec 2018, 14:36

Om m'n werk heb ik een Rancillio Rocky, wat mij betreft -ook- een stuk fijnere molen dan de Nemox Lux maar ook een stuk groter
Qua kwaliteit maalsel sla ik de nemox eerder hoger aan dan de Rocky!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Tommie
Berichten: 42
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 13:30

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Tommie » di 04 dec 2018, 16:15

Update: ik had/heb de mogelijkheid om een mazzer mini te kopen voor 240 euro, maar ik kreeg de grote niet verkocht thuis haha. wat een joekel dat ding! Maar ik ga nog even het bezoek plannen bij Dirk, vindt het veel te leuk worden (lees gevaarlijk voor de bankrekening). Gelukkig was de machine gratis natuurlijk ;) haha. Twijfel nu om in een nieuwe mignon of bezerra te investeren en er dan 'voorlopig' klaar mee te zijn. Deze is iig qua grote en look goedgekeurd.

De uitgebreide pre-flush leek te helpen! kwam er beter uit al zeg ik zelf.

De temper krijg ik voor kerst (kan niet zo lang wachten pff) en ook even opzoek naar de 1gats stoom kopje.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor cremalover » di 04 dec 2018, 17:23

Update: ik had/heb de mogelijkheid om een mazzer mini te kopen voor 240 euro, maar ik kreeg de grote niet verkocht thuis haha. wat een joekel dat ding! Maar ik ga nog even het bezoek plannen bij Dirk, vindt het veel te leuk worden (lees gevaarlijk voor de bankrekening). Gelukkig was de machine gratis natuurlijk ;) haha. Twijfel nu om in een nieuwe mignon of bezerra te investeren en er dan 'voorlopig' klaar mee te zijn. Deze is iig qua grote en look goedgekeurd.

De uitgebreide pre-flush leek te helpen! kwam er beter uit al zeg ik zelf.

De temper krijg ik voor kerst (kan niet zo lang wachten pff) en ook even opzoek naar de 1gats stoom kopje.
De Mazzer Mini is zoals de naam zegt de kleinste Mazzer.Laat haar een foto van een Robur naast de Mini zien.Alles is relatief immers.
Dreig met de Robur.Is ze blij met de Mini.
Just saying of zoiets. :?
3451_Rio_Grinder_Family_Outline1_1.jpg
Voor de goede orde:
Links Mini.Rechts Robur.
Laatst gewijzigd door cremalover op di 04 dec 2018, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Tommie
Berichten: 42
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 13:30

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Tommie » di 04 dec 2018, 17:41

haha cremalover! hij is leuk (en shit die laatste is mega), kan ik hieruit opmaken dat jij 100% voor de mini zou gaan ipv mignon?
ps. als ik de vraag krijg 'en zet die andere er is naast' dan ben ik de lul natuurlijk he!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor fransg » di 04 dec 2018, 17:54

DE Mazzer Mini is zoals de aam zegt de kleinste Mazzer.Laat haar een foto van een RTobur naast de Mini zien.Allesis relatief immers.
Dreig met de Robur.Is ze blij met de Mini.
Een man uit New York mailde me eens een bedankje. Zijn vrouw had tegengesparteld toen hij een koffiemaler in de keuken wilde kopen, maar nadat hij haar beelden van mijn woonkamer had getoond, en ze zag dat hier alle huisraad die niets met koffie kan heeft moeten wijken voor malers zoals de gigantische R120, branders, espressomachines en ga maar door, was ze helemaal om en bezwoer ze hem die maler te kopen ALS hij maar niet zoals ik zou worden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Erik82 » di 04 dec 2018, 19:16

Geweldig. Ik kan beamen dat Frans zijn huis louter koffie uitstraalt :mrgreen: . Als hij het voorbeeld moet zijn voor de rest dan is de vrouw al snel tevreden ;) .
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

cron