La Pavoni Beginner (need some help)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor fransg » wo 19 dec 2018, 22:20

Maar de koffie is heerlijk en daar gaat het om. :D
yes!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor dirk020 » do 10 jan 2019, 18:26



Ik had niet verwacht dat simonlevelt geen goede zaak zou zijn, gezien het Een koffie speciaalzaak is!
Simon Levelt is een prima zaak alleen niet voor koffie, ik koop er wel 's losse thee, niks mis mee

Ha! Ik neem m'n woorden terug: Vorige week was de koffie in de werkplaats op, Smeraglia op de Kinkerstraat was dicht en 't Italiaanse koffiewinkeltje op de Joodenbreestraat had geen bonen meer, wat nu?
Effe doorgereden naar Simon Levelt en daar een pondje bonen gekocht van hun model 'Roma' (https://www.simonlevelt.nl/espresso-roma) en na wat geklooi met de maler moet ik zeggen dat 't niet tegenvalt, sterker nog, best lekker!
Wel een stuk prijziger dan de bonen die ik bij Smeraglia haal dus als de Roma's op zijn gaan we weer terug naar de Caffe Trombetta Gusto Bar. Net zo makkelijk

Ben wel naar 12 gram gegaan (La Pavoni pre millennium) iets fijner gaan malen. Bevalt uitstekend en ook nog 's goed voor de portemonnaie :D
"Verhuizen kost beddestro!"

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Erik82 » do 10 jan 2019, 19:19

Als je al niet al te beste bonen gewend bent zal het vast goed smaken. Als je wel echte goede bonen gewend bent is het toch een heel ander verhaal. Nu ga je weer dezelfde fout maken als je al eerder in dit topic hebt gedaan. Als de lat op de grond ligt is het vrij eenvoudig er overheen te springen.


Iemand die nog nooit iets anders dan zalm uit de vriezer van de Lidl heeft gegeten zal dit best goed vinden maar een vishandelaar die verstand van vis heeft zal daar toch echt een ander oordeel over geven.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor dirk020 » vr 11 jan 2019, 18:19

Als je al niet al te beste bonen gewend bent zal het vast goed smaken. Als je wel echte goede bonen gewend bent is het toch een heel ander verhaal.
Iemand die nog nooit iets anders dan zalm uit de vriezer van de Lidl heeft gegeten zal dit best goed vinden maar een vishandelaar die verstand van vis heeft zal daar toch echt een ander oordeel over geven.
Ik ben er eentje van "Proef alles, behoud het goede" dus heb ik wel degelijk 'echt goede bonen' geprobeerd, bonen van onafhankelijke branders maar de meeste vind ik geen lekker resultaat opleveren: doorgaans veel te hoog in de zuren. De enige 'echt goede bonen' kocht ik van een forumlid hier maar omdat ik naast er eentje van "Proef alles, behoud 't goede" ook een gemaksmens ben + ook nog andere hobbies heb ben ik bij de Caffe Trombetta Gusto Bar blijven hangen, Smeraglia zit bij mij nou eenmaal om de hoek .

Het is een leuke bezigheid om de beste combi boon-machine uit te vogelen, iets waar ik toch wel voldoening uit haal maar om mij te piepelen wegens mijn voorkeur vind ik niet zo kies
"Verhuizen kost beddestro!"

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Erik82 » vr 11 jan 2019, 18:46

Zelfs cremalover heeft aangetoond dat met de juiste techniek lichte brandingen niet zuur zijn. Als je koffie van goede branders zuur vindt en een kapot gebrande melange nodig hebt om er voor jou iets drinkbaars uit te krijgen dan is dat een teken dat je techniek of apparatuur niet op orde zijn. Om dan de bonen de schuld te geven is onzin en als jij dat als piepelen ziet dan moet je je eens achter de oren krabben. Het is algemeen bekend dat SL niet vers is dus als je continu zulke beweringen blijft maken kun je weerstand verwachten. Je bent namelijk de verkeerde de schuld aan het geven.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor bvds » vr 11 jan 2019, 20:06

Ach Dirk020 houdt gewoon van Zuid-Italiaanse koffie. Dus veel robusta en heel donker. Dat is een recept voor veel body, veel crema, veel chocolade en geen zuren. Intense bakjes zonder complexiteit dus.

