La Pavoni Beginner (need some help)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor fransg » di 18 dec 2018, 16:30

WoW dat was minder dan verwacht! Zijn dat de oude of nieuwe versies? En koelring is dus denk ik niet nodig, maar dat stoomkopje vind ik wel echt geweldig. Hoe kom ik in contact met hem voor zulke dingen?
Ik heb vnl ervaring met premillennium.

Als je mij mailt op frans@goddijn.com dan CC ik de reply naar Tije en ben je in contact!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Tommie
Berichten: 42
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 13:30

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Tommie » di 18 dec 2018, 17:34

WoW dat was minder dan verwacht! Zijn dat de oude of nieuwe versies? En koelring is dus denk ik niet nodig, maar dat stoomkopje vind ik wel echt geweldig. Hoe kom ik in contact met hem voor zulke dingen?
Ik heb vnl ervaring met premillennium.

Als je mij mailt op frans@goddijn.com dan CC ik de reply naar Tije en ben je in contact!
Wat leuk! Dankjewel, ik heb je een mail gestuurd. Zowaar wordt het nog is wat he ;)

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor GuidovW » di 18 dec 2018, 22:09

Ik heb ze 0.5-0.7 bar -- het wisselt ook een beetje per machine omdat de pressostat en de manometer natuurlijk niet zijn geijkt voor precisie-laboratoriumwerk.
WoW dat was minder dan verwacht! Zijn dat de oude of nieuwe versies? En koelring is dus denk ik niet nodig, maar dat stoomkopje vind ik wel echt geweldig. Hoe kom ik in contact met hem voor zulke dingen?

Ik heb een pre-millenium met koelring (naar voorbeeld van Tije).
Voor het eerste kopje moet ik een warming flush geven.
Voor kopje 2 t/m 5 is de kop dan op ongeveer 94 gr. C.
Boilerdruk staat op ongeveer 1 bar (120 gr C.)
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Erik82 » wo 19 dec 2018, 07:31

Let wel goed op dat de millenium een compleet andere machine is dan de pre-millenium. Die zijn niet te vergelijken in eigenschappen qua overhitten en opwarmen/flushen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor bvds » wo 19 dec 2018, 11:52

Een groeptemperatuur van 94 graden en een ketel op 120 graden betekent dat de shots zelf in ver boven de 94 graden uit zullen komen. Of meet je aan de achterkant van de groep bij de verbinding met de boiler? Frans heeft veel gemeten en kwam bij 0.7 bar een groeptemp. met koelring van 80-85 graden uit op een piektemperatuur in de puck van ca. 94 graden.

Uiteraard moet iedereen zijn eigen instelling kiezen. Maar ik zou een Premillenium ook met koelring zeker niet boven de 0.8 bar instellen!

En klopt wat Erik zegt wat betreft de verschillende groepen:

De Millenium kun je prima zonder koelring gebruiken zo lang je de max druk op 0.85 bar zet. Het heeft me verbaasd hoe weinig die groep overhit. Daar moet je echt je best voor doen. Zo lang je niet achter elkaar door tapt maar 5 min. tussen de shots laat gewoon goed. En anders even de PF koud afspoelen en tijdens het malen in de groep hangen.

De Premillenium heeft zeker wel een koelring nodig of je moet serieus aan de slag met timing en koelmaatregelen. Zelfs bij 0.7 bar! Eventueel kun je een temperatuur mod doen die op KN en HB staat beschreven:
Het komt er op neer dat je een plug inbouwt die de boiler en groep van elkaar isoleert. En je moet een klein gaatje maken in de opstijgende buis die het water naar de groep brengt. Resultaat is dan dat de groep met water i.p.v. stoom gevoed wordt en er recycling mogelijk is. Met die mod zou de groeptemperatuur ongeveer 90 graden zijn bij 0.8 bar. Ik heb nu een premillenium machine staan met zo'n mod en ga er aan meten. De koelring is echter een veel eenvoudiger mod en werkt super. Voordeel van die andere mod is dat het onzichtbaar is.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor dirk020 » wo 19 dec 2018, 19:15

De Premillenium heeft zeker wel een koelring nodig of je moet serieus aan de slag met timing en koelmaatregelen. Zelfs bij 0.7 bar! Eventueel kun je een temperatuur mod doen die op KN en HB staat beschreven:

Hier de link van de modificatie in 't engels met ook nog 's duidelijkere foto's:

https://www.home-barista.com/repairs/he ... 40936.html
"Verhuizen kost beddestro!"

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Erik82 » wo 19 dec 2018, 19:32

Bespaar jezelf de moeite en koop dan eerst een naked portafilter. De koelring is meer bedoeld voor de pre-millenium, omdat anders de groep overhit raakt zoals bvds ook al schreef. De millenium heeft daar veel minder last van. Je pressostaat verlagen is sowieso handig aangezien deze standaard vaak vrij hoog staan afgesteld.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Tommie
Berichten: 42
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 13:30

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Tommie » wo 19 dec 2018, 19:43

Bespaar jezelf de moeite en koop dan eerst een naked portafilter. De koelring is meer bedoeld voor de pre-millenium, omdat anders de groep overhit raakt zoals bvds ook al schreef. De millenium heeft daar veel minder last van. Je pressostaat verlagen is sowieso handig aangezien deze standaard vaak vrij hoog staan afgesteld.
He Erik,

Idd dat ga ik ook niet doen, nog iig. Volgende stap is een stoomkopje voor schuimen en ook met de druk spelen en natuurlijk een favoriete boon zoeken! Nu ik een maler heb is het echt al een mega verschil. Merk dat de keuken weegschaal ook wat te makkelijk is met een grammetje meer of minder dus daar ook even een wat preciezere voor zoeken haha. Deze hobby gaat helemaal fout natuurlijk:p

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Erik82 » wo 19 dec 2018, 20:05

Goed om te horen dat het fout gaat :D , dan gaat het daarna meestal snel beter ;) . Aan het begin alles lekker constant houden en elke keer maar 1 ding veranderen. Met een maler heb je een grote stap gemaakt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor GuidovW » wo 19 dec 2018, 22:02

Een groeptemperatuur van 94 graden en een ketel op 120 graden betekent dat de shots zelf in ver boven de 94 graden uit zullen komen. Of meet je aan de achterkant van de groep bij de verbinding met de boiler?

De groepstemperatuur van 94 graden C is gemeten tijdens het zetten.
Ik proef geen verbrande koffie.

Bij 0,7 bar bleef de koffie te koud, bij tegelijk toepassen van de koelring.
Daarom ben ik langzaam de druk gaan opschroeven tot waar de koffie lekker en op temperatuur was.
Uiteraard is de meter op de LPP niet gekalibreerd en kan dus flink afwijken.

Maar de koffie is heerlijk en daar gaat het om. :D
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron