Schuimdraad...

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Schuimdraad...

Berichtdoor R1200C » wo 05 dec 2018, 11:05

Heel af en toe zie ik wat vreemds bij mijn Pavoni: dan komt er nadat de hevel helemaal naar beneden is en de koffie er uit is een soort schuimdraad uit het apparaat. Ik kan er niet echt de vinger op leggen wat hiervan de oorzaak is, enige wat ik vandaag bedacht was dat de machine misschien niet helemaal opgewarmd zou zijn.

Weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn?
Kei veel groeten!

Joost

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor Erik82 » wo 05 dec 2018, 11:36

Restdruk van de groep die via de puck wordt afgevoerd. Ga maar eens veel te fijn malen of goede verse bonen gebruiken dan zie je dat nog een tijdje zo door zal gaan. Als je het niet hebt dan heb je relatief grof gemalen of oude bonen waardoor de druk er zo doorheen wordt geblazen en je geen restdruk overhoudt.

Elke hevel heeft dit maar het ontwerp bepaald hoe "erg" dit is. Je hebt, zoals op een E61, geen ventiel die de druk afvoert op het moment je de hendel sluit. Alles moet er via de puck uit. Dat is ook de reden waarom je portafilter sneeze kunt hebben als je te snel het portafilter uit de groep haalt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor R1200C » wo 05 dec 2018, 12:33

Maar wat maakt dan dat het bij het ene kopje wel gebeurt en het kopje er voor of er na niet (zelfde bonen, zelfde maling, zelfde hoeveelheid, hooguit anders aangedrukt)?

Hevel was volledig naar beneden en bleef zo staan, dus veel druk kan er niet meer op hebben gezeten overigens. Ook op momenten dat er nog druk op stond (spettert dan alles zo lekker onder als je nog niet helemaal wakker bent) heb ik dit niet snel voor elkaar.

Blijft boeiend om te weten dat ik nog zoveel kan leren :D
Kei veel groeten!



Joost

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor fransg » wo 05 dec 2018, 22:13

Maar wat maakt dan dat het bij het ene kopje wel gebeurt en het kopje er voor of er na niet (zelfde bonen, zelfde maling, zelfde hoeveelheid, hooguit anders aangedrukt)?
Eerste maalsel van de dag uit de maler is vaak net wat anders. Wat voor maler heb je en wat voor bonen?
Hoe meet je de hoeveelheid maalsel? Welke hoeveelheid exact?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor R1200C » do 06 dec 2018, 08:04

Ik maal met een Quamar M80E. Laat de machine de hoeveelheid bepalen (dus op tijd en niet op gewicht, mijn weegschaal is niet zo precies). Deze keer was het de tweede keer dat ik koffie maakte, dus niet de eerste maling van de dag.

Probleem is dat ik het niet kan repliceren dus dat ik wat afhankelijk ben van het toeval...
Kei veel groeten!



Joost

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor fransg » do 06 dec 2018, 09:44

Ik maal met een Quamar M80E. Laat de machine de hoeveelheid bepalen (dus op tijd en niet op gewicht, mijn weegschaal is niet zo precies).
maar als je weegt, wat is dan 'ongeveer' het gewicht van de dosering, in welk type filterbakje, en roer je het maalsel?

een goed weegschaaltje is niet duur maar als je wat losjes bent in de benadering zal het effect ook wisselend zijn, daar is niks mis mee.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor R1200C » do 06 dec 2018, 10:50

De weegschaal geeft 14 gram aan in de afstelling die ik nu gebruik, wordt in 2 porties gemalen, tussendoor aangedrukt omdat ik anders te veel verlies. Heb verder de houder die er bij is geleverd. Los roeren heb ik een tijdje gedaan maar doe ik op dit moment niet.

Nu ben ik heel benieuwd hoe je op basis van bovenstaande het wel of niet optreden van die schuimdraad gaat verklaren aangezien het gewicht en de houder niet echt variëren :D
Kei veel groeten!



Joost

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor fransg » do 06 dec 2018, 12:20

De weegschaal geeft 14 gram aan in de afstelling die ik nu gebruik, wordt in 2 porties gemalen, tussendoor aangedrukt omdat ik anders te veel verlies.
Niet duidelijk wat je hiermee bedoelt. Hoezo zou je maalsel 'verliezen'? Heb je een 'dosing ring' op het filterbakje? Zo niet dan kun je ook niet roeren want dan gooi je maalsel over de rand. Misschien bedoel je dat met 'verlies'.
Heb verder de houder die er bij is geleverd.
Kortom, onbekend is wat voor filterbakje je gebruikt, van welk fabrikaat, voor welke dosering bedoeld. Geeft niet, maar zoals gezegd, als je niet precies weet wat je doet kun je ook niet precies verklaren wat het effect is.
Los roeren heb ik een tijdje gedaan
Waarmede roerde je?
Nu ben ik heel benieuwd hoe je op basis van bovenstaande het wel of niet optreden van die schuimdraad gaat verklaren aangezien het gewicht en de houder niet echt variëren
Je weet niet precies wat je doet, en dan kun je ook niet voorspellen wat ervan komt.

Mijn advies: gewoon lekker koffie drinken en de ambitie om méér te kunnen gewoon laten waaien, is in jouw geval niet noodzakelijk, het genieten van je bakkie leut is het voornaamste. Dat niet laten bederven door input van buiten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor R1200C » do 06 dec 2018, 12:52

Gezien de toon van het antwoord van fransg geef ik de voorkeur aan een pb reactie want zijn reactie komt op mij niet heel positief over.

Hoop dat de pb dat recht gaat trekken.
Kei veel groeten!



Joost

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor fransg » do 06 dec 2018, 13:41

Gezien de toon van het antwoord van fransg geef ik de voorkeur aan een pb reactie want zijn reactie komt op mij niet heel positief over.
Het is juist heel positief bedoeld!

Je vraagt je af waar het verschijnsel aan het einde / na het shot mee te maken heeft, maar er zijn gewoonweg veel te veel onbekende aspecten. Dan doen we 'onderzoek' met de blinddoek voor en volgens mij heeft dat gewoonweg geen zin. Kunnen we onze nieuwsgierigheid beter elders inzetten.

Er is geen probleem, dus hoeft er ook geen oplossing te komen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten