La Pavoni Beginner (need some help)

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor dirk020 » vr 30 nov 2018, 17:07



Ik had niet verwacht dat simonlevelt geen goede zaak zou zijn, gezien het Een koffie speciaalzaak is!
Simon Levelt is een prima zaak alleen niet voor koffie, ik koop er wel 's losse thee, niks mis mee

Dat je een bruikbare bonenmaler dien aan te schaffen staat buiten kijf, dat je alléén fatsoenlijke koffie (espresso) kan zetten van versgebrande koffiebonen maximaal 2 weken oud is echter een stokpaardje van enige heren die dit forum domineren.
Als je 's een dagje 020 gaat doen nodig ik je graag uit in m'n werkplaats, dan kan je genieten van espresso van Italiaanse bonen, gemalen in een Italiaanse bonenmaler, gezet met een Italiaanse La Pavoni

Hier vast een impressie van wat je zoal verwachten kan: https://www.facebook.com/rijwielatelier ... t_reaction

Zaterdag ben ik er de hele dag, lekker makkelijk
"Verhuizen kost beddestro!"

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6423
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor cremalover » vr 30 nov 2018, 18:11



Ik had niet verwacht dat simonlevelt geen goede zaak zou zijn, gezien het Een koffie speciaalzaak is!
Simon Levelt is een prima zaak alleen niet voor koffie, ik koop er wel 's losse thee, niks mis mee

Dat je een bruikbare bonenmaler dien aan te schaffen staat buiten kijf, dat je alléén fatsoenlijke koffie (espresso) kan zetten van versgebrande koffiebonen maximaal 2 weken oud is echter een stokpaardje van enige heren die dit forum domineren.
Als je 's een dagje 020 gaat doen nodig ik je graag uit in m'n werkplaats, dan kan je genieten van espresso van Italiaanse bonen, gemalen in een Italiaanse bonenmaler, gezet met een Italiaanse La Pavoni

Hier vast een impressie van wat je zoal verwachten kan: https://www.facebook.com/rijwielatelier ... t_reaction

Zaterdag ben ik er de hele dag, lekker makkelijk
Waar koop jij je koffie dan?

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor GuidovW » vr 30 nov 2018, 20:59

.........van versgebrande koffiebonen maximaal 2 weken oud .........

Ik kan me niet herinneren dat hier op het forum te hebben gelezen.
Wel vanaf 2 weken na de branddatum.

En probeer het maar eens uit, smaak, maalgraad, enz. zijn daarna ook stabieler en rijker dan daarvoor.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Capulus » vr 30 nov 2018, 23:12



Waar koop jij je koffie dan?[/quote]Dat moet in Italië zijn.

Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Erik82
Berichten: 2893
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Erik82 » za 01 dec 2018, 07:23

.........van versgebrande koffiebonen maximaal 2 weken oud .........

Ik kan me niet herinneren dat hier op het forum te hebben gelezen.
Wel vanaf 2 weken na de branddatum.

En probeer het maar eens uit, smaak, maalgraad, enz. zijn daarna ook stabieler en rijker dan daarvoor.
Van 1 tot 3 a 4 weken na branding is toch wel ideaal. Eerder dan een week kan ook wel maar dan zal je uitloop wat onrustiger zijn en de smaak wat meer gesloten. Lichte brandingen duren langer om op smaak te komen (meestal 1,5-2 weken) en gaan wat langer mee (tot 4 weken). Donkere brandingen zijn meestal al wat eerder op smaak (1 week) en gaan vaak na 3 weken hard achteruit. De verklaring hiervoor is het stoppen van chemische reacties in de boon die ervoor zorgen dat je met verse bonen zo'n mooie espresso kunt maken. Echter na 2,5 week zijn de meeste bonen (95%) over hun top en wordt de smaak minder. Daar zijn alle goede branders van deze wereld het wel over eens.

Er is dus een groot verschil tussen bruikbare periode (3 weken) en optimale periode (1 week). Ik had laatst een keer een zakje van 5 weken oud en dat spoot er aan alle kanten uit. Daarnaast merkte ik dat de bruikbare range op de maler ineens veel kleiner is om er nog iets van te kunnen maken. Na 4 a 5 weken is de boel op en oud. Smaak gaat heel hard achteruit en extracties lopen niet mooi meer.

