La Pavoni Beginner (need some help)

Erik82
Berichten: 2880
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Erik82 » vr 14 dec 2018, 09:06

En traploos is ook niet heilig. Kijk bijvoorbeeld naar een Mazzer waar de spoed vrij fors is en je minuscule aanpassingen moet maken terwijl de boel erg stroef loopt. Dat is ook verre van ideaal. Dat maakt het erg lastig om je setting weer te vinden en dan kun je beter getrapt hebben mits deze goed is uitgevoerd met hele kleine stappen (en dat is helaas maar zo in <1% van alle malers).

Eureka en Mahlkonig bijvoorbeeld hebben het wat dat betreft veel beter voor elkaar met hun traploze instelling. Die zijn veel fijner en zeer goed en precies af te stellen. Ook daar zit verschil in. Wat dat betreft is de Bezzera BB005 geweldig voor een kleine gtoedkopere maler. Met het wormwiel moet je heel veel draaien om kleine aanpassingen te doen maar je hebt tenminste de optie en dat maakt die maler juist zo goed bruikbaar dar waar anderen voor gemak gaan en de bruikbaarheid om zeep helpen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor cremalover » vr 14 dec 2018, 09:15

Dat met de Mazzer is bij mij nooit een probleem geweest.De gangen zijn toch best wel redelijk fijn.En ik kon er altij zeer fijne afstelling mee bereiken.Praat over fracties van een mm.En het stroeve van de verstelling?
Kwestie van draad schoon houden en invetten met heeeeeel weinig Dow111.
Laatst gewijzigd door cremalover op vr 14 dec 2018, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor R1200C » vr 14 dec 2018, 10:29

Ik ga waarschijnlijk weer de "je moet maar geen ambitie hebben" opmerkingen krijgen maar waar hebben jullie het over?

TS geeft aan dat hij compleet nieuw is met zijn Pavoni. Een machine die nou niet echt met een "druk op de knop" elke keer precies hetzelfde doet, zeker als je nog geen bult aan ervaring en kennis mee brengt. Ja, natuurlijk, er is zeker wat voor te zeggen om precies op dat ene plekje uit te kunnen komen zodat je echt alles uit je shot haalt. Maar er zijn zoveel variabelen die invloed hebben op hoe je koffie smaakt dat die ene fractie van een millimeter niet echt die wereld van verschil gaat maken.

Dus ja, als je kunt kiezen tussen twee verder vergelijkbare malers dan is het zeker een pluspunt om mee te nemen, mits de machine natuurlijk niet verloopt of op een andere manier van instelling verandert. Maar staar je er niet dood op. Wil je elke keer 200% hetzelfde in je kopje kun je je beter afvragen of je een Pavoni zou willen gebruiken (als beginner sowieso).

Voordeel van een tweedehands kwalitatief goede maler is dat je hem ook weer zonder al te veel verlies te koop kunt zetten als hij niet bevalt. Gewoon de knoop doorhakken, iets kopen en koffie gaan maken. Ik heb al zoveel plezier gehad van mijn Pavoni dat ik je van harte aan kan raden om gewoon te beginnen! :lol:
Kei veel groeten!

Joost

Erik82
Berichten: 2880
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Erik82 » vr 14 dec 2018, 10:51

Juist met een Pavoni is een goede maler cruciaal als beginner. Als je een machine hebt die lastig onder de knie te krijgen is wil je daarbij niet nog eens een maler die dat ook is, zeker zonder een bak aan ervaring. Dat is het punt waarop de meeste afhaken omdat het allemaal niet wil lukken. Zo veel mogelijk constant houden zodat je leercurve maximaal is.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor R1200C » vr 14 dec 2018, 11:25

Dat ontken ik ook niet. Maar als je een maler zo precies (op smaak) in wilt stellen, dus die ene millimeter naar links of rechts, zul je de andere factoren ook goed in de hand moeten hebben want anders ga je er nooit komen want dan ga je elke keer weer aan die maler draaien. Wat meer of minder druk op je hevel of daarvoor op je tamper heeft ook invloed op de uiteindelijke. Dus een maler die constante kwaliteit aflevert is noodzakelijk, of je dan tot op de micrometer kunt draaien lijkt me pas in een later stadium van belang.

Dat je zonder een goede maler er niet komt lijkt me overduidelijk. Waar jullie het over (lijken? te) hebben is, even in het extreme getrokken, het verschil tussen twee MotoGP bikes voor iemand die voor het eerst het circuit op gaat. Dat je met goed materiaal zou moeten werken wil niet zeggen dat je meteen de voordelen gaat hebben van de zaken waar jullie het over hadden.

Dat is alles wat ik wil zeggen.
Kei veel groeten!



Joost

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Capulus » vr 14 dec 2018, 12:04

Dat ontken ik ook niet. Maar als je een maler zo precies (op smaak) in wilt stellen, dus die ene millimeter naar links of rechts, zul je de andere factoren ook goed in de hand moeten hebben want anders ga je er nooit komen want dan ga je elke keer weer aan die maler draaien. Wat meer of minder druk op je hevel of daarvoor op je tamper heeft ook invloed op de uiteindelijke. Dus een maler die constante kwaliteit aflevert is noodzakelijk, of je dan tot op de micrometer kunt draaien lijkt me pas in een later stadium van belang.