Die aangehaalde melange bevat 70% robusta. Verwacht dat de oliespatjes zichtbaar zijn. Gewoon andere stijl.

En dat mag! Een groot deel van Italie doet het al decennia zo. Als het even kan met een schepje suiker...

Inderdaad, verse koffie is het zeker niet. Bijna net zo vers als SL. Overigens is i.v.m. dat type koffie is bijna alles te zuur, dus dat snap ik wel.

Voor ieder wat wils. Dat is mooi.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Erik82 » za 12 jan 2019, 14:00

Als je bij Fascino (espresso blends) of DBC besteld heb je toch echt vers en dat is niet zuur te noemen tenzij je je zaakjes niet op orde hebt. Ik verwacht gewoon dat er iets mis is bij Dirk. Het kan niet zo zijn dat alle verse bonen zuur zijn dus moet het probleem ergens anders zitten, zelfs als je alleen van hele donkere branding houdt.

Daarnaast heb ik goed contact met de eigenaar van SL hier in de buurt en heeft deze een paar keer een nieuwe zak speciaal voor mij open gemaakt om me van verse koffie te voorzien. Op de aangeleverde zakken staat namelijk wel een branddatum en die was in die gevallen max 5 dagen oud. Ook in die gevallen is de kwaliteit van Fascino nog beter dan van SL, zelfs voor de pittigere robusta blends.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor bvds » za 12 jan 2019, 15:40

Klopt in grote lijnen wel wat Erik82 zegt.

Echter als je met een Pavoni stoomdruk hebt dan kan je temperatuur eigenlijk niet te laag zijn. Dus dat zal de reden voor de zure smaak niet zijn.

De Italian espresso blend van Fascino heeft wel wat robusta dacht ik, maar geen 70%. Zo zuurarm als een Zuid-Italiaanse melange krijg je het eigenlijk niet.

Ik denk echt dat het referentiekader is. Want inderdaad is er maar weinig verse koffie zuur te noemen...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Tommie
Berichten: 42
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 13:30

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Tommie » za 12 jan 2019, 21:29

Hi guys, leuk om te zien dat het topic nog actief is! Ik ben ondertussen een paar weken verder en de shots gaan beter. Wel heb ik ook last vaan zuurheid, ook met vers gebrande bonen (circa beginnend 2 weken oud). Zit ook met het tampen te spelen en de fijnheid van de maling natuurlijk.

Ik begrijp dus van bovenstaand dat zwaar gebrande koffie de minste kans van zuurheid heeft?

Verder heb ik het stoomkopje van tije geregeld, en mijn melkschuim game is echt best goed geworden!!! Zal het binnenkort is filmen dan zien jullie wss snel wat ik kan verbeteren :) vooralsnog dank heeft echt veel geholpen wat jullie hebben verteld.


Sent from my iPhone using Tapatalk

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor dirk020 » za 12 jan 2019, 22:37

Ik verwacht gewoon dat er iets mis is bij Dirk. Het kan niet zo zijn dat alle verse bonen zuur zijn dus moet het probleem ergens anders zitten, zelfs als je alleen van hele donkere branding houdt.
O jee, ik zie dat mijn vorige post niet volledig was. Hier de zin die ik wilde schrijven:

Ik ben er eentje van "Proef alles, behoud het goede" dus heb ik wel degelijk 'echt goede bonen' geprobeerd, bonen van onafhankelijke branders maar de meeste vind ik geen lekker resultaat opleveren: doorgaans veel te hoog in de zuren. De enige keer dat ik wèl een voor mij aanvaardbaar resultaat boekte met 'echt goede bonen' was met de bonen die ik kocht van een forumlid hier maar omdat ik naast er eentje van "Proef alles, behoud 't goede" ook een gemaksmens ben + ook nog andere hobbies heb ben ik bij de Caffe Trombetta Gusto Bar blijven hangen, Smeraglia zit bij mij nou eenmaal om de hoek .

Sorry voor de verwarring
"Verhuizen kost beddestro!"


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

cron