Voor filterkoffie is de bruikbare periode, over het algemeen, wat groter. PS als je op HB kijkt zul je zien dat het overgrote deel van de Amerikanen 3 dagen tot max 2 weken opgeeft.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor HanR » za 01 dec 2018, 10:52

Nu even tijd voor enige nuance.
Inderdaad wordt extractie bij echt oude bomen onvoorspelbaar. Hier komt mijn ervaring overeen met wat als feit wordt gepresenteerd. Dit effect zou voor iedereen meetbaar moeten zijn, omdat dit niet afhankelijk is van belang in verschil in meetinstrument. Ook niet in interpretatie van de meetresultaat.

Het verhaal over smaak, neem ik direct aan van iemand die geoefend is in het onderscheiden en benoemen van smaken. Voor mij speelt het een mindere rol omdat ik in staat ben slechts basis zaken te proeven. Wat niet weet, dat niet deert!
Omdat ik niet weet wat ik eventueel mis, houd ik me desalniettemin aan de vuistregel van 1 tot 4 weken na branddatum.

Dat wat je stelt over HB is natuurlijk onzin.
Een aantal opinieleiders op Home Barista stellen iets. Of dat voor iedereen relevant is, maar de vraag.



Pti
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Pti » za 01 dec 2018, 12:36

Naturals kunnen vaak t/m week 6 na branddatum nog heerlijk zijn. De vuistregel is wat mij betreft 1jaar houdbaar 1maand het lekkerst.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor fransg » za 01 dec 2018, 13:24

Wat oudere bonen kunnen enorm verrassen in hun subtiele, rijke smaak, is mijn ervaring. Mogelijk is het wel zo dat de branding mede bepalend is voor de periode dat een boon zich nog op aangename wijze ontwikkelt maar daar weet ik onvoldoende van. Misschien is bij minder ontwikkelde, hardere lichte boontjes de puf er eerder uit. En ook zou ik verwachten dat onnodig donker doorgebrande bonen al dermate veel hebben moeten doorstaan in dat brandproces dat hun aardigheid ook eerder is 'uitgedoofd' dan mooi ontwikkelde bonen die (bijvoorbeeld als naturals) om te beginnen al heel veel moois in zich hadden.

Over het algemeen ben ik niet zo geïmponeerd door wat 'opinionleaders' op HB te berde brengen. Ik heb de indruk dat veel ervan op de eerste plaats dient om hun verworven zeer lokale 'faam' in stand te houden en verder uit te bouwen. Veel gewichtigdoenerij en veel lezers die het verlangen hebben ergens blind in te geloven, er achteraan te wandelen. De tv-dominees in koffieland, zeg maar. Maar ook dat bedoel ik niet generaliserend want als je goed schift, zitten er ook best verstandige lui bij, al vind ik het doorgaans teveel moeite om me door de bagger en de ruis heen een weg te banen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor bvds » za 01 dec 2018, 14:35

Had uit nood een zakje Lavazza boontjes gekocht omdat ik zonder zat. Jawel biologische en 100% Arabica koffie uit drie continenten. En absoluut niet donker en verbrand. Gewoon stevige medium roast. Aangezien het uit de supermarkt komt zal het verre van vers zijn. Maar wel prima extracties. En de smaak? Ach best goed drinkbaar. Beetje chocolade en wat kruidige smaken. Geen vervelende bitters. Niet spannend. Maar zeker niet vies.

Overigens is de Ethiopie Guracho natural van Bjorn wel kraakvers en veel smakelijker.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor dirk020 » za 01 dec 2018, 21:57


Waar koop jij je koffie dan?
Gewoon hier op de Kinkerstraat bij Smeraglia, maar ik heb ook al eens bruikbare bonen gekocht in dat curieuze Italiaanse koffiewinkeltje op de Joodenbreestraat dat zich naast 't Fort van Sjako bevindt. Ik bedoel dus niet Simon Levelt die daar even verderop zit hè

Zou het ook niet kunnen zijn dat de topicstarter wellicht de preflush vergeet te doen? Als de kop van de machine nog niet op temperatuur is koelt 't hete water uit de ketel teveel af op de weg naar de zuiger en (te) koud water pist zó door koffiemaalsel heen, hoe stijf je het ook hebt aangestampt

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
"Verhuizen kost beddestro!"


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EwaldK en 16 gasten

cron