Dat je zonder een goede maler er niet komt lijkt me overduidelijk. Waar jullie het over (lijken? te) hebben is, even in het extreme getrokken, het verschil tussen twee MotoGP bikes voor iemand die voor het eerst het circuit op gaat. Dat je met goed materiaal zou moeten werken wil niet zeggen dat je meteen de voordelen gaat hebben van de zaken waar jullie het over hadden.

Dat is alles wat ik wil zeggen.
Toch zou ik niet graag als beginnend coureur een getrapt gaspedaal hebben die ook nog niet elke keer hetzelfde vermogen gebruikt bij dezelfde handeling ;)
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor cremalover » vr 14 dec 2018, 12:10

Dat ontken ik ook niet. Maar als je een maler zo precies (op smaak) in wilt stellen, dus die ene millimeter naar links of rechts, zul je de andere factoren ook goed in de hand moeten hebben want anders ga je er nooit komen want dan ga je elke keer weer aan die maler draaien. Wat meer of minder druk op je hevel of daarvoor op je tamper heeft ook invloed op de uiteindelijke. Dus een maler die constante kwaliteit aflevert is noodzakelijk, of je dan tot op de micrometer kunt draaien lijkt me pas in een later stadium van belang.

Dat je zonder een goede maler er niet komt lijkt me overduidelijk. Waar jullie het over (lijken? te) hebben is, even in het extreme getrokken, het verschil tussen twee MotoGP bikes voor iemand die voor het eerst het circuit op gaat. Dat je met goed materiaal zou moeten werken wil niet zeggen dat je meteen de voordelen gaat hebben van de zaken waar jullie het over hadden.

Dat is alles wat ik wil zeggen.
Toch zou ik niet graag als beginnend coureur een getrapt gaspedaal hebben die ook nog niet elke keer hetzelfde vermogen gebruikt bij dezelfde handeling ;)
Een goede coureur heeft maar een gaspedall mogelijk met twee standen.1.Uit en 2. Volle gas.Zoals Us Mekske.
Voor een beginnende zal dat anders liggen.

Tommie
Berichten: 42
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 13:30

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Tommie » vr 14 dec 2018, 12:27

Heerlijk om de activiteit te zien en mega veel dank voor alle reacties. Ja ik ben idd een mega beginner, maar ik kreeg deze machine en merk dat ik het veel te interessant vindt. Ik ga zaterdag shoppen bij van pommeren in Utrecht en maak dan een beslissing. Maar ik neig naar de silencio. Ik houdt jullie daarvan op de hoogte.

Iets heel anders!
Ik gebruik de machine nu al een paar weekjes. En het warmflushen, dank voor die tip!, heeft goed geholpen. Kon zowaar een lekkere shot maken van, sorry voor het vloeken in de kerk, met gemalen koffie van Simon ;). Ook al komt die er veelal nog te zuur uit. Maar nu mijn vraag, specifiek naar pavoni profession na jaar 2000 gebruikers: ik merk dat als ik een paar keer warmflush dat de koffie er daadwerkelijk uitspuit. Als ik een flinke theemok eronder om het op te vangen dan spuiten er nog wel eens druppels overheen zeg maar. Is dat de bedoeling? Ik kan mij voorstellen dat wanneer dit op de puck komt dat deze kapot kan gaan. De machine staat netjes rond de 1 en misschien 1,1 bar op de meter.

Hoor graag!! En zodra ik een pracht shotje maak met molen dan geef ik natuurlijk foto’s mee haha.

Nogmaals dank van een beginnende liefhebber haha

Erik82
Berichten: 2880
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Erik82 » vr 14 dec 2018, 13:11

Wat je omschrijft is oude koffie die te grof gemalen is. Zuur betekent onderextractie ofwel te grof gemalen en een te korte extractietijd. Dat eruit spuiten is ook te wijten aan een te grove maling en oude koffie. Een goede maler en verse koffie gaat al deze problemen oplossen.

Als je bij Van Pommeren bent en een maler hebt gekocht neem dan ook meteen wat koffie van Het Koffielab mee. De Yirgacheffe Hama is erg lekker en makkelijk goed te krijgen. Neem daarnaast nog een blend mee. Koop sowieso meer dan 250gr van een koffie want in het begin is het erg zoeken en ben je al door je koffie heen voordat je de boel op orde hebt en dat is zonde. Een kilo van dezelfde boon geeft je rustig de tijd om alles goed onder de knie te krijgen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Tommie
Berichten: 42
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 13:30

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Tommie » vr 14 dec 2018, 13:15

Hi Erik, dank voor je bericht. Ter verduidelijking. Het spuiten gebeurt bij het warm flushen, niet met de koffie in de portafilter. En Thanks voor de bonentip!!!!


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron